pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, April 10, 2012

ORATOR-PRACTISE MAKE PERFECT

Assalammualaikum pengunjung CITH

bukan senang nak jadi senang...dalam apa jua tindakan,latihan+latihan+latihan dan lagi dan lagi adalah satu yang perlu dibuat.begitu juga dengan aktiviti yang satu ini.seni pengucapan awam atau public speaking atau juga dikenali sebagai seni orator.

bukan semua orang mampu untuk bercakap di depan khalayak ramai.ada pula,seni oratornya sangat bagus hingga penonton/pendengar tidak berganjak dari tempat duduk,sebaliknya juga ada yang membuatkan pendengar cepat merasa bosan.semuanya kerana SKILL/kemahiran seni orator seseorang sama ada mampu mempengaruhi pendengar atau tidak.

buat pertama kalinya,Sakinah berpeluang untuk melibatkan diri dengan seni orator.dia dipilih untuk mengambil bahagian dalam pertandingan pidato peringkat sekolahnya pada hari Jumaat yang lepas.sesungguhnya,dalam hati ini rasa terharu kerana dia mengambil sedikit bakat yang ada pada mamanya ini.jadi,adalah tanggungjawab CITH untuk melatihnya seperti mana CITH dilatih oleh guru-guru CITH dulu.(teringat nostalgia lama...huhu...)

bukan senang nak senang.bila dah berlatih selalu barulah terasa senang dan mula nampak perkataan menari-nari di depan mata.jika tidak,pada peringkat awal memang terasa sukarnya untuk membuat pidato.tapi itulah,PRACTISE MAKE PERFECT...al hamdulillah,akhirnya dia berjaya menghafalnya dan menzahirkannya sebagai sebuah pidato!


al hamdulillah syukur kepadaNYA,Sakinah berjaya merangkul tempat ketiga daripada 22 orang penyertaan.ini merupakan satu langkah awal untuk dia menambah kayakinan dan keberanian untuk bercakap di depan khalayak ramai.yelah sebelum ini selalu saja rasa macam takut-takut untuk ke depan,maka inilah permulaan untuk berubah.PRACTISE MAKE PERFECT!

ALAHAI...

2 comments:

  1. TAhniah utk Sakinah dan utk mama dia juga.

    Akak bercadang kirim 2 FM dan 1 keychain dr Menara Alor Star.Fm yg ada semua tinggal 1-1.Yg akak bg tu saja yg elok sikit.

    ReplyDelete
  2. tkasih kak.al hamdulillah.

    ok je kak;
    budak2 suka berlari-lari,
    tak kisah,asal akak nak beri,
    hihi...blh kan pantun ni..

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala