pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, May 17, 2011

PERKAHWINAN MENGUNDANG PELBAGAI RASA DI DALAMNYA

Assalammualaikum semua...selamat bercuti hari ini.

ada plan ke mana-mana?untuk CITH,cuti hari ini sesuai sangat dimanfaatkan bagi sesi ulangkaji.berkorban sikit...hihii..

hari ni CITH nak menyembang pasal perkahwinan.terpanggil dek isu kahwin Abang Jem-Salih Yaacob,rasanya semua orang tahukan,tak lama lagi beliau akan melengkapkan kuota kahwinnya dengan gadis berusia 24 tahun.bermakna kata orang cukup korum dah poligami dia!

(foto oleh:GOOGLE.COM)yelah,mana-mana insan yang belum masuk ke gerbang ini memang mempunyai pelbagai rasa yang baik-baik sahaja.pastinya teruja,seronok,tidak sabar untuk memasukinya,mahu merasa segala rasa yang ada dalam perkahwinan tersebut.CITH pun bukanlah pakar dalam bab ini.masih seperti "budak baru belajar" tetapi sedikit sebanyak masih mencari,mendalami ilmu yang memang tak ada sudahnya ini.

setiap orang ada persepsi masing-masing tentang perkahwinan.ada orang mengatakan perkahwinan itu satu perjudian dalam hidup.bernasib baik-selamat dan begitu jugalah di sebaliknya.sekali dah masuk ke dalamnya bukan mudah untuk berundur ke belakang walaupun pada hakikatnya memang sedia jalan keluar!

entahlah,aku sendiri tidak berani untuk memberi rasa kepada perkahwinan itu kerasa rasa itu hanya ditentukan oleh mereka yang mengolahnya.ibarat tukang masak,dialah yang tahu sukatan garamnya,gulanya,kicapnya atau apa jua untuk dimasukkan ke dalam bahan masakannya supaya menjadi lebih sedap,enak,menarik dan apa jua.kita di luar lingkungan itu hanya menikmati hasil terakhirnya sahaja yang pastinya sedap.

memang kita melihat perkahwinan orang lain nampak bahagia,romantis,penuh senda gurau tetapi dalamnya,apakah kita dapat selami rasa itu?pasti tidak bukan...orang di dalam sahaja yang tahu rasanya bagaimana.lakonan di luar mampu menutup pandangan orang tetapi rasa hati sebenar dapatkah?aku tertarik dengan kata keramat yang aku dengar daripada Ustaz Muhammad bin Ahmad-katanya; "kalau kita asyik mengatakan orang lain itu bahagia,orang lain itu hidup senang,orang lain itu..dan ini...maka sampai bila-bala pun kita tak akan rasa apa itu bahagia,apa itu senang dan sebagainya."

nampakkan,maknanya kita sendiri yang mencipta rasa itu sama ada mahu bahagia atau sebaliknya.kadang-kala aku sendiri pun kalah dengan hasutan yang berbisik di fikiran-melihatkan suami orang boleh jalan berpimpin tangan,makan bersuap,bercakap sayang dan ayang,bila duduk tangan tak lepas memegang tangan isteri,meramas mesra jari jemari isteri...aduh meroyan tengok betapa romantisnya! huhu...tapi bila berlaku sedikit masalah dalam perkahwinan,habis pinggan mangkuk terbang melayang,bicara tidak manis seperti biasa,susah juga begitu kan!

baiknya biarlah berpada.tidak terlebih dan tidak terkurang,ambil yang tengah iaitu bersederhana.kadang kala apa yang pada orang tidak semestinya baik pada kita,begitu juga rasa orang berbeza-beza dalam perkahwinan ini.ada yang rasa lebih selamat,lebih bahagia,lebih senang dengan perkahwinan tetapi ada juga yang mempunyai rasa derita,kecewa,menyesal dan sebagainya.pendek kata segala macam rasa ada dalam sebuah perkahwinan-manis,pahit,masam,derita,kecewa,bahagia dan sebagainya.

ibarat lauk-kalau terlebih garam pun tak bagus,terkurang juga tak sedap.jadi biarlah sedang-sedang saja,sesedap lidah merasa,sebab bila dah sampai ke perut ia tak rasa apa pun-sekadar kenyang cuma!

AKU?mengharapkan rasa yang baik-baik itu menjadi rencah dalam perkahwinan kami dan pergilah jauh-jauh rasa yang tidak baik itu.amin...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala