pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Sunday, May 27, 2012

MASA NAK TERBANG

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...selamat berhujung minggu dan selamat bercuti kepada mereka yang berstatus macam CITH.

rasanya hampir seminggu CITH tak update blog ini.bukan nak mencari alasan tapi keadaan yang tidak mengizinkan.mula-mula laptop buat hal-dah terdiam seketika dunia IT.memang ada handphone tapi besar mana sangatlah skrinnya untuk menaip....

kemudian,ada pulak hal famili yang menuntut kepada perasaan hati...adoh bila bercakap pasal ipar duai,memang macam-macam color kan.emmm....

kemudiannya sibuk dengan urusan Sakinah di sekolah pulak....

hari ini,CITH nak tinggalkan itu semua.semua yang tidak seronok,semua yang terluka dan dilukai kerana petang ini CITH nak terbang tinggi berjumpa kekasih hati! hihi...CITH nak bawak hati yang gumbira moga pertemuan kami yang dah 3 bulan tak bertemu ini bisa melupakan semuanya.amin...amin...

untuk 'anak 2 ekor' ni,CITH 'terbang' kan ke kampung.diorang pun bercuti jugaklah ni...jumpa dengan mama lagi 2 minggu.

jumpa nanti dengan entri CITH dari Dubai...mudah-mudahan.

ALAHAI...

Monday, May 21, 2012

DOA MAMA SENTIASA UNTUKMU

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

selesai sudah exam di sekolah agama,hari ni bermula exam untuk sekolah kebangsaan pula.kalau diikutkan penat memang penat tapi dah itu yang menjadi "makanan" seorang pelajar,nak tak nak kena hadapi juga.

sebagai mama,tiada lain yang mama harapkan melainkan kejayaan bagi seorang anak.boleh dikatakan musim exam inilah musim yang mama-mama tak boleh senang hati.kadang tu terlebih risau daripada tuan punya badan yang nak exam.dah namanya "budak" maka sifat tak serius,sifat masih nak bermain, sifat nak kena ingatkan dan sebagainya masih terus menghantui mereka.kalau mama yang tak bersuara untuk buat itu dan ini, maka anak-anak lagilah ambil kesempatan.berbeza anak-anak sekarang dengan dulu.kalau dulu,abah hanya bersuara sekali saja suruh baca buku,dah terus berlari ambil buku.sekarang? setakat sekali tu....emmm...memang tak jalan lah.budak sekarang kata,'boleh blah lah..."

biarpun kadang kala CITH sendiri rasa nak " pencen" bersuara daripada menyuruh itu ini,mengingatkan itu ini...tapi jauh di sudut hati ini masih sebenarnya nak 'bercakap' juga.entahlah...hati ini seakan berbicara pada CITH untuk terus bersuara dan bersuara dan lagi dan lagi...agaknya bila anak itu dah pandai uruskan diri dan dilihat sudah matang barulah boleh pencen agaknya.itu pun...CITH masih tak yakin pada diri ini sama ada mampu untuk berdiam atau tidak.

CITH tahu,kadang-kadang anak ni pun pasti rasa bosan dengan mama yang bising kan...tapi seorang mama dah memang begitu personalitinya.emmm tapi mungkin di luar sana ada juga mama yang tidak sebegini kan!

apa pun,rasanya semua mama pastinya mahukan yang terbaik untuk anak-anak.doa mama sentiasa mengiringi anak-anak di mana sahaja berada waima dalam tidur sekali pun!

ALAHAI...






Friday, May 18, 2012

HARGA BELANJA KAWIN SEKARANG

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...dan salam Jumaat.moga dalam kebaikan jua yang kita harapkan.

tinggal seminggu lagi sesi persekolahan dan selepas itu anak-anak kita dan kita juga akan bercuti selama 2 minggu.maka,masa cuti inilah nanti sudah pasti undangan walimatul urus pun bermula.kita sedia maklum inilah kesempatan  keluarga dapat berkumpul beramai-ramai.

kepada bakal pengantin yang nak naik pelamin pastinya masa-masa inilah tengah sibuk untuk membuat persiapan terakhir sebelum melangkah ke alam baru.suka CITH membawakan isu hantaran masa kini kepada pasangan mempelai yang akhir-akhir ini dilihat semakin tinggi dan tinggi.

pada awal bulan ini tempohari,mertua CITH telah pergi merisik seorang gadis ini untuk adik ipar CITH.sebelum tu,dari rumah kata mak mertua CITH-mereka mengharapkan yang hantaran kahwin nanti mungkin dalam 6-8 ribu iaitu bawah dari angka 10 ribu!.maklumlah,bekerja di kampung,tinggal di kampung,keluarga tidaklah berstatus apatah lagi memegang title diploma atau ijazah atau master atau PHD.maka mereka pun pergilah...

selepas sehari,CITH pun menelefon mertua di kampung bertanya tentang majlis tersebut.kata mertua CITH,pihak perempuan meletakkan 10 ribu untuk hantaran! (foto oleh Google.com)

emm....katanya,semua orang sekarang ni tak lari daripada 10 ribu.anak-anak jiran pun 10 ribu jugak.barang sekarang semua mahal.mana boleh dapat yang kurang daripada itu.apa nak komen kan? kalau dah itu yang berkenan dek hati maka nak tak nak terpaksalah terima.apa lagi ,CITH pesan untuk adik ipar menjelang majlis nikah untuk tahun depan-sekurang-kurangnya kena menyimpan seribu sebulan.itu baru simpanan untuk duit hantaran.bagaimana duit-duit lain?...

memanglah bab makan untuk kenduri kendara tu biasanya mak abah lah yang sediakan tapi untuk duit hantaran tak bolehlah.mesti siapa yang nak kahwin tu yang kena persiapkan.kalau ianya tidak mampu disiapkan maka itu tanda,diri masih belum mampu untuk berumahtangga.kita kena faham,realiti hidup hari ini memerlukan duit.keluar rumah sahaja,nak duit...jadi kalau ini bermasalah,maka sesuatu harus dibuat.

berbalik kepada wang hantaran masa kini-memang tidak dinafikan harga barang semakin tinggi di pasaran TETAPI sekiranya ada perancangan awal yang dibuat dan pandai mengukur baju di badan sendiri maka rasanya tidak ada masalah.menjadi masalah bila berbelanja melebihi apa yang ada.contoh; dikenakan wang hantaran yang tinggi dek kerana nak bayar wedding planner,hiasan dan kelengkapan bilik tidur,mak andam (ini kenalah),barangan hantaran,jurugambar,video,door gift,katering dan sebagainya.oleh kerana semua ini nak dipenuhi, maka sebab itulah wang hantaran menjadi semakin tinggi dan sekaligus belanja majlis kahwin juga tinggi!

menjadi trend mutakhir sekarang ini CITH melihat keghairahan pakej bergambar sebelum berkahwin dan selepas berkahwin.orang kata apa? pre wed dan post wed...macam tulah kira-kiranya.senario shooting  sebelum menjadi pengantin,kemudian semasa jadi pengantin dan selepas  dah jadi pengantin sekarang dilihat menjadi-jadi.masing-masing terikut dengan tren yang dibawa oleh mereka yang bergelar.bukankah ini semua adalah faktor penyumbang kepada kenaikan wang hantaran tersebut ? yang sekaligus kalau kita perhalusi ia lebih terarah kepada pembaziran.pihak wedding planner atau jurugambar memanglah akan mengesyorkan segala bagai yang indah-indah.apatah lagi slogan: sekali sumur hidup,tak mengapalah kalau berbelanja lebih... 


justeru,kita yang menjadi pelanggannya ini terus sahaja menerima idea tersebut tanpa membuat perincian bajet terlebih dahulu.memang,semua yang berkahwin itu menginginkan untuk hanya menjadi pengantin sekali seumur hidup.kalau ditanya pada CITH sendiri pun,CITH nak merasa semua itu.maknanya apa sahajalah yang orang lain buat,kita pun nak rasa sama.TAPI,bukan kah kita ini diberikan akal?maka berfikirlah sebaiknya,berbincang,mengira,mencongak...agar dapat keputusan bersama yang kedua belah pihak tidak rasa terbeban dan dibeban.kita tidak mahu menjadi mangsa kepada keadaan yang akhirnya,poket kita jugak yang kempis.

TAPI,seandainya kita ini tidak kiralah pihak perempuan atau lelaki memang dilahirkan dalam keluarga bergelar seperti jutawan,hartawan, Dato ke..Tun ke...Tan Sri ke...atau yang sewaktu dengannya-buatlah apa sahaja,kerana anda mampu untuk itu asalkan tidak terlibat dengan unsur-unsur lain.SEBALIKNYA jika kita ini orang marhaen sekadar memiliki apa yang ada, maka berbelanjalah mengikut kemampuan kita.apa yang nak diikut pada majlis orang sedangkan mereka memang mampu tapi tidak bagi kita.biarlah kita dengan cara kita.apa yang penting perjalanan hidup kita selepas kahwin itu nanti...jangan sampai berhutang sana sini semata-mata untuk menjadikan majlis kita hebat seperti orang lain.sudahnya selepas itu kita dan pasangan yang menanggung masalah.mereka di luar langsung tiada kaitan dengan kita untuk masalah kita.jangan dek kerana kita nak berseronok dengan majlis kahwin kita,wang hantaran yang tinggi,sudahnya ada hati yang tersiksa untuk menanggungnya sehingga bertahun lamanya...

ALAHAI...

Thursday, May 17, 2012

BANYAKNYA SOALAN YANG TIDAK RASMI

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

dalam hidup kita,kita tak lari daripada menyoal dan disoal.banyak soalan yang tidak rasmi yang harus didepani dalam hidup bermasyarakat.kalau tak jawab dikatakan nanti macam-macam.tapi bila dijawab pun boleh menjadi sebab lain.pendek kata...memang banyaklah soalan yang tak rasmi dalam hidup kita ni!

dalam banyak soalan itu,ini antara soalan klise yang ditanya orang pada kita atau mungkin kita pada orang lain:
1.dah kawin ke?
2.berapa orang anak?
3.buat apa sekarang?
4.keje kat mana ?
5.duduk mana?
6.duduk rumah sendiri ke? beli?
7.berapa beli dulu?

dan mungkin adalah lagi soalan cepu emas yang lain.tapi apa yang CITH senaraikan di atas tu adalah yang biasa dek telinga ini mendengarnya.ini semua adalah dalam kumpulan soalan 'SALING BERKAITAN". maknanya bila jawab satu,ia akan berkait dengan soalan yang seterusnya dan begitulah hingga sudah.

kalau yang ditanya itu belum kahwin; maka ini antara soalannya:
1.umur berapa?
2.bila nak kawin?
3.tak ada kawan ke?
4.kerja apa sampai tak ada masa nak pikir kawin?
5.memilih sangat ke?

kalau dah kawin tapi belum ada anak;ini pulak soalan cepu emasnya:
1.berapa tahun kawin?
2.tak ada anak lagi?
3.merancang ke?
4.bila nak ada anak?
5.suami keje apa?
6.tak nak ambik anak angkat ke?

huh...pernah tak kalian mendengar soalan-soalan sebegini.CITH percaya pastinya ada kan.apa perasaan kalian? suka tak disoal sebegini? CITH sama sekali tak suka dengan soalan-soalan ini.memang tujuan konon nak bermanis kata ambil berat tapi sebenarnya ia sedikit sebanyak mencalar perasaan ini.apatah lagi sesuatu yang ditanya itu agak sensitif di hati...huhu...

jadinya,sebelum kita ditanya dengan soalan yang tidak rasmi itu,baiklah kita juga jangan menjadi penyoal yang tidak bertauliah.cukuplah sekadar mendengar sekiranya tuan punya badan yang nak bercerita sendiri.selebihnya,baik zip sahaja mulut! yelah,kadang-kadang dek kerana soalan orang itu,kita yang tidak rasa apa-apa tiba-tiba menjadi seseorang yang ada 'apa-apa'.mulalah tak pasal-pasal kita yang stress,kita yang rendah diri,kita yang bermurung durja dan sebagainya...akhirnya kita lemah.

CITH pun sendiri pernah dan sehingga hari ini pun masih ada soalan-soalan tak rasmi ini yang terpaksa didengar.memang diakui,soalan ini kadang kala membuatkan diri jadi jauh hati,rendah diri,mula berprasangka buruk dan sebagainya...antara soalan tersebut;
 -tak kerja ke?
- la, duduk rumah je ke?
- tak ikut suami?
- tak jeles ke dengan suami duduk jauh?
- boleh percaya ke suami...?
-tak boring ke dengan buat kerja rumah?

inilah sebahagian soalan yang CITH depani.macam yang CITH cakap tadi,sekali dengar,ia menjadi halwa telinga,tak pikir pun.tapi bila banyak kali dengar,sedikit sebanyak ia termakan di hati dan terfikir di otak.mulalah timbul macam-macam rasa yang selama ini tak ada rasa apa-apa pun!

tapi mujur pakwe CITH selalu menggalakkan CITH supaya berkawan dengan orang yang positif,dapat menambahkan ilmu bukan untuk melalaikan,buat sesuatu yang CITH suka dan sebagainya...setiap daripada kita ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.selagi kita rasa gembira dan bahagia dengan apa yang kita ada,maka kita tak perlulah untuk melayan soalan-soalan yang tidak rasmi itu.kita mampu untuk mencipta kesenangan,kebahagiaan,kegembiraan...dan apa jua untuk hidup kita.kalau nak diikutkan hati,memang susahlah.apa pun,kembali pada DIA yang mengaturkan apa sahaja yang terbaik untuk kita.

syukur padaMU Ya Rabb atas apa yang aku ada hari ini...al hamdulillah.

ALAHAI...





Wednesday, May 16, 2012

HARI INI HARI UNTUK GURU

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

SELAMAT HARI GURU...kepada semua rakan blogger yang bergelar guru! sesungguhnya kalian insan istimewa kerana hari anda diraikan oleh satu Malaysia.cuma tidak diisytiharkan cuti umum saja ye! hihi...tapi apa pun,ada memang diraikan oleh kami khususnya pelajar dan ibu bapa.
buktinya,pagi ini saja tadi atau lebih tepat lagi tengah malam tadi,CITH lihat status rakan-rakan di FB dah awal-awal mengposkan gambar hadiah untuk anak-anak mereka bawa ke sekolah sebagai meraikan guru-guru hari ini! nyata,kami golongan ibu bapa memang tidak pernah melupakan jasa mu guru!!!

memandangkan minggu ini peperiksaan di sekolah Sakinah,maka sambutan hari guru terpaksa ditangguhkan ke hari Jumaat minggu depan.maknanya hari Jumaat minggu depanlah cikgu-cikgu di sekolah agama dan sekolah kebangsaan akan menerima hadiah daripada kami.tapi pagi tadi,CITH dah menghantar ucapan kepada guru-gurunya di sekolah khususnya kepada guru kelas lah! CITH juga menumpang teruja untuk menyambut sambutan ini bagi pihak Sakinah.CITH memang sangat menghargai semua mereka ini.memanglah ada di kalangan guru tu yang banyak songeh sikit kan...tapi biasalah tu...sebagai manusia,kita tak lari daripada beremosi.

petikan yang CITH ambil daripada status FB Dato' Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah

:As salamu'alaikum shbt. Utk dpt keberkatan ilmu: 1. Doakan, maafkan & sayangi semua guru, 2.Hayati & amalkan ilmu, 3. Sampaikan ilmu, 4. Azam & usha utk jadi lebih baik drp guru dlm aspek2 tertentu, 5. Pesan kpd anak2 & org lain utk sentiasa hormat & doakan guru, 6. Hub atau ziarah guru, 7. Hebahkan kebaikan guru, 8.Sentiasa cari guru baru utk tambah ilmu, 9.Perbaiki & update ilmu yg guru ajar, 10.Sentiasa ada guru/ mentor utk dpt nasihat & bimbingan, 11. Jgn sampai melawan atau kurang ajar kpd guru. Semoga Allah rahmati kita & semua guru. SELAMAT HARI GURU. Wassalam.

bagi CITH secara peribadi,memang wajarlah kita meraikan mereka. ini kerana dalam setahun hanya sehari ini kita raikan mereka yang telah banyak berjasa dalam hidup kita dan sekarang berjasa dalam hidup anak-anak kita.perumpamaan menyamakan seorang guru sebagai sebatang lilin yang banyak berkorban demi memberi kesenangan kepada orang lain.orang lain yang senang itu ialah seperti kita hari ini, suami kita,anak-anak kita dan sebagainya.

dalam pada itu,mungkin ada yang sedikit tak perasan bahawa golongan mama-mama di rumah ni pun sebenarnya juga ialah guru.guru yang tidak ada sekolah tapi masih berperanan dan merasa pahit susahnya mengajar dan mendidik insan yang bernama manusia.daripada guru tidak rasmi inilah,anak-anak mula mengenal-apa,siapa,bagaimana,nak buat apa dan sebagainya...pendek kata,guru di rumahlah yang memulakan penerokaan anak-anak kepada dunia yang lebih luas lagi dengan bantuan guru-guru di sekolah.maka dengan itu memang sewajarnyalah kita wujudkan hubungan baik antara guru di rumah dan guru di sekolah.

SELAMAT HARI GURU!!!

ALAHAI....







Tuesday, May 15, 2012

EMAS TURUN-TURUN LAGI

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

nampaknya pasaran emas di kala ini memang tidak stabil.last update CITH tempohari pada minggu lepas,harga emas 999 untuk segram ialah RM 160.30.kemudian ada beberapa sen dia naik sedikit selepas itu turun balik.

hari ni,harganya menjadi RM 157.67.itu harga CITH beli pagi tadi sehingga jam 2 lebih.ni petang ni pulak,CITH monitor harganya dia turun lagi kepada RM 156.72.tengok tu...betapa dalam beberapa jam sahaja dia dah turun lebih kurang RM 0.95.tapi ini hanyalah harga emas di pasaran emas ye,bukan harga emas di kedai-kedai emas.

berdasarkan pengetahuan CITH,last CITH lihat harga emas ialah pada hari Ahad tempohari di Wah Chan Carrefour iaitu emas 999  ialah RM 190 segram. dan emas 916 ialah RM 180 segram.memang berbeza kalau beli emas di kedai emas dengan membeli emas di institusi kewangan.

perbezaan ini terjadi disebabkan oleh kos upah yang ditanggung,kos design dan brand mereka.dek kerana itulah harganya untuk segram tetap mahal biarpun kalau dilihat pada pasaran emas.boleh rujuk di sini untuk maklumat tambahan.yelah,sekurang-kurangnya sebelum bertindak,kita dah ada sedikit ilmu dan maklumat kan...http://emas2duit.blogspot.com/p/faktor-naik-turun-harga-emas-dunia.html.boleh jugak melihat harga emas di Bank Negara di sini...http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=12&pg=141

ALAHAI...



Monday, May 14, 2012

REFLEXOLOGY OLEH MEREKA ISTIMEWA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH.

kalau tak ada siapa nak hadiahkan kita,kita sendirilah yang beri hadiah kan...hihi..CITH menghadiahkan diri sendiri dengan pakej merawat badan.yelah,kita ni bekerja kalah orang yang kat ofis tu bekerja kan,jadinya sesekali tu tak salah untuk mencuba rawatan-rawatan badan yang banyak disediakan kini.

petang ni tadi,CITH memilih untuk mencuba perkhidmatan yang ini,iaitu rawatan reflexology kaki  dan back shoulder.ada sesuatu yang istimewa di sini.apa tu? istimewanya juru urut  di sini adalah mereka istimewa! mereka adalah juru urut cacat penglihatan yang dilatih dan terlatih dalam melakukan urut sebegini.

harganya juga istimewa.senang kata-harga mampu untuk dibayar.selain badan dapat berehat,sekaligus kita membantu dan memberi sokongan moral untuk golongan ini terus bekerja.ini merupakan satu usaha yang sangat dialu-alukan.

sesiapa yang nak mencuba perkhidmatan ni-ada pada gambar tersebut alamat operasi mereka.
mereka terdiri daripada 3 wanita dan 4 lelaki.beroperasi dari pukul 11 tengahari- 8 malam.
kalau ditanya pada CITH best ke tidak? emm...memang best sangat! sambil dia mengurut tu,mereka akan menerangkan apa point-point kita yang ada masalah.contohnya,bila ditekan tu kita rasa lebih sakit sikit,adalah yang tak berapa sihat di situ seperti masalah pembuangan,masalah mata atau sebagainya.pendek kata...memang kena datang lagi di sini...

ALAHAI...

HARI IBU PENGHORMATAN PERIBADI

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

tidak terlambat untuk CITH ucapkan SELAMAT HARI IBU untuk rakan blogger yang sejawatan dengan CITH.apa yang istimewanya sambutan semalam? ada yang makan besar? hadiah besar...al hamdulillah untuk semuanya. moga kita menjadi ibu yang terbaik untuk keluarga di dunia dan membawa kebaikan di akhirat.amin.

akhirnya,hadiah Sakinah pun dengan rasminya bolehlah dibuka! hihi...inilah dia...sepasang brooch.al hamdulillah.barulah suka hati dia bila hadiah telah dibuka.tengahari semalam CITH ke Jaya Jusco,CITH dapat lagi satu brooch daripada pihak pengurusan sempena Hari Ibu.nampaknya tahun ni CITH kaya dengan brooch! rezeki orang nak bagi ye.

sungguh pun begitu ramai yang memberi komen terhadap sambutan ini.biarlah apa sekali pun tanggapan sebahagian pihak tapi secara peribadi CITH rasa sambutan ini dibuat dengan niat untuk lebih lagi mengingati ibu-ibu sekalian.tidak lebih daripada itu.sama juga seperti sambutan-sambutan yang lain bezanya hari ini,kita tidaklah pulak diisytiharkan bercuti!

memang kita diwajibkan untuk taat dan hormat mereka bukan pada hari ini sahaja bahkan selagi nyawa dikandung badan selagi itulah taat dan hormat tidak putus.cuma sambutan hari ini secara tidak langsung kita lebihkan lagi perhatian kepada ibu kita.maklumlah kesibukan kita sebagai anak-anak kadang kala,terlupa untuk mengingati hari lahir ibu kita atau pun hari kahwin mereka.tapi,dek kerana hari ibu ini memang menjadi bualan-maka secara tak langsung boleh menyedarkan kepada yang lupa untuk telefon,bertanya khabar,makan bersama,berjalan atau sebagainya sebagai tanda menghargai mereka.bukanlah kata; "ohh...hari ibulah baru ingat ibu ye!"...emmm...ni memanglah tak betul.


ini yang CITH ambil daripada FB Pn Suzana Ghazali-Perunding Psikologi Keluarga & Guaman Syarie;
Pendapat saya tentang sambutan Hari Ibu? Bagi saya, tak salah dan tak berdosa sebab kita memuja ibu kita sendiri, bukan ibu orang lain atau pun ibu idola ugama lain. Hari Ibu bukan hari cuti khas yg memungkinkan ia dijadikan satu perayaan khusus yg boleh disamakan seperti meraikan IBU idola ugama kafir tersebut. Tiada adegan melanggar syariat. Hanya menyatakan kasih sayang dan penghargaan buat insan yg bertgjawab mengandungkan, melahirkan dan membesarkan kita sahaja. Tak de salahnya kan! Wallahua'lam! (",)


kepada suami pula,biarlah hari ibu ini hari untuk golongan isteri diberikan cuti secutinya daripada mengemas rumah, masuk ke dapur,buat kerja laundry,mencuci toilet dan sebagainya.tak gugur status seorang suami bila melakukan kerja ini sebaliknya di mata isteri,suami ini  memang menjadi kebanggaan mereka...bukan selalu isteri/mama dapat rehat daripada kerja-kerja ini kan! lainlah kalau ada bibik di rumah.

kepada yang punya ibu/mama/bonda/umi dan sebagainya...raikan mereka selagi ada.kehilangan mereka membawa kesuraman dalam hidup  biar pun ada yang boleh mengambil tempat mereka.jika dah tiada baru ditangisi, apalah ertinya semua itu...Al Fatihah untuk arwah mak -Hajah Nyonya Othman.moga Allah tempatkan mak di kalangan hambanya yang solih dan solihin.doa untukmu mak memang tidak pernah putus...amin.

ALAHAI...



Friday, May 11, 2012

TIBA MASA UNTUK PECAH SEMUA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...salam Jumaat

hari ini bermulalah masa untuk pecah semuanya bagi Sakinah.amboi...tengok tu bukan main ayat ye..hihi..bukan apa,hari ini bermulanya peperiksaan pertengahan tahun bagi sekolah agama dan selepas itu akan bersambung pulak dengan sekolah kebangsaan.

nampaknya,sebelum bercuti ni memang kena pecah lemak,pecah otak, dan sebagainya dahulu sebelum masa untuk bersenang-senang.setiap kali nak exam ni bukan anak yang susah hati...tak tahulah kalau dia susah hati.tapi tengok dia selamba je.

mamanya pulak yang susah hati,yang suspen,yang gelabah dan segala macam rasa.apa tidaknya,tuan badan buat rileks.tak ada nampak macam nak hadapi exam.sekali ditegur sekali buat.macam pahat,sekali ketuk berbunyi kan.ha mcam tu lah.bila banyak kali bising...dikatakan mama ni suka bising.habis tu macam mana?

emmm....kalau diikutkan,memang nak buat reti je.biarkan dia sendiri yang tentukan bila nak buat revision.tapi CITH tak boleh pulak.hadohhh...kata je nak buat tak tahu.tapi ambik tahu juga.sudahnya CITH yang lebih mempunyai rasa berbanding dia.pendek kata dia ok,CITH yang kena pecah kepala nak suruh dia buat revision,pecah suara nak cakap dengan dia dan ssegala macam.apakah semua mama rasa macam ni jugak ke?

apa lagi yang mama boleh bantu,selain menghabiskan masa bersama untuk membuat revison,mendoakan untuk kemudahan dan kefahaman dalam menjawab.selebihnya usaha daripada tuan punya badan dan keputusan di tangan Allah Maha Berkuasa.itulah yang selalu CITH bisingkan pada Sakinah.entahlah,dengar ke tidak dia ni...huhu...bulan ini memang teramat sibuk untuk dia.nak tak nak,masa yang berbaki inilah digunakan secekapnya untuk membuat sesi "pecah".moga yang sedikit ini mampu mengubah sesuatu.selamat maju jaya untuk anak-anak rakan blogger CITH di luar sana.sama-sama kita berdoa untuk kemudahan,kefahaman dan kejayaan anak-anak kita.amin.

ALAHAI...

Thursday, May 10, 2012

JOM PAKAT BELI..BELI ... EMAS

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

cerita best nak cakap hari ni ialah pasal emas.memang kalau citer bab ni,semangat dan auranya lain sikit.dah seminggu CITH perhatikan harganya di sini:.http://www.maybank2u.com.my/ dan juga di sini http://www.bnm.gov.my/ nampaknya harga emas dah turun balik.yelah ada satu musim hari tu,mencanak dia naik.satu gram 916 pernah mencecah RM 197! hampir nak RM 200 segram.itu baru emas 916,kalau emas 999 lagi lah mahal.

tapi kebelakangan ini,momentum harga emas nampaknya sedikit goyah.kalau dilihat pada harga pasaran emas di kedai-kedai emas sekarang-emas 916 ialah RM 180 segram dan emas 999 RM  190 segram.mmeang nampak kejatuhannya di situ! inilah peluang yang baik untuk membeli emas sebagai perhiasan atau pun pelaburan.tapi bukanlah masa yang sesuai untuk menjual@trade in emas.

untuk emas pelaburan pula,harganya lagi rendah.ini sememangnya bergantung kepada harga emas dunia.kalau semalam,harga emas untuk pelaburan buku di Maybank ialah RM 160.30 segram.tetapi di kedai emas,harganya masih sama seperti yang CITH nyatakan di atas.apa lagi? inilah masanya.semalam CITH membuat penambahan sedikit kepada akaun emas kami di Maybank.(terima kasih Allah atas rezekiNYA).jika ada lebihan ...memang berhajat untuk membeli lagi...

jadinya,inilah masa yang sesuai untuk membeli emas sama ada sebagai perhiasan atau pelaburan.apatah lagi dalam bulan Mei ini ,yang ada special day untuk memberi hadiah kepada tersayang.apa yang penting,kalau dah namanya EMAS, maka sampai bila-bila pun ia tetap berharga.CITH akui, memang sebagai golongan biasa-biasa,tiap kali membeli emas memang terasa...huhu...tapi tak pe,niatkan untuk pelaburan jangka masa depan.kalau pun bukan untuk diri sendiri,ianya untuk generasi yang ditinggalkan.

untuk bacaan lagi,sila lihat ini.http://www.pelaburanemaspublicgoldmalaysia.com/

ALAHAI...

Wednesday, May 9, 2012

BUKAN NILAI RINGGIT JADI UKURAN

Assalammualaikum semua pengunjung CITH.

al hamdullilah dapat kembali mengadap blog yang dah beberapa hari berehat.satu minggu yang sungguh memenatkan biarpun hanya bertugas sebagai 'kaki sibuk' di sekolah Sakinah...hari ini baru mampu untuk mengadap laptop seperti biasa.

sebagai manusia biasa khususnya kita wanita ni memang sukalah kalau ada orang yang nak memberi hadiah buat kita kan.tambah suka lagi kalau hadiah itu diberikan sempena sesuatu yang istimewa.paling tidak pun,buat muka selamba mintak hadiah kalau adalah orang yang buat-buat lupakan...ni kes kalau orang sebelah kita tu yang buat dek je...

petang semalam,Sakinah balik sekolah dia bawakan yang ini untuk CITH.katanya dia beli untuk hari ibu.CITH katalah hari ibu belum lagi tunggu hujung minggu ni baru CITH nak buka.tapi dia dah sibuk suruh CITH bukak kotak ni.kata dia dia beli dengan harga RM5 dekat kawan dia.part ni yang best,harga dah tahu awal-awal lagi!!! hihi...isi dalam? belum tahu.

apa yang buat CITH sentimental sikit bila tulisannya itu...huk..huk...yelah,kadang-kadang kita (CITH) melihat hadiah yang besar-besar itu sebagai HADIAH tapi sebaliknya bukan nilai ringgit yang jadi ukuran.tapi ada benda yang lebih besar daripada itu ialah tanda ingatan daripada orang tersayang.

sebagai mama,CITH tidak mengharapkan hadiah material.tapi kalau ada anak yang nak memberi itu sebagai bonus.sering kali CITH katakan kepada Sakinah; "kejayaan dia di dunia dan akhirat,akhlak yang baik,dan menjadi anak yang solehah itulah yang menjadi hadiah besar dalam hidup CITH." dek kerana itu juga agaknya CITH menjadi mama yang tegas untuk dia berbanding mak kawan-kawannya yang lain...dalam hati ini terasa bersalah seandainya hadiah yang diberiNYA ini tidak mampu CITH jaga dengan sebaik mungkin.

Ya Allah,jadikan hambaMU ini pemegang amanah yang bertanggungjawab terhadap hadiah yang telah ENGKAU berikan ini...amin.

ALAHAI...

Thursday, May 3, 2012

SEMAK DAFTAR PENGUNDI SEBELUM BUANG UNDI

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

masih lagi dalam suasana politik yang panas.kalau bukak berita tv cerita itu jugak,bukak suratkhabar pun cerita itu jugak pendek kata macam dah tak ada lagi cerita nak di 'highlightkan"  dalam negara ni.

itu bukan perkara yang CITH nak sembang di sini.satu yang CITH tertarik ialah melihat kerakusan dan keghairahan antara kita bercakap mengenai PRU yang akan datang ini.kalau di status FB bukan main berapi tak kiralah parti apa yang diwakili TAPI,satu persoalannya:-

adakah yang berdegar-degar ini merupakan pengundi?atau paling tidak pun dah mendaftar sebagai pengundi atau belum...kalau ini belum dilakukan,sebenarnya kalian masih tidak tuntas untuk berbicara pasal PRU! (foto oleh: Google.com)

yelah,memalukan sajalah kalau cakap beriya,berapi dan berdegar rupanya tak pernah pun daftar sebagai pengundi apatah lagi turun sebagai pengundi....oohhh...ini sungguh meloyakan!!!.CITH pulak sebaik sahaja mencecah usia sebagai pengundi yang sah,memang tidak pernah gagal untuk menunaikan tanggungjawab dan hak sebagai warganegara Malaysia.inilah peluang,ruang dan kesempatan untuk kita gunakan hak kita sebagai rakyat untuk memberi undi kita kepada mereka yang boleh menjadi pemimpin.

kepada mereka yang pandai cakap tapi tidak bertindak sebagai pengundi-kalian itu ibarat anjing menyalak bukit.bukit tetap teguh berdiri,sebaliknya kalian yang penat bersuara.alangkah ruginya!

kepada yang lain,jom kita semak status kita sebagai pengundi untuk memastikan lokasi/kawasan penggundian kita.lihat di sini.http://www.spr.gov.my/

UNDI ADALAH RAHSIA?....

ALAHAI...

Wednesday, May 2, 2012

SURATKHABAR SERUPA MAJALAH 18SX

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

walaupun cuaca hari ini dingin sejuk dek kerana hujan membasahi bumi tapi suhu orang politik hari nampaknya naik tinggi.apa tidaknya lepas satu,satu isu yang ditelanjangi cuba dibuat semata-mata atas nama NAK MENANG PRU!

hari ini,kalau dilihat pada muka hadapan akhbar harian kita iaitu Utusan Malaysia dan Kosmo rasanya semua rasa mual dan menjijikkan.tak tahulah kalau ada yang suka.bukan bercakap untuk menyokong atau memenangkan pihak yang terlibat waima daripada parti politik mana pun tetapi bercakap lebih kepada MENGAPA SAMPAI BEGINI SEKALI KOTORNYA PEMIKIRAN ORANG KITA SENDIRI.
inilah warna-warni yang kita lihat,kita rasai apabila masing-masing cuba untuk menjadi juara dalam memikat sokongan rakyat.angin PRU yang bertiup memungkinkan apa jua cara dilakukan asal sahaja matlamatnya tercapai iaitu MENANG dan BERJAYA MENJATUHKAN orang lain.

setahu kita,majalah 18sx sahaja yang memaparkan aksi,penulisan yang berbaur seks tapi sayang akhbar utama kita yang menjadi bacaan umum semua pihak turut bertukar wajah dek kerana virus nak menang!.

mana kita sebagai orang dewasa@ibu bapa nak menutup malu bila gambar yang tidak senonoh ini dilihat oleh anak-anak kita? apa yang kita nak jawab kalau ditanya; "mama,orang ni tengah buat apa ma? atau 'skandal seks tu apa?" dan sebagainya.mungkin ada yang kata; "kita kena open dengan anak-anak untuk memberi jawapan sebenar". bagi CITH,ya itu benar kita kena berterus terang menjelaskan sesuatu keraguan anak tetapi apakah sudah masuk ke dalam otak fikiran anak-anak kita jika disuapkan seperti gambar ini? bagaimana kita mahu memupuk minat membaca anak-anak kalau belum pun mereka membaca,mereka dah dihaidangkan dengan gambar yang meloyakan itu...huhu...rasa sangat malu dan kurang ajarlah siapa yang memaparkan itu.

CITH dulu pun pernah mengambil kertas kewartawanan semasa di tahun dua pengajian dan pernah diajarkan oleh penyarah CITH ketika itu bahawa wartawan kena patuhi etika penulisan.maknanya wartawan jangan nak gila cari nama dengan berita-berta sensasi yang sekaligus menggugurkan norma-norma kehidupan dan budaya masyarakat yang diwakilinya.setiap bahan penulisan haruslah mengambil kira aspek-aspek ini kerana dunia penulisan@kewartawanan khususnya untuk khabar yang menjadi bacaan umum rakyat bukanlah seperti penulisan majalah picisan! yang boleh ditulis carcabarba atau seprono yang boleh!

TAPI,hari ini...tengoklah sendiri.bukan setakat ayat yang digunakan itu sudah tidak seindah bahasa,bahkan ditambah pula dengan visualnya sekali untuk melengkap cerita.semuanya seperti CITH katakan tadi kerana AKU NAK MENANG DALAM PRU...maka dengan itu rupa akbar juga sudah seperti majalah seks 18sx!


CITH kongsikan di sini petikan kata Ustaz Dr Zaharuddin Abd Rahman pada ruangan statusnya di FB. Saya SANGAT MEMBANTAH siaran gambar-gambar lucah (tidak kiralah samada ia bermotif politik atau tidak, melibatkan wajah mirip pemimpin parti BN atau PR) yang disiarkan oleh mana-mana akhbar awam tempatan seperti yang dilakukan oleh Utusan Malaysia & Kosmo 2 Mei 2012. Ia adalah satu petanda KOTORNYA minda (dan hati) si pembuat keputusan. Juga terlampau berpolitik sehingga siaran itu boleh memudaratkan pembaca & rakyat Malaysia khususnya generasi muda. INGATLAH siaran media awam ibarat iklan, sekali ia memberi idea & gambaran, sekiranya ada yang menurutinya, keseluruhan individu yang meluluskan keputusan siaran itu BAKAL mendapat saham DOSA sehingga hari kiamat. Dosa jariah berdasarkan hadis Nabi Muhammad.

ALAHAI...

Tuesday, May 1, 2012

BULAN MEI YANG ISTIMEWA

Assalammulaikum semua pengunjung CITH.cuti di hari Selasa 1hb Mei 2012.

SELAMAT HARI PEKERJA untuk semua.rasanya kita yang di rumah ni pun tergolong dalam istilah pekerja juga kan...jadinya kita juga berhak untuk cuti.hihi...ada ke yang tak bercuti? mengikut Akta Pekerja,kalau bekerja di hari cuti seperti ini maka pekerja akan menikmati ganjaran double,triple..
betullah istimewanya Mei ini kan...

selain hari pekerja hari ini,bulan Mei juga istimewa kepada golongan yang banyak berjasa dalam hidup.antaranya Hari Ibu yang jatuhnya pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei.ini bermakna Hari Ibu akan jatuh pada 13 Mei ini.kemudian selang beberapa hari selepas itu,hari istimewa pulak untuk para guru iaitu Hari Guru-16 Mei.

nampaknya kalau yang bergelar guru tu bolehlah tahun ini menyambutnya secara double.yelah diraikan sebagai ibu dan juga diraikan sebagai guru.anak-anak@anak murid pun pada ketika ini sibuklah dengan nak beli hadiah masing-masing.

bagi CITH pulak,rasanya tak salah untuk kita meraikan orang yang kita sayang.bukan bermakna pada tarikh itu saja kita raikan/kita sayang orang itu dan tidak bermakna pulak di luar tarikh itu kita tak sayang mereka...kita sayang mereka setiap masa tetapi hari yang istimewa ini kita berikan  sesuatu yang istimewa juga kepada mereka sebagai tanda mereka sangat istimewa kepada kita.

CITH awal-awal lagi dah terima hadiah Hari Ibu daripada Sakinah.tapi sengaja CITH tak nak bukak dulu.nak simpan sampai tiba hari yang istimewa itu.hihi...(tapi dipaksa untuk dibuka segera!)

satu lagi istimewanya dalam bulan ini juga-23hb ialah ulangtahun bodyguard kecik CITH yang ke-3 tahun.Al hamdulillah.pejam celik...pejam celik...dah besar dah Hakimi.syukur juga CITH masih diberi kemampuan untuk breast feeding dia lagi atau istilah yang kami cipta - "NAK CINTA"...haha...kelakarkan.kadang tu dipendekkan katanya menjadi -NAK CIN saja! apa pun motifnya tetap nak yang itu lah...hihi...

nampaknya memang istimewa bulan Mei ini...tapi untuk anak-anak yang exam pertengahan tahun dalam bulan ni...huhu rasanya tak istimewakan.tak semua suka nak exam.tapi apa daya,dah dinamakan pelajar maka exam itu adalah makanannya.lepas exam kita bercuti untuk 2 minggu...
horayyy....memang istimewalah Mei ini...

ALAHAI...

Monday, April 30, 2012

KEBEBASAN BERSUARA ITU HAK KITA TAPI...

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

tadi CITH  keluar membayar bil-bil rumah.Ya Allah...kat luar sana panas berdenting rupanya! yelah,kalau duduk dalam rumah memang tak terasa apa.apa taknya kipas berpusing mengalahkan kipas kapal terbang kan!

nampaknya bukan setakat cuaca di luar sahaja yang panas,tetapi cuaca politik negara juga tak kurang panasnya.sementelah lagi cerita mengenai Perhimpunan Bersih Sabtu lepas masih menjadi bahan utama di media massa.sampaikan siapa yang berbaju KUNING juga turut diusik.senang kata,warna kuning ini memberi pelbagai tanggapan.

CITH memang suka KUNING.suka baju color kuning,suka makan durian kuning,suka emas color kuning...hihi...apa lagi yang kuning?kalau dulu zaman sekolah selalu berangan nak kawin dengan putera raja...hahaha...pengaruh Cinderela kan...tapi memang warna kuning ini menyerlahkan pemakainya dan sekaligus meningkat self confident tu.(bukan lah color lain tu tak ada self confident ye!)

tapi bukan itu isu yang CITH nak ulas di sini.pokok isunya ialah hak rakyat menurut Perlembagaan Malaysia.

menurut Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan memberikan hak dan kebebasan kepada rakyat jelata Malaysia untuk bercakap dan bersuara, berhimpun secara aman dan tanpa senjata, serta membentuk persatuan..
kalau diperhatikan daripada pernyataan ini memang nampak kita boleh saja buat apa yang kita suka.sebab? KITA ADA HAK UNTUK BEBAS -bersuara,berhimpun,berpersatuan dan sebagainya.Tetapi semua itu harus lah ada limitnya untuk kita meletakkan satu tanda keselamatan agar keamanan tidak dicabuli.rujuk SINI http://ms.wikipedia.org/wiki/Suruhanjaya_Hak_Asasi_Manusia_Malaysia

tapi keadaan jadi di sebaliknya ,apabila hak bersuara tidak dihormati.awal-awal lagi telah disekat,telah dihalang,tidak mahu didengari sebaliknya ugutan,ancaman,provokasi dibuat yang akhirnya menimbulkan lagi kemarahan di pihak yang ingin bersuara.sekali fikir,inilah kesan jika hak rakyat untuk bersuara dinafikan.maka nak tak nak,kita dihidangkan dengan gambar dan cerita yang berwarna-warni.mana silapnya semua ini ?apakah kita tidak diajar untuk "diam ,bila orang lain bersuara?" atau kita ini sudah terlebih ajar...bagaimana....
ALAHAI...



Sunday, April 29, 2012

KAKAK MENARI SEMUA BERKORBAN

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

bila tiba hujung minggu pastinya kita mengharapkan untuk bermalas-malasan di rumah kan.masa ni lah ingatnya boleh sambung tidur,lepak di depan kaca tv dan sebagainya.tapi untuk minggu ini nampaknya itu semua tidak berlaku....hujung minggu kali penuh dengan aktiviti Sakinah.

semalam,CITH tetap menghantar dia ke sekolah seperti biasa.tapi CITH pun turut sama ke sekolah untuk mengikuti rombongan tariannya ke SK Kementah untuk satu majlis di sana.satu 'PENYAKIT' Sakinah ni,bila tiap kali ada persembahan dia nak CITH turut ada bersama.jadinya terpaksalah mamanya dengan si adik menjadi pengekor setia dia.(sambil tu dapat jugaklah CITH merakamkan video ini)

tapi maklumlah kan,bila kita ada budak kecik yang belum berapa nak berakal ni,macam-macam karenah kita harus bersedia.sekejap nak pergi toilet,sekejap nak air,sekejap nak makan walaupun kat rumah dah siap makan,kejap nampak orang makan 'jajan' dia pun nak sama...emmm....pendek kata kena SABAR!!! huhu...

hari ni pulak seharian di ASWARA kerana ada bengkel tarian asli dan kontemporari yang diadakan di sana.dari jam 9-6 petang.jadinya memang minggu ini kami berkorban dek kerana kakak menari!

jadinya ini sahaja yang CITH sempat rakamkan.ada yang kurang harap boleh diperbaiki.

ALAHAI...

Friday, April 27, 2012

PETRONAS BAGI FREE SARAPAN

 Assalammualaikum semua pengunjung CITH...dan salam pagi Jumaat.


selalu kalau orang nak buat kenduri,pilih hari Jumaat kan,nak bersedekah pun hari Jumaat.bukan tak boleh buat pada 6 hari yang lain tu tapi kita nak rebut keberkatan hari Jumaat yang merupakan penghulu kepada segala hari.

macam pagi nilah,CITH dapat sarapan free!.selepas menghantar Sakinah ke sekolah,CITH ke mesin ATM di Petronas yang berdekatan.orang kata dah rezeki kan,bukan saja tujuan asal yang terlaksana,dapat pulak tu sarapan lagi! ni lah orang kata musuh jangan dicari,rezeki jangan ditolak...hihi...

jadinya,sempatlah CITH dan bodyguard kecik ni menjamah sarapan yang disediakan.antaranya ada disediakan teh tarik,nasi lemak,bihun goreng,karipap dan talam ubi.al hamdulillah.rezeki pagi Jumaat.

ni lah agaknya balasan syarikat Petronas kepada pelanggan setianya...dapat banyak, tak salah buat selalu makan-makan macam ni kan.CITH memang pengguna minyak Petronas dulu,kini dan selamanya...(tak boleh tukar brand lain nanti tak naik bonus...ooops)

ALAHAI



Thursday, April 26, 2012

ARTIS LEBIH SENANG DAPAT GELARAN DAN PINGAT

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

bukan jeles dengan apa yang orang dapat dan apa yang CITH tak dapat.kalau gelaran DATUK atau sebagainya itu memang CITH tak pernah bermimpi nak dapat sebab CITH tahu siapa diri ini.cukuplah gelaran TOK SU yang dah CITH rangkul sejak 4 tahun lepas! huhu...

tapi inilah realiti negara kita,artis lebih diberi perhatian,artis lebih diberi muka,artis lebih segala-galanya bahkan sampai diangkat dengan lebih tinggi dengan pemberian gelaran dan pingat.hadohhhhhhhhh.bab nilah CITH memang rasa tak puas hati.tapi siapalah diri ini.sekadar di sinilah tempat CITH untuk meluahkan rasa ketidakpuasan itu.sedih...sedih...

mungkin ada kalangan rakan pembaca blog dah baca berita mengenai artis Hattan yang selepas ini akan dipanggil DATUK HATTAN setelah menerima gelaran dan pingat daripada Tunku Mahkota Pahang.


TENGKU Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah mengurniakan Darjah Kebesaran Mahkota Pahang Peringkat Kedua, Darjah Indera Mahkota Pahang, (DIMP) dan gelaran Datuk kepada penyanyi Hattan atau nama sebenarnya Mohd Sukri Shahabudin di Balairung Seri Istana Abdu Bakar, Pekan, hari ini. - Foto Halim Mat Ali

persoalannya di sini ialah;
 1.kenapa kerajaan negeri Pahang ni selalu @ mudah sangat beri gelaran kepada golongan artis? 
   sedangkan di negeri kelahiran artis ini sendiri pun,dia tidak dipandang.
 2.apakah kriteria pemberian gelaran ini?
 3.apakah ada siasatan terhadap personal individu itu dibuat terlebih dahulu sebelum mereka diberi   
   gelaran? atau main tangkap muat atau tangkap suka maka senang-senang saja nak kasi...
 4.apakah aspek "melobi" atau "mengampu" itu senjata untuk mendapat gelaran ini?
 5.kalau ada duit banyak,boleh beli tak gelaran ini walaupun diri tak ada sumbangan apa pun?

itulah antara yang menjadi persoalan yang berlegar di kepala otak CITH.ada sesiapa yang boleh memahamkan CITH tentang isu ini supaya CITH boleh berkata; " o ye...memang patutlah orang tu dapat gelaran...rupanya dia...."

janganlah kita meletakkan begitu tinggi kedudukan artis ini berbanding mereka yang lebih berkelayakan di luar sana.ada RAMAI lagi di luar sana yang wajar diberi gelaran tapi SAYANG MEREKA BUKAN ARTIS.yelah sultan kan suka artis, takkan nak pandang golongan seperti tokoh agama,tokoh akademik,tokoh masyarakat...,kan.

bukan nak kata golongan seperti yang CITH sebut tadi tak diberi penghargaan, ADA tetapi lebih menonjol dan nampak macam klise ialah golongan artis.lebih heran bin ajaib bila artis yang dapat tu,entah sapa-sapa...tak tahu apa jasa dan khidmat masyarakat yang diberi, dah dapat gelaran DATUK.berlakon suam-suam kuku,dapat Datuk.berkawan dengan VVIP dah dapat gelaran dan macam-macam.walhal bila disemak kembali siapa artis itu...ada yang pelbagai warna kisahnya.ada yang terlibat dalam kes mahkamah,ada yang tak ingat keluarga,ada yang buat-buat senang tapi tak senang...macam-macam kisah! ingat kata Datuk Jamali Syadat-katanya; dia bukanlah DATUK kaya.(insaf kan...)

mungkin apabila CITH menulis tentang ini orang akan menempelak; "alah,ko tak dapat.ko cakap macam-macam.cuba ko yang orang yang diberi gelaran.tentu senyap kan!" CITH berani menulis begini sebab CITH kenal diri.tak ada apa faktor yang membolehkan CITH nak diberi gelaran sebegitu rupa.cukuplah gelaran yang semulajadi yang CITH dapat sekarang.tapi kalau nak kasi 916 ke..tu CITH tak tolak..hihihi...persoalannya kenapa golongan artis ni senang-senang dapat gelaran dan pingat.ITULAH YANG CITH HERAN SANGAT...SANGAT!!!!

ALAHAI...






Wednesday, April 25, 2012

RASA SARAPAN DI SEKOLAH HARI INI

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

pernah bersarapan bersama anak di sekolah? pernah cuba masakan di kantin?pernah tengok menu apa yang dijual di kantin? maklumlah CITH ni memang hari-hari ke sekolah.walaupun dah tamat sekolah lama dulu tapi masih lagi ke sekolah walaupun tidak sebagai guru.bak kata arwah P Ramlee: irama dan lagu masakan dapat dipisah....begitulah CITH dengan sekolah.

jadinya,dalam seminggu itu memang ada satu hari yang CITH dan anak-anak akan bersarapan di sekolah.saja nak tengok apa yang dijual oleh pihak kantin dan apa yang dimakan oleh anak kita.selebihnya melihat gelagak budak-budak...hihi...

hari ni menu sarapan sekolah agama Sakinah ialah nasi lemak,nasi goreng,kuih keria dan karipap.CITH membeli 2 pinggan nasi lemak yang setiap satu dijual RM 1.00.ramuannya cukuplah.ada sambal,sedikit telur rebus dan ikan bilis goreng.kemudian CITH beli pulak kuih keria iaitu 3-RM 1.00 dan air teh-50 sen (dibubuh ais kerana panas sangat!).kuih masih lagi seperti harga biasa.kira munasabah lah tu kan!

harga hari ini sesungguhnya memang tidak sama dengan harga di zaman kita sekolah dulu.betapa dulu dengan 50 sen sahaja ke sekolah mampu untuk mendapat nasi lemak dan air.kadang tu ada baki lagi ! hari ini 50 sen itu hanyalah segelas air teh...

zaman berubah,nilai wang juga berubah tapi selera kita rasanya tetap sama.tetap mencari nasi lemak,kuih sebagai santapan di pagi hari...

ALAHAI...

Tuesday, April 24, 2012

NIKMAT BUKAN UNTUK MAKAN SEORANG

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

dah 3 hari tak menjengah di sini ada kelainan pulak CITH rasa pada setting blog hari ni.tak tahu lah kot CITH punya saja yang lain atau kalian juga ada rasa kelainannya...sama jugalah dengan FB,dulu lain settingnya,selepas tu bertukar lagi dan sekarang pun bertukar lagi.maknanya semua yang ada ini memang tidak kekal! mana yang Allah punya,DIA akan ambil balik,dan kepandaian manusia juga bertukar mengikut SETTING daripadaNYA. Allah hu Akbar!

begitu juga nikmat yang kita perolehi dalam hidup kita kan...macam sekarang ni rasanya ramai di kalangan para rakan blogger yang tersenyum lebar pabila melihat payslip gaji masing-masing.Kak Nieda-  ada untung tak? hihi...itu senario orang dapat payslip lah kan...kalau orang yang macam CITH ni? emmm...kita pakat share payslip orang lain lah ye.boleh kan...

bila orang cerita pasal naik itulah,naik inilah,claim itulah,claim inilah dan entah macam-macam yang di'revise' dalam struktur penggajian,CITH hanya bersedia dengan satu kemungkinan bahawa akan adanya NAIK SEMUA HARGA selepas ini atau pun tak lain signal nak PRU dah semakin hampir!!!

apa pun rezeki yang datang itu pastinya bukan milik mutlak kita.ada bahagian orang lain di dalamnya untuk sama merasai kemudahan itu.Alhamdulillah,CITH antara mereka yang menerima kemudahan itu.terima kasih Allah memberi peluang CITH berkongsi dengan apa yang pakwe CITH dapat.al hamdulillah...nikmat ini bukan untuk makan seorang,awal-awal lagi sebagai MENTERI KEWANGAN...hihi..., CITH sudah bersedia dengan senarai menunggu untuk pengagihan kepada pihak  yang wajib menerimanya.al hamdulillah dah selesai tanggungjawab berzakat hari ni.lega rasanya apabila hak orang kita dah selasaikan.lepas ni mahu dilunaskan pemberian saguhati kepada mereka yang lain pulak.(CITH pun dapat jugak sharenya...terima kasih Allah.terima kasih bos!)

kalau diikutkan kata hati,memang rasanya nikmat itu nak makan seorang diri.buat apa nak share dengan orang lain kan...itulah bisikan yang dibisikan oleh musuh manusia-syaitan laknatullah.tapi kata akal-JANGAN KUFUR! nanti Allah tarik balik apa yang diberi.masya Allah,sesungguhnya rezeki dan nikmatNYA ini memang bukan untuk diri sendiri.

Ya Allah,jadikan hambaMU ini hamba yang bersyukur, jauhkan kami daripada bersifat kufur....amin...

ALAHAI...

Friday, April 20, 2012

DUDUK RUMAH BOLEH MEMANCING

Assalammualaikum semua pengunjung CITH dan salam Jumaat.

kalau dah kata anak lelaki,sikit sebanyak tetap mewarisi minat babanya juga.ni lah yang melekat pada anak bujang kecik CITH-Hakimi.kiranya dah tahap boring lah ni dek sebab lama sangat tunggu baba nak balik.biasanya kalau baba balik pasti kami satu famili akan pergi memancing.

kalau CITH,emmm...memang tak bawaklah nak pergi memancing tu.tapi CITH belikan set memancing yang boleh memancing kat rumah! tak perlu nak pergi mancing kat luar.jadinya....inilah hobi baru Hakimi kat dalam rumah sambil babanya jadi 'mentor' menerusi skype.

ALAHAI...

Thursday, April 19, 2012

NAK MENANG HADIAH SOLIVITE DAN TROPICANA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

CITH baru balik dari pejabat pos untuk mengepos dua peraduan sekaligus! hihi...satu untuk anak,satu untuk mama.entah lah kali ni bersemangat untuk mengisi borang pulak.

mulanya Sakinah yang sibuk mengumpul pembalut minuman Solivite.katanya sekolah dia terlibat dalam peraduan kumpul dan menang ni.

jadinya,sejak tu kat rumah ni memang kenalah beli Solivite.waima tak minum lagi pun tapi pembalutnya awal-awal lagi dah kena "disunting".bukan setakat tu sahaja,dek kerana nak mengumpul ni,habis kawan-kawan di sekolah turut sama membantu memberi pembalut ini kepada Sakinah.katanya,kawan di sekolah tak nak kumpul.jadinya dialah yang mengumpulnya.

bila melihatkan semangat dia nak mengumpul tu ada,CITH pun membantulah dia untuk mengguntingkan pembalut tersebut dan seterusnya mengisi borang peraduannya.

mamanya pulak nak menang juga.hihi...ni peraduan pembalut jus minuman Tropicana.tak tahulah apa hadiah yang bakal dapat.kalau dilihat daripada senarai hadiah...emm...boleh tahan.tak apalah-bak kata orang:tuah ayam nampak di kaki...tuah manusia mana tahu kan...huhu...

jadinya,pendek kata kami sama-sama nak menang.tunggu dan lihat sajalah...

ALAHAI...

Wednesday, April 18, 2012

MUSIM ORANG TONJOLKAN DIRI


Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

Malaysia bukanlah negara bermusim seperti kebanyakkan negara lain di dunia yang ada 4 musim dalam setahun! TETAPI ada satu musim yang melanda negara ini.ianya hanya dalam 4@5 tahun sekali-iaitu MUSIM MENONJOL(foto oleh: google.com)

kebelakangan ini perasan tak perasan memang ramai yang cuba menonjolkan diri masing-masing.kalau di status FB,masing-masing begitu berapi-berapi menulis mengenai perkembangan mereka dan orang lain.manakala di akhbar pula,setiap daripada orang ini cuba mencari ruang untuk mengetengahkan nama mereka yang sebelum ini hanya suam-suam kuku.di tv pulak,tiba-tiba ada muka-muka menyelit yang kalau dulu tak rajin keluar muka,kini tiap hari ada saja muka dan ceritanya yang diberikan perhatian.semuanya sebagai satu "signal".kalau tsunami pun ada signal amarannya maka musim menonjol ni pun ada juga signalnya...huhu.

semua senario ini tidak lain dan tidak bukan kerana tiupan angin pilihanraya umum yang bakal diadakan pada tahun ni.maka dengan itu,masing-masing mencari platform untuk menonjolkan diri kepada pihak atasan untuk diberi ruang dan peluang dipilih menjadi calon PRU.aduh...kalau sebelum ini jarang nampak muka,jarang mengeluarkan kenyataan,alih-alih kebelakangan ini sangat lantang bersuara dan boleh dikatan saban hari muka mereka kedapatan di ruangan media massa.

inilah impaknya PRU.siapa yang tidak mahu jadi calon dan seterusnya menjadi ornag bergelar?emmm...kan menjadi orang bergelar ini merupakan satu jalan mudah untuk mendapatkan sesuatu?dalam erti kata lain AMAT MUDAH dalam segala-galanya.waima tak perlu beratur panjang di plaza tol.hanya dengan plat nombor sahaja sudah memberi isyarat untuk kereta lain berundur ke tepi.betapa sangat mudahnya ini kan!

jadi dek kerana limpahan keistimewaan yang KEBAL daripada segalanya,maka sebab itulah masing-masing akan menggunakan apa cara sekali pun untuk meraih peluang menjadi orang yang dipilih.

apa pun bagi CITH,kalau hanya sekadar menonjol untuk mendapat sesuatu maka itu bukanlah sifat yang tulin.sifat ini akan berlalu pergi bila orang dah rasa menyampah.maka pada masa itu baru tahu sebenarnya realiti...

ALAHAI...

Tuesday, April 17, 2012

USTAZ MOHD KHALIL (Kadi Kluang), Blog Peribadi: Ustazah Tudung Labuh Bakal Isteri Kedua

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

dalam CITH meronda-ronda di rumah blogger-blogger semalam,di sini CITH terhenti seketika dan membaca kesemua komen yang dibuat.rasanya ada sesuatu tersirat yang boleh difahami.maka CITH share di sini.(terima kasih kepada pemiliknya-Ustaz Khalil)

memang kita mudah sangat melempar pelbagai alasan dengan tujuan untuk menjayakan sesuatu matlamat tetapi tidak semua alasan itu boleh diguna pakai kalau tidak disertakan dengan iman dan takwa.wallahhualam.selamat membaca hingga tamat!

USTAZ MOHD KHALIL (Kadi Kluang), Blog Peribadi: Ustazah Tudung Labuh Bakal Isteri Kedua
ALAHAI...

Monday, April 16, 2012

SEDANG PANAS AL USTAZ YANG SATU INI

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

dah lama tahu,dah lama juga mencuri pandang mencari tapi baru tengahari tadi CITH berjodoh dan bertentang mata dengan AL USTAZ yang satu ni!

huh...ustaz bukan sebarang al ustaz ye..tapi ini dia! kang takut pulak ada yang suspicious ustaz mana kan.haru dibuatnya...

majalah AL USTAZ adalah satu terbitan terkini dan baru pada bulan ini yang dilancarkan oleh pihak penerbit-Telaga Biru.berharga rm 9.00 senaskah.kalau sebelum ini,majalah keluaran mereka yang terkenal ialah Solusi.

kali ini kelahiran Al Ustaz pula membawa satu persektif yang berlainan daripada segi penyampaian nya.kalau Solusi,CITH rasakan ia bahan bacaan yang agak 'serius' dan sedikit 'berat'.kadang tu,agak susah nak faham bagi anak-anak nak baca.

tapi untuk yang baru ini,CITH dah belek,dah baca pun separuh maka nampak di situ perbezaannya.kupasannya berdasarkan soalan-soalan yang ditanyakan oleh orang ramai dan kemudian dijawab oleh ustaz-ustaz yang sesuai dengan bidang kepakaran mereka.maka di sini,secara tak langsung persoalan yang mungkin berlegar dalam kotak minda kita pun,sedikit sebanyak terjawab di sini.

persoalan yang berkisar dalam semua hal kehidupan kita sebagai muslim seperti tauhid,aqidah,fiqah,tajwid,muamalat dan sebagainya.setiap satu soalan itu dibahagikan mengikut bidang-bidang tersendiri dan sebagai pembaca,CITH rasa ia cukup jelas memberi pengetahuan.yelah kadang-kadang kita sendiri tak tahu bab apa yang bermasalah dalam kehidupan kitakan...jadinya,inilah alternatif untuk menambah ilmu.

ALAHAI...

Sunday, April 15, 2012

KAW BURGER AKHIRNYA TEWAS DI MULUTKU!

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

huh,akhirnya CITH berjaya mendapatkan apa yang dikatakan "kaw-kaw burger". hari tu kan CITH ada cerita pasal burger ni dalam entri yang terdahulu.time tu dua kali pergi mencuba nasib tapi tak berjaya.tapi bak kata orang; kalau dah berkenan,lautan api sanggup diredah kan! hahaha...so malam tadi sekali lagi CITH mencuba nasib dan akhirnya BERJAYA!!!

kali ni CITH pergi dengan Kak Cik CITH.kami sampai kat sini jam 11.20 malam.orang?memang ramai.tapi dek sebab nak jugak,maka kami sabar menunggu.CITH dapat nombor giliran 180.ini pusingan yang ketiga sejak pukul 7.45 malam tadi.bayang kan!!!.dah kata nak dapat susahkan, maka bila time order tu,CITH memang KAW-KAW mengoder.hambik ko...biar puas hati.

order kami malam tu- 1 burger tower rm 32.00-5 keping daging (patty beef)
2 double burger rm 15.00 (2 keping setiap satu)

setiap satu set diberikan 2 minuman dan 2 keping sosej.emm...memang tahap gaban lah kami masa ni...huhu...apa yang kaw? bagi CITH,beza burger ni dengan yang lain tu ialah dari rasa dagingnya yang dibuat sendiri ramuannya itu,ketebalan,berjusnya,tahap kenyang melampau dan yang paling penting dek kerana aura orang ramai yang tengah 'fanatik' dengan burger ni menyumbang kepada kesepaduan rasanya.

apa taknya,kat sini kita kena berbaris panjang,nak tunggu meja duduk pun kena berbaris jugak...itulah kot yang tambah "kaw" burger ni! tengoklah gambar CITH di bawah.maaflah kualiti gambar tak berapa baik.maklumlah CITH menggunakan handphone ditambah pulak keadaan gelap.maka pengcahayaannya sangat kurang.kepada kalian,boleh cuba kaw-kaw burger ni di SEKSYEN 2 WANGSA MAJU,KL.

ALAHAI...

Saturday, April 14, 2012

POS LAJU SELAMATKAN FRIDGE MAGNET

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...selamat berhujung minggu.

minggu ni nampaknya bukanlah hujung minggu yang boleh nak happy hour.apa taknya,hari ni sekolah ganti di sekolah kebangsaan Sakinah.ganti awal-awal untuk cuti hari raya Aidiladha nanti.esok pulak ada majlis penyampaian hadiah pelajar cemerlang exam upsr,pmr,spm 2011 bagi bagi kawasan parlimen CITH di sini.makanya,team tarian Sakinah telah diberi mandat untuk mempersembahkan tarian mereka pada majlis tersebut.

jadinya 2 hari di hujung minggu ni nampaknya penuh dengan aktiviti menguruskan Sakinah lah...TAPI,dalam pada itu,hujung minggu hari ini memberikan sesuatu yang berbunga di hati...pos laju berjaya menyampaikan fridge magnet yang dikirim oleh Kak Nieda (CEMPAKA BIRU) ke tangan CITH.ada 2 fm iaitu dari Surabaya dan Vietnam dan juga keychain dari Alor Setar.memang ketiga-tiga tempat ni,belumlah CITH sampai kak!

lama dulu (kalau tak salah,Bandung ke kak?)Kak Nieda pernah mengirimkan fm untuk CITH tapi sayangnya tunggu punya tunggu...huhu...tak sampai ke tangan.sebabnya; kirim dengan pos biasa saja.jeran jugak rasanya kan kalau yang dikirm tak sampai ke tangan!

tapi selepas kejadian itu,ada kawan CITH yang menghantar fm kepada CITH melalui pos laju.al hamdulillah sampai! dan CITH membalas kembali pun dengan pos laju juga dan sampai.jadinya,sejak itu kepada yang sudi nak mengirim fm,CITH cakap awal-awal gunakan khidmat pos laju.so far ni,al hamdulillah sampai.

buat Kak Nieda,lepas ni harap jangan serik nak kirim tau! kalau dengan pos laju ni kita ada bukti pengiriman.so apa-apa berlaku,kita ada buktinya.hihi...

kepada rakan blogger yang collect fm ni,jomlah kita main tukar-tukar! tak kisahlah dalam atau luar negara.ye lah,kadang tu dalam negara sendiri pun banyak juga yang belum ada kan...

ALAHAI...

Friday, April 13, 2012

BERSAING ANTARA ORIGINAL DAN TIRUAN

Assalammualaikum semua pengunjung CITH, salam Jumaat untuk semua.

setiap ciptaan Allah itu adalah sebaik-baik ciptaan dan tidak ada yang dapat melawan kekuasaannya.sesuai dengan namaNYA AL AZIZ iaitu Yang Berkuasa,maka DIA berkuasa untuk menjadikan apa yang hendak dijadikan.KUN FA YA KUN...

siapalah kita untuk melawan ciptaan yang telah dikurniakan kepada kita.CITH rasa,mungkin di kalangan kita semua dah sedia maklum macam-macam cerita mengenai episod perempuan nak jadi lelaki,lelaki nak jadi perempuan dan entah apa-apa lagi...semuanya seakan ingin mencabar ciptaanNYA yang telah cukup sempurna ini.

dunia hari ini,bukan kita terpaksa bersaing di kalangan jantina yang sama,jantina berbeza, bahkan kita terpaksa bersaing dengan jantina tiruan yang semakin menjadi-jadi di akhir zaman ini.nampak sangat,dunia ini sudah semakin hampir menuju ke garis penamat.semakin tenat keadaan dunia hari ini...Allah hu Akbar! entah apa-apa lagi lah yang akan berlaku selepas ini.

kalau dah banyak sangat "barang tiruan" di depan mata kita,maka apa jadi barang yang original?selalunya barang tiruan ni memang murah,semua boleh dapat tapi tak lama pakai....emmm...baru tahu ada kurang sana sini.dah kata tiruan kan! memang begitulah adatnya....

bandingkan pula yang original.memang harga mahal,tak semua dan tak mudah untuk dapat tetapi apa yang penting dia tetap ada nilai walaupun dah lama menggunakannya.emm...entahlah,kita semua kena berhati-hati kerana yang tiruan ini sangat sukar untuk dikenalpasti ketulenan.boleh dikatakan 99.9 adalah sama dengan yang ori.bak kata orang;hanya jauhari yang mengenal manikam! TETAPI, kita jangan lupa,Allah itu maha mengetahui...tak ke mana yang tiruan itu...mungkin peringkat awal,boleh ditutup ketidakoriginalan itu tetapi sampai bila kan...akhirnya akan tahu juga.

apa pun,siapa pun kita, sesungguhnya apa yang telah diciptakanNYA itu adalah sebaik-baik ciptaan.syukur,syukur dengan kejadianNYA.Allah hu Akbar! moga kebenaran antara yang original dan tiruan dapat dikenal pasti.biarlah kita bersaing dengan yang original...

ALAHAI...

Thursday, April 12, 2012

POS LAJU HANTAR FRIDGE MAGNET

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

pagi ni,berbunga-berbunga di hati apabila ada kawan sepengajian CITH mengirimkan pos laju kepada diri ini.apa dalamnya? ni dia....FRIDGE MAGNET!!! aduh,suka bangat sih! hihihi...terima kasih pada Siti Ezaleila!

sebelum ni,kawan CITH tu tak pernah pun nak respon pada status CITH mengenai FM ni.alih-alih hari ni,sampai pulak buah tangan daripada dia.rupanya,dia tahu minat CITH tu.pasal tu lah dia belikan FM ni tatkala dia ke Bandung bulan lepas.sukanya hati...

pagi tadi pulak,CITH dah 'pos lajukan' 3 FM untuk Kak Nieda(CEMPAKA BIRU).harap sampailah pada penerimanya kalau tak esok,lusa.bukan apa,dulu dah pernah Kak Nieda kirimkan FM kat CITH tapi tak sampai-sampai.masa tu kirim melalui pos tak laju.tapi apa yang CITH dah buat sekarang,dengan pos laju memang sampai.nampaknya memang kena guna pos laju lah untuk bab kirim-mengirim ni.

(NI SEBAHAGIAN 'STOK' UNTUK MENJADI TUKARAN...HIHI)
kepada rakan blogger atau pengunjung blog CITH ni,kalau ada yang minat sama macam CITH,bolehlah kita main tukar-tukar FM! Kak Cik CITH pun collector jugak.dia pun ada 'stok' untuk bertukar tangan.

yelah kalau dulu kita main tukar-tukar setem kan,sekarang kita main tukar-tukar fridge magnet pulak.mana lah tahu kot-kot 10-20 tahun akan datang koleksi kita ini akan menjadi benda yang antik dan bernilai! tuah ayam nampak di kaki,tuah kita tak tahu kan...emmm...

moralnya,kalau berjalan tu mesti kena beli lebih.satu untuk diri sendiri,yang selebihnya boleh main tukar-tukar.

ALAHAI...

Wednesday, April 11, 2012

DIA BERKUASA ATAS SEMUANYA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

sedikit perkongsiaan yang boleh membukakan akal dan menguatkan iman kita kepada pencipta,Allah Maha Berkuasa.

apa tidaknya,di saat kita di sini bercuti,berseronok sempena Pertabalan Agong yang baru,kita dikejutkan dengan gempa bumi berskala di 8.9 richter di Acheh.gegaran turut dirasai di negara jiran termasuk beberapa tempat di negara kita.Allahu Akbar!!!...

kita berdoa agar keadaan ini kalau boleh dikatakan musibah dek kerana kesilapan kita sebagai hambanya yang banyak dosa ini,maka kita perlu lakukan sesuatu.setiap yang berlaku itu ada sebabnya.pada DIA juga kita panjatkan doa agar kita semua diselamatkan daripada malapetaka yang tidak pernah kita inginkan ini.

(perkongsiaan video daripada You Tube)





ALAHAI...

Tuesday, April 10, 2012

ORATOR-PRACTISE MAKE PERFECT

Assalammualaikum pengunjung CITH

bukan senang nak jadi senang...dalam apa jua tindakan,latihan+latihan+latihan dan lagi dan lagi adalah satu yang perlu dibuat.begitu juga dengan aktiviti yang satu ini.seni pengucapan awam atau public speaking atau juga dikenali sebagai seni orator.

bukan semua orang mampu untuk bercakap di depan khalayak ramai.ada pula,seni oratornya sangat bagus hingga penonton/pendengar tidak berganjak dari tempat duduk,sebaliknya juga ada yang membuatkan pendengar cepat merasa bosan.semuanya kerana SKILL/kemahiran seni orator seseorang sama ada mampu mempengaruhi pendengar atau tidak.

buat pertama kalinya,Sakinah berpeluang untuk melibatkan diri dengan seni orator.dia dipilih untuk mengambil bahagian dalam pertandingan pidato peringkat sekolahnya pada hari Jumaat yang lepas.sesungguhnya,dalam hati ini rasa terharu kerana dia mengambil sedikit bakat yang ada pada mamanya ini.jadi,adalah tanggungjawab CITH untuk melatihnya seperti mana CITH dilatih oleh guru-guru CITH dulu.(teringat nostalgia lama...huhu...)

bukan senang nak senang.bila dah berlatih selalu barulah terasa senang dan mula nampak perkataan menari-nari di depan mata.jika tidak,pada peringkat awal memang terasa sukarnya untuk membuat pidato.tapi itulah,PRACTISE MAKE PERFECT...al hamdulillah,akhirnya dia berjaya menghafalnya dan menzahirkannya sebagai sebuah pidato!


al hamdulillah syukur kepadaNYA,Sakinah berjaya merangkul tempat ketiga daripada 22 orang penyertaan.ini merupakan satu langkah awal untuk dia menambah kayakinan dan keberanian untuk bercakap di depan khalayak ramai.yelah sebelum ini selalu saja rasa macam takut-takut untuk ke depan,maka inilah permulaan untuk berubah.PRACTISE MAKE PERFECT!

ALAHAI...

DIA MASUK WAD SEMENTARA


Assalammualaikum pengunjung CITH...

agak beberapa hari juga CITH terdiam daripada menulis di sini.apa taknya,bila "best friend" merangkap laptop diserang virus demam!emmm...baru ni ha keluar dari wad.sakit apa? ala,orang dah lama berkhidmat kan,
pastinya adalah sakit/sengal-sengal di mana-mana.mulanya webcamnya tak boleh berfungsi,maka CITH berskype dengan pakwe CITH hanya mendengar suara sahaja.ibarat dalam telefon gamaknya!

bila satu yang sakit,maka berjangkitlah kepada yang lain.tu biasalah kan...ni dah keluar ni,harapnya semoga sembuhlah hendaknya mana-mana yang tak sihat tu.maka banyaklah boleh CITH tulis di sini.

ALAHAI...

Thursday, April 5, 2012

BAJET !!! PROPOSAL HOLIDAY DAH LULUS

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

ada orang kalau bab nak ber'holiday' tu ibarat petik jari je ye.cakap saja,dah terus terbang.tak kiralah dalam atau luar negara.ada orang pula,dapat je 'durian runtuh' terus pergi holiday dan ada juga orang yang plan punya lama baru lah dapat pergi.emm...yang mana satu kita?

bagi CITH pulak,perancangan penting.semua kena rancang apatah lagi anak dah sekolah.kalau dulu boleh juga bercuti time orang bekerja.sekarang kalau nak bercuti@berjalan kena ambik time cuti sekolah.time cuti sekolah pulak,tahu-tahu ajelah semuanya naik.harga bilik hotel naik,harga barang naik,harga tiket naik...segalanya.

justeru,kalau perancangan awal dah dibuat KHUSUSNYA faktor kewangan,maka sedikit sebanyak tidaklah rasa terbeban untuk pergi bercuti.dalam minggu ni CITH 'busylah' kononnya untuk men'survey-survey' tempat menarik yang bakal nak pergi hujung tahun nanti.insya Allah.lokasi nak pergi ialah di China.maklumlah,bila kita ni kat rumah maka kerja-kerja survey itu CITH lah yang buat.bukan setakat nak survey tempat yang menarik,paling penting nak survey KOS perjalanan tu! hihi...

maka dalam survey-survey tu,ada 2 tempat yang CITH lihat ada keistimewaan masing-masing iaitu Beijing dan Guilin.bila sebut Beijing pastinya semua orang tahu ia sebagai ibu negara negara China dan pastinya Tembok Besar China yang senang nak ingat!. Guilin pula adalah satu daerah dalam China yang lebih kepada alam semulajadinya.emmm...bila ada dua,macam mana nak pilih?

kriteria pilihan: kos,cuaca,tarikh,apa yang menarik...akhirnya bila dibawa proposal ini kepada 'big bos' maka pilihan terletak kepada CITH lah.kata big bos;

"kalau lebih daripada bajet,awak pandai-pandailah bajet duit shopping awak"

sooo....kalau dah begitu green light yang diberi,CITH go to Beijing lah! mertua pun nak pergi ke sini juga.memanglah, pakwe CITH ada menetapkan sejumlah peruntukkan untuk bercuti pada hujung tahun ni,tapi bajet tu kuranglah lah pulak...maka selebihnya CITH kenalah bajet sikit dalam berbelanjakan! huhu...asalkan dapat ke Beijing!

Insya Allah sekiranya semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan olehNYA,maka CITH sekeluarga bersama mak dan abah mertua akan ke Beijing pada hujung bulan 11 nanti.daripada apa yang CITH survey di internet,cuaca ketika itu sedikit sejuk...emmm...harap-harap dapat merasa salji! mudah-mudahan.TQ ALLAH!

ALAHAI...

Wednesday, April 4, 2012

AKU KENA PRAKTIS DAN PRAKTIS LAGI

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

baru ni nak menulis di sini.pagi sibuk dengan anak,tengahari sibuk dengan projek color-color dan petang sibuk dengan projek men'google' tempat nak bercuti! huhu...

orang kata,kalau tangan seseorang tu 'sejuk' maknanya orang tu apa je yang yang ditanamnya,memang menjadi.lagi satu tangan "berseni". buat apa je,nampak cantik waima yang dibuat tu alahai...biasa-biasa dek mata kita.tapi kalau kita yang buat...emmmm sure jadi lain.

macam tu lah CITH ni.hari ni dah masuk dua kali tangan ni membuat projek color-color.apa tu? ni lah projek apam polkodot.orang dah banyak yang dapat PHD/MASTER, CITH ni baru nak ambik sijil membuatnya.hihi...orang dah ke bulan,kita ni baru nak terhengeh-hengeh nak masuk class.

percubaan pertama hari tu,emmm...naik jemu CITH nak siapkan.apa taknya,3 biji telur sekali guna.banyak lah pulak dapatnya.naik jenuh nak perabis buatnya.lepas tu pulak,asistant CITH ni memang nak buat je apa yang CITH buat.lagi lah tak boleh duduk dapur lama-lama.

keputusan: rupa ada (walaupun tak de dot-dotnya),tapi rasa tawar sikit dan agak keras.dah sejuk lagi keras.emmm...kira gagal lah tu kan!

kata sifu CITH-CENDANA KASIH try buat dengan sebiji telur pulak.so tak lah jemu sangat kan.so, hari ni CITH try buat dengan sebiji telur dan bubuh inti kaya di dalamnya.

keputusan: rasa manis ada,lembut testurnya TAPI rupa pulak tak gebu! huhu...masih gagal lagi.memang kena praktis lagi dan lagi sampai menepati piawai sifu CITH.tapi bangga jugak tu,sebab kali ni punya dah dapat skill lembut tu.kalau lama terdiam pun,dia masih lembut lagi.

memang nampak macam senangkan,tapi rumit juga nak membuat benda yang kecik ni.memang kena sabar banyak.tabik springlah CITH kat sifu CITH ni.belajar ni bukan nak potong busines dia...hihi..tapi untuk suka-suka kat anak-anak.

sekolah Sakinah selalu je buat makan-makan.rasanya kalau buat yang macam ni senang "laku".tu lah target CITH,harap boleh dapat "master" lah menjelang bulan 5 nanti.banyak kan hari istimewa bulan tu...bolehlah CITH bawakkan yang ini tapi mungkin namanya APAM CARAKU? haha...

ALAHAI...

Tuesday, April 3, 2012

DOMINO'S PIZZA DATANG MENJEMPUT

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

cerita pasal makan lagi ye.kali ni citer pasal pizza.hujung minggu lepas,adalah seorang staf perempuan Domino pizza ni datang mengetuk pintu rumah CITH.selepas dijelaskan tujuan kedatangannya barulah kami bercakap dan melihat apa yang dibawanya.kalau tidak bercakap di sebalik pintu sajalah.rupanya mereka sedang dalam rangka promosi pizza untuk diberikan kepada pelanggan dengan separuh harga.

tak salah CITH,tahun lepas pun ada juga promosi macam ni.masa tu,CITH dikenakan bayaran RM 30.diberikan satu pizza regular percuma dan voucher pizza yang boleh ditebus dengan harga yang berbeza daripada biasa.

tapi kali ini,bayaran sebanyak RM20 sahaja,masih dapat regular pizza dan voucher untuk pembelian.kalau tak nak tebus voucher ni pun tak apa,sebabnya dengan pizza regular tu -RM 23.80 bermakna modal kita yang RM 20 tadi tu dah kira berbaloi kan!

memang kenalah budak staf tu datang ke rumah CITH,kami ni 'pemakan' pizza.hihi...tapi selama ni bukanlah follower Domino's Pizza ni sangat.CITH lebih kepada Pizza Hut apatah lagi restorannya pun memang ada sepalaung je dari rumah.kalau Domino ni kenalah keluar dari kawasan rumah.

malam tadi,CITH dah pun "merasmikan" voucher pertama kami...cukup untuk bertiga makan.ingatnya lepas ni kalau ada 'ahli majlis' yang ramai,CITH nak call aje pizza ni ke rumah...emmmm...senang kan! hihi...
ALAHAI...

Monday, April 2, 2012

SUNGGUH 'KAW' AKU DENGAN BURGER KAW INI !

Assalammulaikum semua pengunjung CITH.

hari ni di tempat CITH hujan di subuh hari sampailah ketika ini.di jalan raya,nampaknya sesak.maklumlah bila hujan sahaja,mulalah jalan pun jem.apa taknya,jalan licin baiklah memandu berhati-hati.ofis tak lari mana pun,jangan kita yang berlari kan!

hari ni CITH nak citer pasal satu burger ni.hebaohlah di FB,kawan-kawan mengupdate status masing-masing dengan pergi makan di Kaw-kaw Burger Seksyen 2,Wangsa Maju.

melihatkan gambarnya,memanglah tergoda,berahi dan terliur!!!.makanya,CITH pun berhajatlah untuk mencubanya.so apa lagi,Sabtu malam tempohari CITH pun keluarlah untuk ke sini.dalam FB,dinyatakan bahawa gerai ini beroperasi dari pukul 5 petang hingga pukul 12++ tengah malam.

masa CITH pergi tu jam pukul 10 malam.baru masuk simpang nak ke gerai tu saja,dah nampak panjangnya deretan kereta yang dah bersidai di tepi jalan.mak aiii...memang 'kaw' ke penangan burger ni?

CITH toleh belakang,alamak...escort CITH dah tidur.tak dapat nak suruh snapkan gambar.nampaknya,misi hari ni gagal.gerai dah jumpa,dah lalu pun depan gerai tapi parking memang tak ada,tempat duduk nak makan pun tak ada,orang ramai panjang beratur...emmm...kesimpulannya,CITH pusing balik kereta dan terus balik rumah saja.

petang semalam,sebaik sahaja selesai solat Asar,CITH sekali lagi nak mencuba nasib.pergi lagi ke gerai burger ni.memang ada dah 2-3 kereta di tepi jalan.di kerusi pun memang dah ada orang yang menunggu.CITH pun tanyalah sorang budak perempuan yang dok sibuk menggunting kertas;

" dik,dah boleh oder ke?"
"tak boleh lagi kak.kena tunggu pukul 7."
"kenapa pulak?nak tunggu pukul 7 lagi 1 jam setengah lagi ni."
"memang kak,pukul 7 nanti baru ada orang yang kasi nombor.lepas tu order pertama pukul 7.45.akak kenalah beratur dulu."
"mak aii...nak tunggu untuk nombor dulu?tak boleh ke,ambik nombor sekrang lepas tu tunggu oder sahajalah"
"tak boleh kak,nombor tu bukan saya yang kasi.memang pukul 7 nanti baru ada orang kasi nombor tu datang.lepas tu baru boleh buat order"
"saya dah datang malam tadi,nampak orang ramai.anak saya masa tu dah tidur.ni saya datang awal sebab dalam FB kata dah start pukul 5,saya ada budak kecik lagi takkan tak boleh consider kasi saya satu nombor dulu lepas tu saya datang balik untuk ambil order?"
"memang tak boleh kak.akak kenalah tunggu beratur sini dulu."

emmm...malaslah CITH nak panjang lebar lagi bercakap dengan budak ni.kang banyak cakap,nada suara pun boleh BERTUKAR kan! huhu...apa yang dapat? dapatlah snap gambar ni.

sudahnya CITH pergi Wangsa Walk.bawak dua beradik ni bermain dan makan di A&W.habis cerita.tak banyak karenah.tak payah nak bersusah beratur panjang,nak tunggu lama,nak pikir nak duduk mana,nak pikir nak solat kat mana...

betul kata kawan CITH-Cendana Kasih,makan kat Burger King lagi senanglah!KESIMPULANNYA: misi gagal dan rasanya MALAS DAH nak melayan burger yang dikatakan KAW ini.apa yang pasti nak dapatkannya memang pun dah "KAW" rasanya!!!

ALAHAI...

Friday, March 30, 2012

NAK JUGA SENTUHAN MAMA

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...salam pagi Jumaat.

pagi ni di tempat CITH,hujan.sekolah pulak pagi ni,kalau tidak ada yang tarik selimut lagi pagi ni kan...huhu...sebut pasal sekolah ni pun nak citer pasal sekolah juga.

malam tadi Sakinah mengeluarkan kerja sekolahnya.ada 2-3 subjek yang perlu dibuat.salah satunya Bahas Inggeris.ingatnya seni lukis,yelah dia keluarkan kertas lukisan rupanya tak.kena buat kerja menampal untuk BI pulak.apa lagi,CITH dah agak dah ni mesti ada kerja menggunting,menampal dan seterusnya nak kena mewarna atau sebagainya.

"mama,boleh tolong Ina tak,cari gambar pastu tampalkan.Ina nak buat piramid makanan. Ina ada banyak lagi kerja sekolah lain nak buat ni"
"ni untuk subjek apa ni?"
"untuk BI.teacher kata siapa yang cantik ada markah.boleh tampal kat kelas.Ina nak lah macam tu"

macam mana tu? tak tolong,alamat tidur lewatlah malam ni. nak tak nak CITH pun ambilah gunting,majalah lama untuk mencari gambar yang sesuai.kalau tak kerana ada homework lain,memang CITH tak kan campur tangan.tapi memandangkan dia ada banyak lagi kerja nak buat,maka CITH pun "turun padang" samalah membuatnya.tapi dah cakap awal,
"mama hanya gunting dan tampal sahaja.kerja lain Sakinah yang kena buat sendiri"

sambil menggunting dan menampal tu,sempat jugak masukkan cerita lama zaman persekolahan CITH dulu-dulu.bukan apa,sekadar halwa telinga dan nak kasi motivasi lah kononnya! hihi...

CITH katakan pada dia,bahawa zaman sekolah mamanya dulu, tak adalah mak atau abah (arwah nenek dan atuk dia) yang nak buatkan kerja-kerja anak.mak abah zaman tu tak sekolah tinggi.tak berapa pandai dengan apa yang anak belajar di sekolah.tapi anak-anak tetap dan masih boleh buat kerja malahan boleh berjaya! tapi sekarang,mak ayah semua berpelajaran.anak-anak pulak ada banyak masalah pembelajaran.bagaimana tu kan...? itulah sedikit sebanyak yang CITH 'bebelkan' kat dia.

sambil tu sempat dia mengingatkan CITH jangan buat cantik sangat.nanti teacher perasan yang itu bukan hasil student.haha...haha...tahu pun.jadinya,CITH pun buat-buatlah gunting senget-senget sikit.tampal tu pun senget juga.yelah,konon student yang buatkan,tapi mama student yang buat sebenarnya! CITH rasa,cikgu di sekolah pun bijak untuk menilai hasil kerja pelajar kan!

bila dah siap,pandai pulak dia kata; cantik.emmm....bodek lah tu.sebenarnya dia memang nak sentuhan mama ni jugak !

ALAHAI...

Thursday, March 29, 2012

SETAKAT RM 25 APALAH SANGAT!

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

rasanya,rata-rata di kalangan kita dah tengok tajuk akhbar hari ini kan.tapi yang satu ni memang menarik tumpuan CITH dan sekaligus melahirkan perasaan marah pun ada,kecewa ada,geram pun ada...emmmm...entahlah.sekaligus,menimbulkan pertanyaan apakah ini 'warna' Malaysia,negaraku tercinta?

HANYA DIDENDA RM 25? apalah sangat dengan nilai RM 25 sedangkan mereka ini mampu meraih lebih daripada itu.

bukan setakat denda itu sahaja yang CITH nak pertikaikan,tapi CITH nak tanya juga kepada pihak berkuasa,adakah setakat itu sahaja yang boleh dikenakan kepada mereka?

kalau tiada peruntukan penjara sekalipun tapi tak kanlah denda setakat RM 25! aduhhhhhhhh.....tak kan denda lain yang dikenakan seperti khidmat masyarakat yang dikenakan kepada mereka.seperti contoh; khidmat di rumah kebajikan misalnya untuk satu-satu tempoh tertentu atau pun sebagainya.

CITH rasalah kan,pastinya mereka bertiga ni ketawa besar dengan denda yang harus mereka bayar.apa taknya, RM 25!.dapat,lebih daripada itukan...RM 25 apa sangatlah.malu? malu kerana masuk muka depan suratkhabar tapi glamour jugak kan.yelah bukan senang nak dapat cover muka depan lagi!

entahlah, mana silapnya kita dalam mendidik masyarakat.kesalahan membaling selipar,dikenakan denda setahun penjara,maka tinggallah si isteri membesarkan anak-anak bersendirian.ini mereka bertiga ni...sekadar denda RM 25! memang CITH rasa jauhnya pengadilan itu dibuat.geram pun ada!!! apa taknya setakat jumlah ini,bagi CITH ianya langsung TIDAK MEMBERI APA-APA KESAN!

TAPI,siapalah diri ini,biarlah memberi pendapat berapi pun,siapalah CITH.hanya mentimun kecil.hanya mampu meluahkan rasa hati di ruangan blog ini sahaja.emmm...moga anak-anak Melayu kita dilimpahkan hidayah dan petunjuk daripadaNYA.amin...

ALAHAI...

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala