pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Thursday, May 17, 2012

BANYAKNYA SOALAN YANG TIDAK RASMI

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

dalam hidup kita,kita tak lari daripada menyoal dan disoal.banyak soalan yang tidak rasmi yang harus didepani dalam hidup bermasyarakat.kalau tak jawab dikatakan nanti macam-macam.tapi bila dijawab pun boleh menjadi sebab lain.pendek kata...memang banyaklah soalan yang tak rasmi dalam hidup kita ni!

dalam banyak soalan itu,ini antara soalan klise yang ditanya orang pada kita atau mungkin kita pada orang lain:
1.dah kawin ke?
2.berapa orang anak?
3.buat apa sekarang?
4.keje kat mana ?
5.duduk mana?
6.duduk rumah sendiri ke? beli?
7.berapa beli dulu?

dan mungkin adalah lagi soalan cepu emas yang lain.tapi apa yang CITH senaraikan di atas tu adalah yang biasa dek telinga ini mendengarnya.ini semua adalah dalam kumpulan soalan 'SALING BERKAITAN". maknanya bila jawab satu,ia akan berkait dengan soalan yang seterusnya dan begitulah hingga sudah.

kalau yang ditanya itu belum kahwin; maka ini antara soalannya:
1.umur berapa?
2.bila nak kawin?
3.tak ada kawan ke?
4.kerja apa sampai tak ada masa nak pikir kawin?
5.memilih sangat ke?

kalau dah kawin tapi belum ada anak;ini pulak soalan cepu emasnya:
1.berapa tahun kawin?
2.tak ada anak lagi?
3.merancang ke?
4.bila nak ada anak?
5.suami keje apa?
6.tak nak ambik anak angkat ke?

huh...pernah tak kalian mendengar soalan-soalan sebegini.CITH percaya pastinya ada kan.apa perasaan kalian? suka tak disoal sebegini? CITH sama sekali tak suka dengan soalan-soalan ini.memang tujuan konon nak bermanis kata ambil berat tapi sebenarnya ia sedikit sebanyak mencalar perasaan ini.apatah lagi sesuatu yang ditanya itu agak sensitif di hati...huhu...

jadinya,sebelum kita ditanya dengan soalan yang tidak rasmi itu,baiklah kita juga jangan menjadi penyoal yang tidak bertauliah.cukuplah sekadar mendengar sekiranya tuan punya badan yang nak bercerita sendiri.selebihnya,baik zip sahaja mulut! yelah,kadang-kadang dek kerana soalan orang itu,kita yang tidak rasa apa-apa tiba-tiba menjadi seseorang yang ada 'apa-apa'.mulalah tak pasal-pasal kita yang stress,kita yang rendah diri,kita yang bermurung durja dan sebagainya...akhirnya kita lemah.

CITH pun sendiri pernah dan sehingga hari ini pun masih ada soalan-soalan tak rasmi ini yang terpaksa didengar.memang diakui,soalan ini kadang kala membuatkan diri jadi jauh hati,rendah diri,mula berprasangka buruk dan sebagainya...antara soalan tersebut;
 -tak kerja ke?
- la, duduk rumah je ke?
- tak ikut suami?
- tak jeles ke dengan suami duduk jauh?
- boleh percaya ke suami...?
-tak boring ke dengan buat kerja rumah?

inilah sebahagian soalan yang CITH depani.macam yang CITH cakap tadi,sekali dengar,ia menjadi halwa telinga,tak pikir pun.tapi bila banyak kali dengar,sedikit sebanyak ia termakan di hati dan terfikir di otak.mulalah timbul macam-macam rasa yang selama ini tak ada rasa apa-apa pun!

tapi mujur pakwe CITH selalu menggalakkan CITH supaya berkawan dengan orang yang positif,dapat menambahkan ilmu bukan untuk melalaikan,buat sesuatu yang CITH suka dan sebagainya...setiap daripada kita ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.selagi kita rasa gembira dan bahagia dengan apa yang kita ada,maka kita tak perlulah untuk melayan soalan-soalan yang tidak rasmi itu.kita mampu untuk mencipta kesenangan,kebahagiaan,kegembiraan...dan apa jua untuk hidup kita.kalau nak diikutkan hati,memang susahlah.apa pun,kembali pada DIA yang mengaturkan apa sahaja yang terbaik untuk kita.

syukur padaMU Ya Rabb atas apa yang aku ada hari ini...al hamdulillah.

ALAHAI...





1 comment:

  1. Biasalah kita memang selalu ada rasa ingin tahu... Dan kadang2 soalan2 tu mukadimah untuk bersembang. Sesi ice breaking. Aku sendiri tak kisah kalau ditanya soalan camtu. Kita kenalah bijak menjawab. Habis2 pun senyum je.

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala