pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Monday, October 4, 2010

BAYI MENYUSU BERSENDIRIAN-elakkan!!!


selamat pagi semua.kebelakangan ini banyak kes melibatkan bayi mati akibat tersedak susu semasa tidur.ia terjadi sama ada di rumah mahu pun di pusat-pusat penjagaan bayi.kelekaan kita seketika mengundang kecelakaan dan derita sepanjang hayat.apa tindakan kita agaknya supaya kes ini tidak berulang?

di bawah ini petikan HARIAN METRO hari ini:


2010/10/04 KUALA LUMPUR: Ibu bapa atau penjaga diingatkan memberi sepenuh perhatian ketika menyusukan bayi dengan susu botol serta tidak membiarkan bayi menyusu sendiri tanpa pengawasan bagi mengelak kejadian tercekik susu.

Pakar Perunding Pediatrik Klinik Pakar Kanak-Kanak Junina, Mutiara Damansara, Dr Yong Junina Fadzil berkata, mereka perlu memangku kepala bayi tinggi sedikit ketika penyusuan menggunakan susu botol supaya pengaliran susu ke dalam saluran pernafasan lancar.

“Bayi sebolehnya tidak dibaringkan ketika sedang menyusu sebaliknya kita sendiri perlu menyusukannya kerana dikhuatiri bayi tersedak dan tercekik.

“Kebanyakan kes bayi tercekik susu kerana ibu bapa atau penjaga meninggalkan bayi berseorangan dalam keadaan baring serta meletakkan bantal di dada bayi bagi menampung botol susu. Ia amat berbahaya dan tidak digalakkan sama sekali,” katanya.

Beliau mengulas beberapa kejadian bayi meninggal dunia baru-baru ini kerana tercekik susu akibat kecuaian ketika menyusukan bayi.

Dr Yong Junina berkata, puting botol susu bayi terutama yang baru lahir seharusnya lebih kecil selain tidak menggunakan puting botol berlubang besar.



ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala