pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Thursday, May 5, 2011

IKAN PARANG ASAM PODEH WITH LOVE

Assalammualaikum semua...

sejak pakwe CITH ada kat rumah ni,hari-hari boleh dikatakan masak 'betul-betul'.eh? ada ke masak tak betul?...hihi.bukan apa,kalau tinggal dengan anak-anak je,taklah aku masak bergulai bagai.masak ikut selera anak-anak.lepas tu bila tak ada "ayam tambatan" (ni kata Sakinahlah!) selera makan tu macam kureng je...ni sementara dia ada ni,aku masaklah beriya sikit.dia pun dah lama tak makan macam ni.

oklah,masak asam podeh ni(asam pedas)macam yang dah CITH masukkan dalam entri selere-ikan juga.bezanya kali ni ikannya ikan parang!ada juga orang yang tak suka ikan ni,yelah banyak tulang kan!tapi sedap.dapat-dapat bila dah semalaman tu,kuahnya boleh buat cicah lempeng ke,jemput-jemput ke...

BAHAN-BAHAN:
ikan parang yang siap dibersihkan
cili kering-dikisar
bawang merah,bawang putih,halia,kunyit hidup dan belacan-dikisar
air secukupnya
daun kesum (kalau ada)
bunga kantan (kalau ada)
air asam jawa
tomato
garam secukupnya
minyak untuk menumis
(kalau suka terung atau bendi juga boleh dimasukkan-pastikan kuah dah
menggelegak, baru dimasukkan)

1. panaskan minyak dan tumis bahan kisar iaitu bawang dan
kawan-kawannya tadi

2. bila dah garing, masukkan cili kering yang juga telah dikisar.
biar sampai cili garing dan berminyak

3. apabila dah garing, masukkan air secukupnya,ikan,daun kesum dan
bunga kantan.biarkan kuah pecah minyak.

4. masukkan air asam jawa,tomato dan garam. biarkan seketika,
bolehlah diangkat untuk dihidang!ALAHAI...

2 comments:

  1. pandai ko makan ikan parang yer... kat rumah aku ikan ni tak pernah masuk...sama gak ler ngan ikan terubuk... sbb banyak tulang..tp sedap kan, lemak ikan ni..asam podeh mmg ngam ler..mak mertua aku slalu buat.. kami tengok jer la...

    ReplyDelete
  2. ni peberet famili aku.dulu time arwh mak ada,ikn parang ni dpt mkn bila abah dpt duit pencen.ikn ni kira mknn mewah lh wktu tu.tu yg pndai mkn.hihii...tp budak2 kne msk lain

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala