pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Monday, October 11, 2010

ANTARA KAMPUNG DAN BANDAR

salam untuk semua.ke mana semalam? aku? semalam, mertua dan ipar duaiku datang ke rumah.masih kedapatan rumah terbuka meskipun Syawal sudah bertukar kepada Zulkaedah.membawa mereka ke 3 rumah terbuka-di Kota Damansara,Hulu langat dan di Serdang.

hanya hujung minggu sahajalah warga di bandar ni mempunyai masa terluang sedikit untuk melayan mahupun menjalin kemesraan sesama saudara mara.hari yang lain masing-masing sibuk dengan urusan sendiri.

di bandar ni,tak bolehlah kita nak sesuka hati buat 'terjahan' ke rumah orang.bukan apa,takut-takut mereka dalam keadaan yang tidak mengizinkan untuk kita datang bertandang. panat dari tempat kerja, melayan 'jem' di jalan raya dan kemudian lewat sampai di rumah adalah senario yang tidak memungkinkan mereka dalam keadaan yang 'agak senang' untuk menerima tetamu!

lainlah kalau tinggal di kampung agaknya.suasana yang berbeza membuatkan kita boleh 'terjah' sahaja bila-bila masa ke rumah jiran tetanggga mahupun saudara mara.malahan masih mampu untuk bersembang hingga ke larut malam! itulah bezanya di kampung dan di bandar.

tak perlu nak hidangan melempah ruah-cukup sekadar air teh atau sirap dan kemudian sedikit kuih raya atau yang paling orang kata 'comman' tu ialah -goreng mee! dah pun cukup...hihiii...siapa sahaja nak datang,boleh datang.

di bandar, semuanya perlu secara 'formal' iaitu mendapat undangan terlebih dahulu daripada tuan rumah, ditentukan hari dan masa yang dibolehkan datang. maka pada hari tersebut semua dijemput hadir-daripada jiran tetangga,rakan sekerja dan juga saudara mara. makanan? fuh penuh sepanjang meja yang ada.makan sampai perut kata 'stop' . memang nampak meriah tetapi kemesraan di antara tuan rumah dan tetamu agak 'kureng' sikit.kenapa? sebab tuan rumah sibuk melayan tetamunya dari satu meja ke satu meja yang lain." jemput makan ye..." "minta maaf tak dapat nak sembang-sembang..." adalah ayat klise yang akan diutarakan oleh tuan rumah.betul tak?

itulah sedikit perbezaan yang berlaku antara di bandar dan di kampung walaupun tujuannya adalah sama TETAPI cara yang berbeza.tuntutan kerja dan masa menyebabkan perubahan budaya berlaku namun tetap dengan satu niat untuk meraikan sauadara mara,jiran tetangga dan rakan taulan.


ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala