pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Saturday, May 21, 2011

HARI INI SETAHUN EMAK MENINGGALKAN KAMI

Assalammualaikum semua...selamat berhujung minggu bersama insan-insan tersayang.

hari ini entry CITH panjang sedikit daripada biasa.bila bercakap insan tersayang ini,entahlah sebak rasa di dada.hari ini 21hb Mei genap setahun pemergian mak meninggalkan kami 8 beradik.walaupun semuanya sudah besar panjang namun bila mana tiada mak dan ayah,dalam hati pasti terasa.

apa taknya,duit banyak mana pun bukan dapat mencari atau membeli mak ayah di mana-mana.tulah satu-satunya mak ayah di dunia dan akhirat.bila dah tiada,ibarat anak ayam kehilangan ibunya.

mungkin mak ayah zaman dulu kurang nak tunjuk atau pamerkan rasa sayang dia.apa tah lagi nak ucap dengan kata-kata.dek kerana itu ada hati yang rasa mak ayah tak sayang.itulah perasaan CITH dulu-dulu.selalu jeleskan kakak yang di atas CITH.nampak mak abah(mak lebih tepat lagi) sayangkan dia.sebab apa?sebab kakak tu tak pernah kena buat kerja berat macam CITH buat.masa kanak-kanak dan remaja dipenuhi dengan aktiviti hujung minggu menolong abah di kebun.angkat kayu pagar,tolong tarik kawad duri,tolong siram anak pokok,angkat getah,mesin getah,cari kerbau,jual petai, apa lagi yang tak buat?sawah mana tak pergi menimba? semuanya pergi ikut abah pergi menimba ikan sambil mengutip buah berangan.rasanya semua kerja kasar tu semua dah CITH lalui...huk..huk...sedih pulak rasanya.

kakak tak pulak.aku pun tak tahu kenapa.masa itulah terfikir di fikiran ini bahawa memang mak abah tak sayangkan diri ini.mulalah CITH selalu mengeluarkan cakap macam ni; "mak sayangkan Kak Teh.yelah anak kesayangan mak mana boleh buat banyak kerja.asyik-asyik adik yang kena buat.mak memang pilih kasih lah!" nak tahu mak balas apa? "apo lak tak sayang.semuo sayang.ko tak tahu.esok-esok bilo ko dah ado anak,bau ko tahu macam mano sayang anak...Kka Teh ko tu lambek buek kojo.tu yang maleh nak suruh dio" tulah kata mak CITH tiap kali kalau diasak sedemikian.sememangnya Kak Tehku ini lemah lembut orangnya,tak seperti aku yang aktif,pantas,lasak(bukan up diri sendiri)

kini,setelah punya anak 2,CITH sendiri tidak tahu yang mana kasih dan sayang tertumpah lebih.rasanya sama semua.TAPI sekarang CITH lalui semula episod masa dulu bila mana Sakinah selalu argue yang CITH lebihkan adik,tak sayang dia sebab CITH selalu marahkan dia tak marahkan adik...Allah...berat sekali untuk CITH lalui ini semua.

agaknya inikah balasan CITH dapat akibat apa yang telah CITH lakukan dulu.hidup ibarat rodakan-orang putih kata: 'what's go around,comes around' (rasanya betul ni...)puas CITH explain pada dia bahawa sayang ini sama untuk keduanya cuma buat masa ini perhatian itu terlebih sikit untuk adik memandangkan dia masih belum cukup berakal lagi.ulanglah banyak kali mana pun,dia tetap mengatakan CITH sebegitu! mak,agaknya inilah yang mak rasa dulu...

sebagai emak apa lagi yang diharapkan daripada anak-anak selain kejayaan hidup di dunia dan akhirat?pastinya bekalan doa dan sedekah jariah menjadi tanda kasih sayang anak kepada mak dan ayah.begitu jugalah yang selalu aku terapkan pada Sakinah.tiap kali aku berpesan begini; "na,nanti mama dah meninggal-kalau Sakinah ingatkan mama,sayangkan mama tak bencikan mama ni-ngajikan untuk mama.pasal tu mama ajar Sakinah ngaji supaya Sakinah boleh ngajikan mama,ajak adik sama,sedekahkan untuk mama.itu je tanda ina sayangkan mama." tiap kali itu jugalah dia menangis tak mahu aku pergi dulu...entahlah.al hamdulillah,masa neneknya meninggal setahun lepas,dia dapat ngajikan neneknya.syukur sangat.

biarpun sudah berfamili sendiri dan memegang status MAMA tapi tetap terasa kehilangan seorang yang bergelar mak...meski pun semasa hayatnya kurang untuk CITH menginterpretasikan kasih sayang CITH tetapi CITH tetap terasa kehilangan itu sehingga ke hari ini dan mungkin selamanya....

moga mak dan abah ditempatkan di kalangan para solih dan solihin.anakmu ini tidak pernah lupa untuk berdoa untuk mu mak,abah.Ya Allah,semoaga apa jua yang terbaik aku lakukan ini,KAU berikanlah pahalanya pada kedua orang tuaku.AMIN.

ALAHAI...

3 comments:

  1. Bila mak tak tiada , rumah tu hilang seri. Anak2 pun kurang ceria. Musim raya tak semeriah dahulu. Walau dah ada mak baru. Tak sama kasih ibu yg dulu- Ibu mertuaku.Alfatihah utk dia di sana.

    ReplyDelete
  2. semago roh mak chempaka sentiasa dicucuri rahmat hendaknya..

    ReplyDelete
  3. nieda: ye kak,mak yang satu tak sama dgn yang lain.menumpang kasih pada mak mertua...

    chik na: terima kasih kak

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala