pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Tuesday, September 28, 2010

BERSALIN: normal atau pembedahan???


bila sebut bersalin ni...semua dah rasa macam-macam pengalaman.baik secara normal mahupun pembedahan.masing-masing ada cerita di sebalik semua itukan...untuk aku pulak,syukur setakat yang lepas ni,aku bersalin secara normal dan semuanya berjalan lancar. sedikit yang ingin ku kongsikan bersama ialah kes yang dialami oleh kakakku sendiri yang baru-baru ni bersalin.

kakakku berumur 41 tahun, bersalin anak yang keempat.pada 2 minggu terakhir daripada jangkaan tarikh bersalin iaitu 20-21/9/10, baby dalam kandungan disahkan berada dalam keadaan songsang.kakakku ditahan di wad untuk langkah berjaga-jaga.baru 2 malam di wad, doktor mengatakan,kedudukan baby dah balik ke asal.mungkin boleh bersalin normal tapi lebih awal dari jangkaan kerana baby dikatakan besar. doktor memberi "ubat paksa" (induce) kepada kakakku untuk bersalin awal. sebanyak 2 kali ubat diberikan tetapi tidak ada gesaan untuk bersalin.hanya bukaan sebanyak 2 jari sehaja dan sedikit darah yang keluar.

kata doktor,kebiasaannya kalau dah masuk 2 kali ubat akan cepat berlaku contraction dan tanda nak bersalin pun dah semakin hampir.tapi ini tidak berlaku kepada kakakku.dikhuatiri baby lemas atau terlalu lama,maka cadangan doktor untuk melakukan pembedahan dipersetujui oleh kakakku yang memang dah tak tahan nak duduk lama di hospital.

akhirnya, 18/9 yang lepas dengan pembedahan maka lahirlah baby perempuan yang beratnya 3.52kg. bagi aku tak berat sangat.yelah,ada kawanku,babynya mencecah 4 kg lebih!

selepas 2 hari bersalin,kakakku dibenarkan keluar wad. selepas seminggu, ahad yang lepas,kakakku kembali menjadi penghuni wad yang sama sekali lagi.SEBAB APA? sebab jahitan pembedahan tersebut keluar darah.

malam tadi aku pergi melawatnya di hospital, doktor mengatakan ada pendarahan yang tidak habis dalam rahim semasa jahitan dibuat.oleh sebab itu, darah akan keluar setiap kali bangun atau membongkok.jahitan kakakku dibuka semula,dicuci dan dimasukkan sejenis ubat dan dibirkan sehingga cukup kering dan kemudian akan dijahit semula...alahai... dengar cerita memang mengerikan, tapi apabila di hospital, kita hanya mengharapkan yang terbaik yang boleh diberikan oleh doktor kepada kita.sakitnya kata kakakku...aduhai...bisanya...

apa yang boleh aku buat...beri dia makan pati haruan,sup ikan haruan dan selebihnya " sabar..."



ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala