pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Saturday, October 2, 2010

AKTIVITI ANAK- bagaimana komitmen ibu bapa?


hari ni memang padat jadual aku.dek kerana itu baru ni la aku berkesempatan nak masukkan entri sepanjang hari ni tadi.bermula pada pukul 7.30 pagi tadi, aku menghantar Sakinah ke sekolah untuk sukaneka, selepas itu melayan permintaan dia untuk karaoke dan nak makan pizza dan akhirnya petang tadi masakkan hasil pancing pakweku yang baru balik mancing. kalian pula bagaimana? masih sibuk dengan majlis open house agaknya ye!

hari ni aku nak bersembang mengenai komitmen atau penglibatan ibu bapa terhadap aktiviti anak-anak.

rasanya setiap ibu bapa yang telah mempunyai anak yang bersekolah pastinya arif mengenai pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh pihak sekolah.antara aktiviti tersebut ialah seperti mesyuarat PIBG,hari terbuka sekolah,kem solat,hari sukan dan sebagainya.

persoalannya, sejauhmanakah komitmen kita terhadap aktiviti yang disertai oleh anak kita tersebut? adakah kita sebagai:

1.tahu
2.tak tahu
3.mamang tak nak ambil tahu
4.sangat ambil tahu

di mana kita? untuk aku, mungkin agaknya Sakinah seorang saja yang baru bersekolah,maka aku memang seorang yang ambil tahu terhadap apa sahaja aktiviti yang dilakukan oleh anakku.( ini bukan kes angkat bakul sendiri ye!)

pendek kata kalau apa sahaja yang melibatkan Sakinah dan sekolah, aku tidak teragak-agak untuk memberi sokongan bahkan aku rasa aku yang lebih bersemangat. entah lah, mungkin lain ornag laian caranya.tapi sebab aku ni memang seorang yang aktif pada masa zaman sekolah dahulu, maka aku jadi begitu teruja pada setiap aktiviti yang disertai oleh Sakinah.

bagiku,sokongan yang diberikan oleh ibu bapa terhadap penyertaan anak ni sangat penting, ulang sekali lagi SANGAT PENTING! ini akan menaikkan moral atau semangat mereka untuk buat yang terbaik terhadap apa yang diceburi.berdasarkan pengalaman aku dulu,bila ibu bapa melihat aku di pentas misalnya, aku yang di atas pentas tersebut akan rasa "satu macam perasaan" -rasa tiba-tiba satu semangat atau aura yang sangat lain datang untuk memaksa aku menjadi lebih bersemangat! itulah penangan sokongan ibu bapa. (terima kasih kepada arwah abah dulu yang sentiasa ada melihat aku di atas pentas)

kalau selama ini kita tak ambil tahu atau sedikit 'malaslah' nak ikut serta aktiviti anak,hari ini kita ubah paradigma dan stigma kita.ketepikan seketika kesibukkan kita, kerja ( ni memang tak habis-habis) dan sebagainya untuk kita memberikan sokongan dan komitmen terhadap apa jua yang dibuat,disertai oleh anak di sekolah.

bukankah kejayaan anak menjadi kebanggaan kita?... (walaupun Ina tak menang tadi,mama tetap bangga.tahun hadapan boleh buat lagi bagus!)


ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala