pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Wednesday, December 28, 2011

BURJ KHALIFA MERASA YANG TERTINGGI DI DUNIA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

kalau dah datang ke Dubai rasanya macam tak sah kalau tak pergi,melihat dan merasai sendiri ketinggian bangunan terkenal di dunia iaitu BURJ KHALIFA.Bangunan setinggi 828m (2,717ft) ini dibuka 4 Januari 2010 dan mempunyai 160 tingkat.

nak naik ni pun bukannya senang macam tu saja.kena beli tiketnya terlebih dahulu.tiket pulak tu,kalau beli on the spot memang lah mahal.seorang dikenakan 400 dirham@lebih kurang RM350.itu untuk seorang dewasa.kanak-kanak 100 dirham@RM80.banyak juga jumlah tu kan.jadinya terpaksalah,kami ni boking tiket dulu untuk tarikh yang akan datang.kalau boking dulu lagi jauh murahnya iaitu seorang dewasa 100dirham dan kanak-kanak 75 dirham! jauh beza tu kan...maklumlah,kat sini duit keluar macam paip bocor.jadi,kalau ada peluang nak jimat tu,jimatlah...hihi...

akhirnya hari yang ditunggu pun tibalah.merasa menaiki bangunan tertinggi di dunia.tapi sebelum tu,kena beratur yang sangat panjang...ramai orang.hari-hari pun macam ni.CITH ingat time kerja tak ramai,yelah tiket pukul 2 petang tapi tetap ramai juga orang.dah lah kena beratur,kena scan diri dan beg macam kita kat imegresen di airport tu! tengok macam tu sekali mereka jaga keselamatan mereka.takut-takut bawak bom pulak kan...

walaupun bangunannya sangat tinggi,tapi taklah pengunjung dibenarkan naik sampai ke kemuncak.memang tak terasa ketinggian itu apatah lagi dengan sistem lif yang paling laju di dunia iaitu 18 meter sesaat telah membawa kita ke atas.

kalau dah berada di tempat atas,biasalah dapat menjengok pula ke bawah dan sekitarnya.melihat kemajuan yang telah dan akan diterokai oleh Dubai dari ketinggian Burj Khalifa memang menampakkan kepadatannya.bila dah di atas ini,biasalah kan sesi berposing walaupun tak nampak Burj Khalifa itu sendiri! hahaha...dan membeli cenderahati pastinya fridge magnet Burj Khalifa yang tertulis di situ "exclusif only at the top"...

luas terbentang bumi Allah ini dan manusia berlumba-lumba untuk menunjukkan ketinggian diri meski pun tahu tak kan dapat melawan kuasaNYA...ALAHAI...

LAMA TAK MENULIS,MASIH ADA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

agak lama juga CITH tiada di sini.tiada bukan bermakna sudah bernoktah namun tuntutan nak berjalan,rebutan kuasa laptop dan sebagainya mengekang CITH untuk menulis tiap hari di sini.hanya mampu meng'update' status di FB mengunakan handphone.nak menaip di handphone...alahai...kocik bonar skrinnyer!

kepada yang masih sudi menjengah di rumah CITH ni,terima kasih banyak ye.tinggal beberapa hari saja lagi CITH dan anak-anak berada di Dubai ni.menjelang tahun baru nanti...(macam lama sangat ye!),balik lah kembali CITH di KL dan seterusnya menjawat kembali jawatan CITH seperti selalu.dek kerana itu lah,CITH memang berjalan sakan di sini,meninggalkan seketika cerita di KL bak kata orang nak bermalas-malasan.ha tu lah dia.perbezaan masa selama 4 jam itu dengan cuaca yang sejuk-sejuk,memang aktiviti makan,tidur dan jalan yang seronok dilakukan.

meski pun pakwe CITH bekerja dan hanya keluar berjalan bersama di hujung minggu sahaja,namun tanpa dia pun CITH tetap keluar berjalan bersama anak.yelah,datang tak selalu dan tak tahu bila lagi nak datang ke sini.maka kesempatan yang ada ini harus dimanfaatkan sebaiknya.kalau yang minat bershopping itu,memanglah di Dubai ini segala macam brand ada.tapi kat KL pun tak kalah juga.semua ada.bab shopping ni CITH kurang sikit.memang lah hati tu nak semua kan TAPI bila dikira balik dengan duit kita...emmm masih berbaloi lagi beli di Malaysia!

yelah,shopping pun shopping juga tapi nilai wang yang keluar kena kira juga.tak tahulah orang lain.ada kawan CITH kata; kalau kita nak shopping tu,spend je.tak payah nak berkira sangat duit-duit ni...huhu...masing-masing lah kan.CITH pulak,dapat beli 1@2 barang untuk diri sendiri,lepas tu beli untuk saudara dan teman tu dah cukup.apa yang penting BERGAMBAR!!! lepas tu wajib pergi atau cuba tempat menarik mereka,makanan.pendek kata nak mencuba apa yang lain di tempat itu.itu yang CITH suka.bagi CITH,itulah berjalan sakan namanya!

insya Allah,akan CITH share di sini coretan pengalaman yang dilalui.antaranya berada di bangunan tertinggi di dunia-Burj Khalifa, underwater aquarium,pengalaman bermain ais sehingga kecut-kecut jari jemari...hihi...menaiki bas "double decker" untuk meronda dalam bandar Dubai dan beberapa cebisan pengalaman dan kenangan yang dilalui.
apa pun,syukur kepada DIA yang mengizinkan CITH dan anak-anak merasai semua ini meski pun hanya seketika.

ALAHAI...

Friday, December 16, 2011

BURJ KHALIFA BEAUTIFUL DANCING FOUNTAIN

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

akhirnya berjaya "mengodamkan" maka dapatlah CITH masukkan rakaman video air pancut menari di Burj Khalifa,Dubai...



ALAHAI...

MALAM DI DUBAI MALL@BURJ KHALIFA MELEKAKAN.

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...salam Jumaat.

hari ni dan esok di sini ialah hari cuti hujung minggu.kata pakwe CITH,hari Jumaat ni kedai-kedai/bazar bukaknya hanya selepas zohor.pagi ni yang bukak pun hanyalah shopping mall sahaja.metro/tren pun hanya beroperasi selepas Jumaat.

jadinya,kami sekeluarga hari ni hanya akan keluar selepas solat Jumaat nanti.ok,lah ini entri yang malam tadi punya.malam tadi,pakwe CITH telah membawa kami ke Dubai Mall yang terkenal dengan bangunan tertinggi dunia Burj Khalifa!

suasana malam di sini memang menarik!penuh dnegan lampu lampanya yang memikat pandangan.dalam mall ni sahaja bukan main besarnya...boleh sesat pun ada.paling best ialah menunggu air pancur berirama di depan Dubai Mall.istimewanya air pancut ini hanya bermula pada jam 7 malam ke atas sahaja.siang memang tak ada!setiap setengah jam,air pancut ini akan beraksi mengikut irama lagu yang dimainkan.melihatnya seolah-seolah air pancut ini menari bersama mengikut irama tersebut.memang satu yang lain sangat!kalau rancak muziknya,maka rancaklah air pancut itu menari dan sekiranya perlahan muziknya,maka perlahanlah rentak tarian air pancut tersebut.melihatnya memang melekakan.

ada video yang CITH rakamkan,tapi sayangnya masih gagal CITH nak dowloadkan di sini...emmm...hanya rakaman gambar sahaja yang ada.insya Allah nanti bersambung dengan entri Burj Khalifa pulak.(tiket dah beli untuk naik minggu depan...hari-hari tiket penuh sahaja...)

ALAHAI...

Thursday, December 15, 2011

MATA DAN PERUT MASIH MALAYSIA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

baru masuk hari kedua di sini nampaknya mata dan perut masih belum mampu membuat perubahan.apa taknya mata dah tercelik pukul 5 lagi dan pada masa yang sama perut juga menyanyi minta di sini.

pagi ni lagi teruk,Sakinah yang bangun awal gelap-gelap mintak makan kat mamanya ni.apa lagi,bukak tin biskut babalah nak isi perut.terus CITH buka peti ais ambil nasi lebih semalam untuk buat nasi goreng pagi ni.

emmm...perut minta sarapan lepas tu mata pulak nak tidur ikut time KL lagi.bila duduk sini rasanya,kejap-kejap dah kena ke dapur semula.yelah pukul 5 bangun kat sini=9 pagi KL-kena buat sarapan.sekejap tu dah kena masak tengahari walaupun jam kat sini baru pukul 9 pagi.huhu...

petang nanti pakwe CITH balik kerja,anak-anak dah tidur.sudahnya belom lagi dapat berjalan malam.hari ni CITH dah plan dengan budak-budak supaya tidur petang dan malam nanti boleh keluar berjalan.hari ni pulak hari last kerja untuk minggu ini.esok dan lusa memang hari cuti mereka di hujung minggu di sini.jadinya malam ni harap bolehlah melihat lampu lampa di tengah bandar!

ALAHAI...

Wednesday, December 14, 2011

SELAMAT SAMPAI DI DESTINASI SEMUA RASA LAIN

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

pagi ni entri CITH dari United Arab Emirates-Dubai.CITH selamat dah sampi di destinasi yang dituju malam tadi pukul 11 malam waktu tempatan=3 pagi waktu Malaysia.al hamdulillah semuanya selamat.si kecik ni saja yang teruja lebih di airport.maklumlah selalu nampak kapal terbang bersaiz kecik,tapi kali ni nampak yang besar punya.tu lah tak sabar-sabar kejap-kejap tanya bila nak jalan...perbezaan masa 4 jam dari Malaysia menyebabkan hari pertama ni agak sukar untuk menyesuaikan diri.pukul 5 pagi dah tersedar.rasa macam dah lama tidur.apa taknya kalau pukul 5,dah pukul 9 di Malaysia.bangun pagi lagi dah buat sarapan,perut Malaysia,nak kena makan lah! hihi...

hari ni pakwe CITH kerja.dia tinggalkan CITH duit untuk belanja hari ni 500 dirham yang bersamaan RM480 untuk CITH 'tengok-tengok' di mall sebelah rumah ni.sebelum tu pakwe CITH dah ingatkan dulu sebelum mulut ini bertanya.
"duit ni awak gunalah tengok nak beli apa nanti.tak payahlah kira nak convert dalam duit kita.ni pun belanja tak cukup.... ni kira macam 500 ringgit juga.tak yah nak darab,bahagi..."huhu...betapa banyak yang lainnya.ni belum lagi CITH yang keluar membeli dan membelah...hihi...baru dengar dah rasa gerun dengan melihat betapa tingginya kadar inflasi di sini.bayangkan kalau di Malaysia...??? nanti CITH kongsikan cerita di sini ye...

ALAHAI...

Tuesday, December 13, 2011

TIBALAH HARI YANG DITUNGGU ITU

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

hari ini,tibalah sudah hari yang sentiasa dikira-kira...hihi...bakal meninggalkan negara (cewah...) dan bakal kembali pada 1hb tahun baru nanti.seperti yang dijanjikan pada Sakinah,habis je Permata Seni,kita terbang jauh.maka hari inilah harinya.(foto oleh:GOOGLE.COM)

petang nanti,CITH 3 beranak akan terbang ke pakwe CITH di bumi Tanah Arab.inilah kali pertama "terbang" bersendirian tanpa pakwe CITH.

dalam hati ni...rasa berdebar pun ada,suspen pun ada,gabra pun ada,teruja pun ye...macam-macam.

luaran memang nampak macam tak sabar nak berholiday tapi dalam hati ni...huhu...apatah lagi pakwe CITH keep on remind CITH pasal anak lah,pasal barang,pasal pasport,pasal tiket...bla..bla...ayat "INGAT TU..." dah jadi macam fobia pulak! bukan sebelum ni tak pernah ke luar negara tetapi maklumlah apabila dengan pakwe kita,semuanya dia buat.apa yang kita tahu main ikut je...selebihnya "ada aku kisah?" hahaha....padan muka sendiri kan!

harapnya semua berjalan lancar di airport nanti.selagi ada di dalam negara sendiri,insya Allah semoga mudah semuanya.CITH dijangka sampai di sana pukul 10 malam bersamaan 2 pagi waktu Malaysia.(Rabu)

selepas ini insya Allah kita berkongsi entri berkenaan di negara Arab pulak ye.kita jumpa lagi.

ALAHAI...

PERMATA SENI TUTUP TIRAI 2011,SEGALANYA BERMAKNA

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

sebelum CITH "terbang" petang ini,CITH masukkan entri terakhir mengenai Permata Seni yang telah pun melabuhkan tirainya semalam.setelah sekian lama berlatih,kemuncak persembahan ialah pada 11hb tempohari-Ahad dan semalam CITH mengambil Sakinah balik dari hotel.

penat?memang penat.berbaloi?sama sekali tidak boleh diukur dengan wang ringgit yang diberi TETAPI kata atuk Sakinah; pengalaman membuat persembahan dan bertemu dengan orang VVIP itu lebih penting daripada wang!

begitulah dengan Sakinah,masa inilah dapat bertemu dengan VVIP apatah lagi dapat beraksi di atas pentas yang 'bertaraf dunia'.CITH membawa mertua (nenek Sakinah) dan Kak Lang untuk menyaksikan persembahan Sakinah.

dalam hati macam-macam rasa yang ada.ada rasa kagum,ada rasa terharu,ada rasa bangga.yelah selama ni penat rasanya CITH menghantar,mengambil,melayan karenah birokrasi dan sebagainya.CITH tahu Sakinah pun lagi penat.apa taknya berlatih hampir sebulan,persembahan di pentas hanya sekadar 5-20 minit...memang penat.berakhirnya konsert akhir tempohari,maka berakhirlah segala cerita Permata Seni untuk tahun 2011.

untuk CITH,satu yang menambah manis dalam pengalaman ini ialah pertemuan "live" dengan mantan PM-Tun Mahathir bersama isteri yang datang menyaksikan persembahan Sakinah.tuah anak,mama yang dapat bergambar....al hamdulillah.

ALAHAI...

Sunday, December 11, 2011

KL KONVENSYEN CENTER ANTARA EKSPO PERMATA DAN BATIK

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...


nampaknya hujung minggu ni,entri pasal 'permata' saja yang diperkatakan.rasanya esok habislah pasal corat coret Permata.hihi...

ok,semalam telah diadakan satu ekspo Permata yang julung-julung kali diadakan di KL Konvensyen Center (KLCC).mengikut dalam jadual pukul 11 akan dirasmikan oleh PM,jadinya lambatlah CITH keluar rumah semalam.rupanya,pukul 9 pagi dah mula upacara.

apa lagi,sekejap-sekejap Sakinah dah telefon tanyakan mamanya ni kat mana,dia nak suruh CITH datang tengok dia di KLCC.apa lagi kelam kabut juga nak bersiap berkejar masa ke sana.CITH pergi ke sana dengan Kak Lang dan ngam-ngam sampai sana pukul 12.30 tengahari.Sakinah time tu dah siap nak tunggu bas datang nak bawa ke IB pulak.janji dah datang,senyaplah dia.

apa yang menarik di sini?ekspo Permata menggabungkan pameran daripada semua cabang Permata Negara yang ada.antaranya-Permata Seni,Permata Pintar,Permata Perkasa,Permata Insan dan sebagainya.orang?memang ramai.kebanyakkannya datang secara "rombongan Cik Kiah!_... ada pertunjukkan dan juga demo yang dibuat di sini yang boleh dicuba oleh pengunjung.banyak maklumat yang boleh diperolehi di sini khasnya kepada pengunjung yang mempunyai anak dalam usia remaja.

selain dengan bahan pameran,turut dibawa sebagai halwa telinga ialah persembahan dari negara-negara yang terlibat dalam Festival Kesenian Kanak-Kanak.

selain Ekspo Permata di KLCC,turut diadakan di sebelah pintu masuknya ialah Kuala Lumpur International Batik (KLIB)yang membawakan batik Piala Seri Endon.pameran dan jualan batik yang bermula pada hari Jumaat dan berakhir hari ini.turut diperagakan ialah pertunjukkan fesyen batik daripada pereka-pereka tempatan.ni lah first time CITH tengok pertunjukkan fesyen secara " live".dalam hati, rasa senang je kerja model-model ni.catwalk dari hujung pentas ke hujung pentas sini,senyum-senyum sikit dan lepas tu pose.dah.tu je kerjanya! senang sangat....hihi...tak tahulah kalau sebenornya macam mana kan....jadinya,kepada kalian yang tak ke mana-mana hari ni,bolehlah berkunjung di KL KONVENSYEN CENTER.ada 2 majlis berlangsung di situ...

ALAHAI...

Saturday, December 10, 2011

BERMULANYA FESTIVAL KESENIAN KANAK-KANAK

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...selamat berhujung minggu.rasanya ramai dah yang pergi berholiday...emmm...CITH ni masih menghitung hari menunggu Selasa nanti...

semalam seharian duduk di Istana Budaya dek kerana bermulanya festival kesenian kanak-kanak yang melibatkan Sakinah dalam Permata Seni.sungguh pun bukanlah sebagai penari yang "anchor" tapi serba sedikit peranannya itu cukup mengujakan CITH pabila dia menari di atas pentas yang bernama ISTANA BUDAYA!

yelah,segala penat jerih menanggung kepenatan,akhirnya dapat membuat persembahan di atas pentas itu cukup menghilangkan segala penat yang dirasa.biarpun masa persembahan hanya dalam 5 minit sahaja!

festival ini akan berakhir sehingga 11hb ini dan setiap malam akan diadakan persembahan muzik,koir dan tarian daripada negara-negara yang mengambil bahagian.malam tadi siaran langsungnya telah diadakan menerusi RTM1.untuk pengetahuan yang berminat,tiket-tiket boleh didapati di Istana Budaya tetapi maklumlah ianya terhad dan kenalah beratur macam nak beli tiket wayang tu.siang hari ni pula semua peserta Permata Seni akan berada di KL Konvensyen Centre bagi perasmian Ekspo Permata yang dijangka akan dirasmikan oleh PM.CITH juga akan "menyibukkan" diri di situ selepas ini..hihi....

semalam CITH menemui Sakinah di IB,dia dah mula kata nak balik rumah lah,sakit kepala,penat ...bala...bla...CITH pujuk dia,katakan pada dia; "peluang baik datang tak selalu dalam hidup.sekali ia datang,gunakan sebaiknya.mana tahu lain kali tak dapat rasa lagi.kalau dah lama selama ni boleh bertahan,cuma lagi 3 hari saja lagi kena bersabar..." yelah nak pujuk supaya tak jatuh semangat....habis semuanya ni barulah boleh berkepak....(bersama kontinjen Singapura)

ALAHAI...

Thursday, December 8, 2011

DAH LEWAT MALAM PUN NAK JUMPA PROSPEK

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

sedang leka menjahit seluar Hakimi,terdengar pintu diketuk orang..."Puan Chempaka...assalammualaikum...'.CITH membatukan diri tetapi 2 ekor ni dah berlari dulu ke pintu konon nak mengetahui siapa di sebalik pintu tersebut.memang kebiasaan 2 ekor dalam rumah ni pantang je dengar pintu diketuk.memang berkejar ke pintu.ni ajelah pengawal tak rasmi CITH dalam rumah.

CITH amati suaranya,sah-orang yang sama macam dulu juga.si agent dari mutual fund.sepantas itu juga,CITH perlahankan nada telefon yelah rasa dalam hati memang mamat ni akan call di telefon.sah! apabila salam tak bersambut,dia pun membuat panggilan ke telefon.nombornya memang CITH dah kenal sangat.jadi tak perlu untuk dijawab.setelah 3 kali salam tidak bersambut,dia pun pergi.

sebelum ni,kali pertama dulu-CITH dah "check" mamat ni melalui agen mutual fundnya.memang sah,dia agen berdaftar.tapi yang CITH persoalkan di sini,memang agent-agent ni semua hanya ada waktu lewat malam aje ke nak jumpa bakal prospek? hari siang yang 12 jam tu dah tak ada ke? ni geram jugak...

memanglah,masing-masing bekerja atas pelbagai tuntutan.tapi tak kanlah tak boleh berfikir langsung mana masa yang sesuai kan.CITH rasa jumpa prospek pada waktu malam-malam begini memang tak patut!malam ni pun rasanya lagilah tak patut...sedang elok orang dalam rumah meluruskan pinggang,ada pulak yang nak berjumpa...emmmmm

ALAHAI...

BARU RASA PANJANGNYA NAMA...

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

dah siap persiapan anak sekolah?untuk Sakinah,CITH dah 90% siapkan.berbaki tersebut hanyalah tinggal kain sekolah agamanya yang masih menunggu neneknya yang jahit dan menunggu buku-buku sekolah agama untuk ditulis nama dan dibalut.lain-lain tu dah kira siaplah.

semalam CITH menyelesaikan kerja menulis nama buku dan membalut buku-buku sekolah kebangsaan.masa menulis nama nilah baru CITH perasan dan terasa....mak aii...panjang nama anak aku.lenguh jari nak menulisnya.tulis pulak tu sampai dua baris!

apa taknya nama penuh :HAIRUL HAYATUSSAKINAH BINTI HAIRUL HAFEZ.kalau setakat tulis sekali tu,tak rasa panjangnya.tapi ni kena tulis banyak pulak,tu yang rasa oooo panjangnya nama.budak-budak zaman sekarang ye...ada lagi yang lebih daripada ni kan!

ada yang kata pada CITH,ala tempah cop ajelah.lepas tu cop kat atas buku.habis cerita,jari jemari pun tak lenguh.memang CITH tahu tu tapi bila kita menulis sendiri nama anak tu,dalam masa yang sama ingat balik time kita sekolah dulu.kita yang tulis nama sendiri...nostalgia lah pulak.lagi satu,CITH suka tulis dalam lenguh-lenguh ni sebagai satu tanda ingatan dan ambil tahu CITH dekat dia.lagi pun setahun sekali je buat kerja-kerja macam ni.barulah ada rasa nak masuk sekolah...huhu...

ALAHAI...

Wednesday, December 7, 2011

FESTIVAL KESENIAN KANAK-KANAK ANTARABANGSA 2011


Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

entri kali ini,CITH nak war-warkan mengenai aktiviti terakhir untuk tahun 2011 di bawah Permata Negara iaitu Festival Kesenian Kanak-kanak Antarabangsa 2011.(FKKA)

program inilah yang disertai oleh Sakinah,TETAPI penglibatan on stage pada malam persembahan itu belum ada "kata putus".sukalah dimaklumkan,bahawa 1001 kemungkinan boleh berlaku dalam Permata Seni Tari khususnya.jadinya,seperti selalu CITH menanamkan semangat kepada Sakinah utnuk terus buat yang terbaik.sama ada "ada rezeki atau tiada rezeki" menari di pentas Istana Budaya itu perkara kedua.apa yang penting komitmen dan tanggungjawab yang digalas dilakukan dengan penuh semangat.yelah,inilah program terakhir untuk tahun ini dan tahun hadapan,masih samar lagi.

ok,kepada kalian warga Lembah Klang yang mempunyai anak yang minat dalam seni muzik,koir dan tari boleh datang menonton persembahan FKKA di Istana Budaya pada 8-11 Disember jam 8.30 malam.tiket-tiket boleh didapati di kaunter tiket di Istana Budaya.

berikut ini jadual persembahan mereka:

8hb-Permata Seni Muzik
10hb-Permata Seni Koir
11hb-Permata Seni Tari

FKKA ini merupakan projek kali pertama dilangsungkan yang melibatkan daripada 9 buah negara termasuk Malaysia sebagai tuan rumah.negara lain tersebut ialah seperti: China,India,Japun,Korea,Qatar,Singapura,Filipina dan Sri Lanka.

satu yang kureng syok dan terkilan-pakwe kecik CITH tak dibenarkan masuk untuk menonton persembahan tersebut.alasan?kanak-kanak bawah usia 5 tahun tidak dibenarkan masuk...huhu...CITH cuma berharap agar ada 1001 kemungkinan itu boleh berlaku...huhu...sedih....kata Kak Cik CITH; "ko masuk je dia dalam beg...?" oooooooo tidakkkkkkkkkkkk.

ALAHAI...

Tuesday, December 6, 2011

PERMATA SENI NEGARA MULA BERKAMPUNG DI LEGEND@SUNWAY PUTRA HOTEL

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

fuh...selagi tak habis program Sakinah,selagi itulah rasa penat badan,penat otak,penat semuanya.bukan apa,dah jadi "pengurus" ni,semuanya di bahu kita kan.sebelum tidur dah siap tanya; esok latihan start pukul berapa...kalau pukul 9? adusss...pukul 8 dah kena keluar rumah.sebab apa? biasalah jalan Jelatek menuju ke Keramat,kemudia lega sekejap dan bersambung jem melekat di depan IJN menuju bulatan Pahang sebelum mengambil simpang ke Istana Budaya. begitulah kesesakkan yang melampau apabila melalui jalan tersebut pada waktu puncak sama ada pagi atau petang.

pagi ni nanti pukul 9.30,CITH akan menghantar Sakinah ke kelas latihannya di IB dan petang tu baru mereka semua check in di Legend Hotel yang sekarang nama barunya Sunway Putra Hotel.

menginap di sini sehingga habis program Permata Seni pada 12hb nanti.kali ni,CITH awal-awal lagi dah cakap dekat dia yang mamanya ni tak boleh lah hari-hari nak datang menjenguknya dia di sana tu.bukan apa,jalan ke hotel tu memanglah laluan jem selalu.tu lah yang rasa "bercinta" nak pergi ke sana.kalau sebelum ni,hotel menginap di laluan yang tak berapa jem,maka boleh hari-hari lepas waktu pejabat,CITH boleh datang.satu hari 2 kali pun boleh.kali ni...emmm...idak ler teman yer...hihi...telefon jelah.

ni pun CITH baru mem'packing'kan barangan yang hendak dibawa.terlupa pulak nak membeli jajan sebagai kudapan.pergi "lari" sekejap untuk membelinya.kesian pulak kalau tengah-tengah malam lapar...kali ni rasa macam banyak je baju nak kena bawak...yelah seminggu.budak kecik ni bukan pandai nak "recycle" baju.dia tahu hari-hari nak kena pakai baru...emmmm...

kali ni,duduk di hotel banyak pengalaman baru yang bakal ditempuh.seramai 485 orang yang berkampung di sini selain daripada Permata Seni Negara,turut menyertainya ialah dari 8 buah negara yang lain lagi.harapnya bila bercampur ramai ini,akan ada sesuatu yang baik yang boleh dijadikan pengalaman berharga dalam hidup....akan CITH sambung entri pasal Permata Seni Negara nanti...

ALAHAI...

Sunday, December 4, 2011

BUANG DUIT DI BERJAYA TIMES SQUARE THEME PARK

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

entri yang lepas baru je CITH cakap pasal keluar duit kan...haha, memang keluar duit pun entri yang ni jugak.kali ni CITH "buang duit" kat Berjaya Times Square Theme Park.memandangkan Sakinah diberi cuti 1 hari daripada Permata Seni,CITH bawaklah dia bersuka ria dengan adiknya.yelah kalau tidak pukul 10.30 pergi,pukul 10 malam baru balik.kesian kan...

keluar rumah pukul 11,CITH naik teksi dari stesyen Putra Ampang Park = RM 7.00.tiket masuk theme park: dewasa RM 37.kanak-kanak RM 27.ni harga cuti sekolah.kalau tidak,RM 32 dan 22 sahaja.

CITH rasalah,theme park di sini lagi best dan seronok budak-budak yang level Sakinah dan Hakimi.memang dua beradik ni lebih enjoy berbanding di indoor park Genting.ada 8 jenis permainan yang kesemuanya boleh Sakinah dan Hakimi main di sini.taklah jadi pemerhati PBB macam di Genting tempohari...(ni Hakimi lah).lagi best bila tiket ni boleh digunakan banyak kali dalam satu hari.maknanya,kalau kita keluar,kita boleh masuk balik asalkan tag masih ada.yelah,berhenti sekejap untuk solat dan makan,lepas tu sambung balik.sampai tutup theme park ni pun tak apa.hihi...tutup pukul 10 malam.

ada dua level tempat permainan yang disediakan.level 7 adalah untuk yang sewaktu dengan Sakinah dan Hakimilah.sesuai dengan namanya Fantasy Garden.untuk famili yang macam CITH nak rasa naik sama,ada 3 permainan yang sesuai iaitu Crazy Bus,Botanic Drive dan Fantasy Trail.Fantasy Trail nilah yang Hakimi tak nak turun-turun sebab memang favourite chu..chu..tren...

satu lagi di level 5 iaitu Galaxy Station.emm...yang ini boleh dikatakan hanya sesuai untuk mereka yang tiada lemah jantung,kuat semangat dan sebagainya.sebab apa?CITH perhatikan semua yang naik ni terjerit-jerit,lagi satu semuanya kepala up side down! huhu...seriau jugak tu! awal-awal lagi CITH dan katakan TAK NAK...hihi...

selain puas main,jangan lupa ada kedai souvenir yang pastinya fridge magnetlah yang menjadi tumpuan.hihi...untuk solat,memang ada ruangan surau yang selesa disediakan.satu yang tak best,nak cari makan...penat jugak berjalan dalam Times Square ni.akhirnya baru ketemu Chicken Rice Shop...lepas makan sambung lagi main yang akhirnya CITH anak bernak balik jam 9 malam.

ALAHAI...

oklah,layan jelah gambar-gambar kami...

Friday, December 2, 2011

DISEMBER,DUIT KELUAR MACAM PAIP BOCOR

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

salam pagi Jumaat.hari ni dapat menulis di awal pagi dek kerana sedikit kelapangan masa hari ini.al hamdulillah.tengok tak kalendar?hari ni dah 2hb Disember.tak berapa lama lagi tirai 2011 akan dilabuhkan dan akan tersingkaplah tirai 2012.

pada tika dan saat ini dalam bulan yang hujung ini,sedar tak sedar adalah bulan yang menuntut banyak pengeluaran.apa yang nak keluar tu? tak lain tak bukan...MONEY...MONEY..(sebutan macam dalam siri Apprentice).yelah kan,dalam bulan inilah segala persiapan untuk anak sekolah perlu dibuat.antaranya:

1.buku sekolah-sekolah kebangsaan/sekolah agama-buku teks,buku tulis dan buku kerja
2.pakaian sekolah-kalau yang darjah 1,semua kena baru dari hujung rambut sampai ke kaki.
3.pembayaran di sekolah-walaupun yuran sekolah dihapuskan,masih ada lagi pembayaran yang perlu dijelaskan-PIBG misalannya.
4.pakaian baru untuk mereka yang bertukar status-pelajar biasa kepada pengawas-sekolah,pusat sumber,spbt dan sebagainya.
5.kelengkapan sekolah-beg,alat tulis...

gedebak-gedebuk,bajet untuk seorang anak untuk lengkap semuanya ialah dalam RM 300-500.itu baru SEORANG.kalau ada yang lebih daripada itu,bagaimana?tu lah yang CITH katakan,bulan ini memang banyak yang kena keluar.TAPI kalau kita dah bersedia awal dan memang kita pun dah sedia maklum dengan semua itu,maka iatidak menjadi hal.

semalam CITH dah siap belikan buku-buku sekolah kebangsaan Sakinah yang berjumlah RM 120.00.sebelum tu dah siap belikan pakaian dan kelengkapan sekolah kebangsaan yang berjumlah RM 194.00.itu baru set untuk sekolah kebangsaan.sekolah agama belum lagi diusik.sekarang ni pun dah belanja dalam RM300 lebih.benda kecik-kecik yang kita tak perasan tu pun kadang kala boleh meningkatkan bajet.apatah lagi anak sekarang dah pandai memilih.yelah,mereka yang nak pakai.kalau tak beli pulak rasanya macam tak adil pada diorang.kita boleh pakai yang mahal,anak pulak tak boleh kan...

itu bab keluar duit untuk hal anak sekolah.suka CITH nak share respon Prof Rozieta Shaary pada status CITH di FB: Not to worry, spending on buying books and school needs for them are not spending but investment. We invest into our children bright future,harapnya apa yang kita buat untuk anak-anak ini adalah satu pelaburan jangka panjang yang akhirnya kita menuai hasilnya di kemudian hari.amin.

satu lagi bab,hujung tahun ni yang kena keluar duit ialah bab nak me'renew'.hujung tahun nilah;cukai jalan mati,lesen memandu mati,insurans mati dan segala bagai lagi lah yang sewaktu dengannya.ada tu boleh serentak dalam bulan ni semuanya.

satu lagi,dalam bulan ini juga bulan nak bawak famili makan angin.tu pengeluaran juga namanya.kebanyakkan daripada kita bulan 12 ni memang banyak cuti yang kena dihabiskan justeru duit pun kenalah keluar.
bagi CITH,apa sekali pun yang nak dan kena buat dalam bulan 12 ini seharusnya kita dah sedia maklum awal.yelah,kalendar untuk setahun kita memang dah dapat awal-awal lagi,jadi perancangan dan penyimpanan bajet seharusnya kita dah buat awal juga.

memang betullah bagai dikata,hujung tahun ni duit keluar macam paip bocor ye...semakin nak tahan,semakin menyesak dia nak keluar....(foto oleh:GOOGLE.COM)

ALAHAI...

Wednesday, November 30, 2011

NAK JAGA HATI ORANG ATAU JAGA HATI SENDIRI

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

hari ni kita cakap pasal hati...hati ni kalau buat masak kicap,sedap jugak kan.hihi...tapi ni hati lain.hati dan perasaan.cewah!

kadang-kadang apabila kita bercakap dengan orang,selalu kita cakap pada diri sendiri-cakap biar berlapik,jangan kecikkan hati oranglah..bla..bla...tapi dek kerana menjaga sangat hati orang lain,kita terlupa yang hati kita sendiri pun kena jaga juga.(foto oleh:GOOGLE.COM)

orang lain senang-senang melepas batuk di tangga,sedangkan kita terpaksa berhati-hati nak berbicara dengan dia.kononnya,dia tu mudah terasa,mudah merajuk.kalau merajuk macam dunia nak terbalik dibuatnya.maka sebab itu,kita belai hati dia,kita tak boleh menolak kehendak dia.senang cakap,kita tak boleh kata "NO" dengan orang seperti ini.

aduh...cukuplah rasa tak sukanya dengan spesis orang macam ni.orang jenis macam ini adalah orang yang suka mengambil kesempatan.menggunakan senjata yang ada pada diri untuk menundukkan orang lain atau menyuruh orang lain mengikut kehendak dia.tapi kalau ditanya pada tuan punya badan; "ko tahu tak perasaan orang lain yang ko buat macam ni?..."..emm...dengan selambanya buat tak kisah.memang tak ada hati dan perasaanlah orang macam ni!!!

ada tak spesis orang macam ni di sekitar anda? CITH temui orang seperti ini.memang dekat hubungannya dengan CITH.tapi tulah,bila tak diikutkan kehendaknya,maka puting beliunglah yang terjadi.macam lagu M.Nasir-HATI EMAS.ye,dia tu yang kononnya mempunyai hati emas...kene dijaga oleh semua.hatinya kene dijaga oleh mak,bapak,mertua,suami,ipar duai...huhu...jangan sebarangan cakap dengan dia,jangan sakitkan hati dia,jangan tolak kehendak dia...semuanya JANGAN!!!! sebabnya hatinya itu harus dijaga....tidak nanti mengamuk sakannya jadinya.

aduh..duh...abis tu yang kita ni,tak ada perasaan nak mengamuk?nak kecil hati?...tapi kali ini,biarlah CITH menjadi KERAS HATI dengan orang seperti ini!mengajar dalam senyap agar dia sedar bahawa kalaulah selama ini semua orang boleh ikut kehendak hati dia,tak salah CITH menjadi orang yang satu yang tidak berada dalam kumpulan itu...

sesekali hati ini perlu dijaga juga daripada melebih dan mengutamakan hati orang lain....

ALAHAI...

Tuesday, November 29, 2011

PERMATA SENI BERKAMPUNG DI ISTANA BUDAYA PULA

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

2 hari tidak datang ke sini dek kerana kesibukkan melayan tetamu yang bertangga di rumah.bila ada yang berkunjung,takkanlah kita nak mengadap laptop pulakkan...jadinya,bercutilah buat seketika.

Sabtu lepas,habis dah sesi kem Permata Seni yang kedua untuk tahun ini.majlis dirasmikan oleh Ketua Pengarah Kebudayaan dan Kesenian,Dato' Norliza Rofli yang bertempat di De Palma Hotel.

hari ni masuk "opis" semula.hihi...pagi tadi lagi dah menghantar Sakinah ke latihan Permata Seni di Istana Budaya pula.kali ni latihan bersempena Festival Seni Kanak-kanak Antarabangsa yang akan berlangsung dari 6hb Dis sehingga 12hb Dis.selepas tu harapnya bolehlah CITH terbang jauh...

latihan bermula jam 10.30 pagi dan tamat pada pukul 10 malam.nampaknya begitulah tugas CITH untuk sepanjang program berlangsung.manager lah katakan...huhu...

dalam "kekosongan ketiadaan Sakinah" CITH lah yang menyiapkan segala persiapan persekolahannya.persetujuan telah diberikan,maka kini adalah masa untuk memberi komitment pulak.yelah,bukan senang nak jadi senang...

ALAHAI...

Saturday, November 26, 2011

SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH HARAP YANG BAIK

Assalammulaikum semua pengunjung CITH.selamat berhujung minggu yang agak panjang sedikit minggu ini

mencuri sedikit masa yang ada sebelum nak keluar rumah untuk menyaksikan persembahan Sakinah,CITH di sini mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat Tahun Baru Hijrah 1433 kepada semua.

apa yang perlu dihijrahkan? sudah pastilah tidak lain apa yang tidak baik itu dibuang jauh-jauh dan diganti dengan baik.tapi bukan bermakna kalau isteri yang tak baik tu terus dibuang ye...! itu kes lain.perubahan dalam diri itu untuk menjadi yang lebih baik dan lebih baik adalah isu yang harus diingat.

esok,kita pasti akan mendapat tahu siapakah penerima tokoh Maal Mijrah.biar siapa pun mereka,sudah pasti ada perubahan besar yang mereka lakukan sehingga mereka dinobat sedemikian rupa.

bagi CITH,tidaklah bercita tinggi untuk diangkat sebagai tokoh tapi cukuplah kalau diri ini menang dalam melakukan perubahan yang selama ini berperang hebat dengan nafsu nafsi.memang nak lakukan perubahan itu bukan senang seperti dikata tapi tekad dan semangat yang kuat mampu menangkis segala godaan yang datang.berazam untuk jadi lebih baik dan lebih baik.nak tambahkan ilmu yang kurang dan nak buat baik pada semua orang.

bertambahnya tahun maka bertambahnya umur dan makin dekatlah dengan DIA MAHA PENCIPTA...hidup di dunia hanya sekali maka rasai kemanisan hidup dengan penuh kebaikan.memang kadangkala hati nak buat baik tapi ada saja godaan yang berbisik di jiwa...betapa sukar manusia kerdil ini untuk melakukan perubahan.pada DIA jua diharapkan segala bantuan dan petunjuk.moga hidup yang pendek ini penuh keberkatan.sama-sama kita baca doa akhir tahun petang ini dan doa awal tahun selepasnya.

kita doa sama-sama,moga umat Islam di dunia ini diberikan perlindungan,keselamatan dan kemenangan dalam apa jua.moga diisi jiwa-jiwa kita yang kosong ini dengan NUR IMAN yang tidak berbelah bahagi di jalannya yang bernama ISLAM.amin...Ya ROBBAL'ALAMIN.

ALAHAI...

Thursday, November 24, 2011

PERLUKAH ADA KRONI,DISKRIMINASI DAN POLITIK DALAM DUNIA ANAK-ANAK...

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

CITH baru je sampai rumah.tadi pergi menengokkan Sakinah di hotel.sampai di hotel,tak nampak lagi peserta Permata Seni makan.maknanya belum habis lah latihan lagi walaupun jam dah pukul 6.30 petang.kalau diikutkan dalam jadual memang 6.30 diorang turun makan malam.tunggu di ruang lobi,pukul 7.05 baru diorang turun makan.aduh...ada perkara yang tak seronok CITH dengar.

sebaik sahaja budak-budak ni turun,ada 2-3 orang kawan Sakinah datang mendapatkan CITH;
"untie-untie,Sakinah kena rasuk.tadi azan dia tutup telinga tak nak dengar."
"untie,betul ke dekat ibu jari Sakinah ada hantu?"
"untie tadi Sakinah pengsan..."
"untie,betul ke Sakinah ada..."

Ya Allah, macam-macam berita yang sampai pada CITH sebelum tuan punya badan turun daripada latihan.macam manalah CITH nak jawab soalan bertubi-tubi ni...huhu..nampak Sakinah turun,terus CITH panggil dia.yelah nak bertanya kenapa kawan-kawan dia tanya CITH macam tu sekali.

CITH suruh dia makan dulu.habis makan balik bilik suruh mandi dan sembahyang.selepas tu barulah CITH suruh dia bercerita.

"tadi Ina pening ma,tapi semalam kawan Ina ada cerita dia nampak bayang putih.pastu Ina pun macam nampak-nampak jugalah bayang putih tu..."
"abis tu napa pulak kawan kata Sakinah tutup telinga bila dengar azan?"
"mana ada,Ina pening tadi..."
"macam mana latihan?"
"tak ada apalah ma.Ina letih.sakit kepala lah.entah lah ma,hari tu cikgu XXXX kata Ina masuk 2 tarian.lepas tu,dia keluarkan Ina masukkan orang lain.lepas tu suruh Ina buat tarian lain.ni alih-alih cakap Ina tunggu dulu.kalau ada orang sakit ke apa ke,baru Ina masuk..."

kalau ditanya CITHlah...jawabnya; apa yang dialami oleh Sakinah yang dikatakan oleh kawan-kawan dia tadi tu tak lain tak bukan dek sebab penat.latihan dari pagi sampai malam.rehat hanya untuk minum dan makan.badan letih,tidur tak cukup macam selalu mulalah rasa lain macam.bukan Sakinah je yang rasa macam tu,ada juga budak lain yang rasa yang sama.

pasal pilihan peserta untuk buat persembahan? kesian pada budak-budak.kenapa setelah diberi pengharapan yang diorang semua terpilih tapi akhirnya tak terpilih dan masukkan orang lain...kenapa perlu libatkan mereka dalam hal kroni,diskriminasi dan politik orang dewasa.masakan dalam banyak tarian itu,hanya orang yang sama sahaja berbakat?,hanya orang yang sama sahaja tahu dan cantik menari?sedangkan mereka yang lain itu pun sama-sama belajar di kelas yang sama tetapi dipandang hambar....budak tak tahu erti berpolitik melainkan telah diajar dan dipasak mindanya oleh orang dewasa...

pesan CITH pada Sakinah dalam setiap apa yang dibuat hanya satu.pesanan inilah yang selalu jadi "tangkal" untuk dia." BILA BELAJAR,BELAJAR BETUL-BETUL.BILA MAIN,MAIN BETUL-BETUL DAN SETIAP APA YANG DIBUAT,BUAT BETUL-BETUL." bila kita dah betul,kalau tak dapat itu tak mengapa kerana itu bukan kerja kita....

ALAHAI....

NAK COUPLE?DAH BESAR KE ANAK DARA NI...

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

baru masuk hari ke-6 hari ni Sakinah di Kem Permata Seni macam-macam cerita disampaikan kepada CITH.antara cerita itu yang mengujakan CITH ialah istilah "couple".hah...budak berhingus bercakap pasal couple maple ni...

"ma,kata Adam,Amir nak couple dengan Ina..."
"Ina tahu tak apa tu couple?"
"macam nak kawan lah..."
"abis tu kalau nak kawan,kawan jelah kenapa ada orang pulak nak jadi tukang sampaikan kena cakap nak couple tu?"
"couple tu maksudnya kata kawan Ina,dia jadi kawan lelaki kita"
"abis kawan lelaki yang lain tu bukan couple?"
"entah,diorang cakap couple..."

tengoklah,macam mana minda anak-anak ekcil kita sekarang.aduh...susah hati dibuatnya.bukan lah diri ini kolot atau tak pernah merasa hidup bercinta zaman muda TETAPI ketika CITH di usia sebegini,memang haram tak tahu lah istilah couple-couple ni!!

apa tidaknya,dalam usia 10-12 tahun ni masih lagi di alam kanak-kanak ribena.penuh dengan keseronokkan main teng-teng,main masak-masak,pergi memancing,main congkak biji getah tak pun ikut kawan lelaki pergi melastik burung tak pun pergi tangkap spider kat daun pandan...ha tu ajelah ingatnya.kalau musim buah tu,tolong arwah abah jual buah tak kiralah buah rambutan ke,durian,petai...TAPI budak sekarang di usia begini dah cakap pasal lelaki...aduhai....fening!!!

memang dunia kita dah tak sama dengan dunia diorang sekarang.budak sekarang cepat benar rasanya nak jadi besar! cepat benar cakap pasal lelaki,cepat benar pandainya daripada kita dulu-dulu.nak tak nak,CITH kira kita pun kena masuk dan belajar dalam dunia mereka sekarang.CITH explainkan pada Sakinah malam tadi dengan panjang lebar...

"couple tu maksudnya apabila seorang lelaki dan seorang perempuan berjanji untuk menjadi pasangan hidup macam mama dan baba.bila kami cakap kami couple dulu,maksudnya antara kami dah tak pandang orang lain dah.kami berusaha untuk berkahwin apabila sampai masanya dan dalam masa yang sama kami tetap habiskan study kami... tapi couple zaman Sakinah ni tak sama macam mama dulu.tu semua main-main je.Sakinah kawan dengan semua orang.tak payah lah nak cakap istilah couple ni.ina budak lagi tau! cakap dekat budak lelaki tu-tak payah nak couple-couple,kawan macam biasa.hingus pun melelah lagi.sunat pun belum! dah pandai cakap couple."


nilah bezanya budak sekarang dan budak dulu...semakin hari semakin risau hati ini dibuatnya.anak dara tulah sorang.berhingus lagi tu.tahi telinga pun mamanya ni ha yang masih korek kan...ni pulak dah cakap pasal couple...oooo tolong.....

Ya Allah,perlindungan daripadaMU juga yang kuharapkan daripada segala yang tidak baik.amin...

ALAHAI...

Wednesday, November 23, 2011

KALAULAH ADA MESIN ITU...

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

bila dah kata suri rumah,memang maklumlah kerjanya bagaimana kan.tidak kira berapa orang ahli rumahnya,kerja yang sama dilalui oleh para mereka yang bernama suri rumah.tetapi mungkin skop kerjanya sahaja sama ada banyak atau kurang apatah lagi sekiranya ada yang bernama BIBIK pastilah ruang lingkupnya jauh berbeza.bercakap daripada perspektif seorang suri rumah sepenuh masa...hihi...,memanglah kerja di rumah tak pernah habis.kalau kerja di ofis pukul 5 dah boleh punch card,tapi kerja beropiskan rumah ni tak semudah itu!

dalam awal minggu ni ari tu,CITH ada postkan satu posting di status CITH di FB mengenai kerja M di rumah.CITH tanyakan,banyak-banyak kerja M di rumah-memasak,mencuci,membasuh,mengajar,mendidik,mengemop,memandu,mengemas,mengggosok, melipat dan sebagainya...yang mana tak menjadi pilihan sekiranya diberi pilihan(walaupun tahu tak ada pilihan..huhu...).rata-rata jawapan daripada rakan di FB ialah M untuk 1. melipat kain 2. menggosok!...kalian bagaimana?

CITH? samalah jawapan dengan rakan di FB itu.entahlah kenapa 2M ini menjadi kurang minat untuk dibuat berbanding M yang lain itu.tak tahu kenapa MELIPAT KAIN dan MENGGOSOK itu kurang diminati...fikir juga jawapannya.emmm...agaknya kerja tu lambat kot,pastu duduk mengadap benda macam tu je...lepas kecik,besar nak lipat,nak gosok.kalau gosok tu kena berdiri,panas,buang masa lama...(alasan kan...) tapi yang pasti 2 kerja ni memerlukan penumpuan sepenuhnya,makna kata tak boleh lah dibuat sambil-sambil begitu.(foto oleh:GOOGLE.COM)

kalau memasak tu,sambil tu bolehlah mengelap mana-mana yang patut,tak pun menyapu ke....tapi yang 2 tu memang lain.hah...kalau CITH biarlah banyak mana nak masak ke,nak menyapu ke,nak membasuh ke...tapi bila yang 2 tu ada syikit lemah lah!kalau dulu boleh juga dipasskan kerja ni kat pakwe CITH,tapi semenjak dia tak ada, nak tak nak kena buat jugaklah kan.kalau tidak,ada pulak tiba-tiba bukit@gunung dalam rumah ni nanti...hahaha...

tapi satulah petua yang CITH dapat...cewah-kalau angkat je baju daripada ampaian,cepat-cepatlah lipat supaya semangatnya tidak hilang.kalau lambat nanti semangat nak buat semakin lemah apa tah lagi kalau semakin hari semakin banyak.sama jugaklah time nak menggosok tu.ada saja baju nak gosok,kena terus gosok.jangan dibiar lama meski pun salah satu kaedah jimat elektrik ialah menggosok sekali dalam kuantiti banyak.

CITH pun sekarang dalam proses berubah ke arah itu juga meski pun ada kalanya "terbukit" juga dalam rumah....kalaulah ada mesin melipat dan menggosok-CITH nak beli satu!

ALAHAI...

ADA RASA BISING,TIADA RASA RINDU?

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

hari ni bermulalah kem Permata Seni "berkampung" di DE PALMA AMPANG sehingga Sabtu.bila kata berkampung tu maknannya memang tak balik rumahlah.makan,tidur dan latihan semuanya di hotel.ini merupakan kali ketigalah Sakinah berjauhan daripada CITH dan adik walaupun tak jauh mana Ampang tu...

kalau diikutkan dia,nak saja duduk rumah dan suruh CITH hantar dan jemput dia tiap-tiap hari...emm...kalau dah diberikan kemudahan penginapan sebegitu rupa baiklah duduk saja di hotel.CITH cakap kat dia;
"nilah masanya lepas daripada dengar mama punya bising...kan Sakinah selalu kata mama bising lah,mama suka marahlah...bla...bla..."

baru 1 hari dia pergi memanglah rasa sunyi rumah ni.apa kan tidak hanya CITH dan adik sahaja berlawan bercakap.kalau ada dia tu memang ada saja nak dibisingkan.hihi...tapi tulah dalam tak suka dengar bising-bising tu rupa-rupanya ada rindu disebaliknya.hahaha...

rindu? yelah,sekejap-sekejap dia telefon CITH.tanya apa? "hello ma,mama buat apa?mama jangan tidur tau,Ina call mama jawab nanti..." adoh...dah sampai tidur pun tak boleh?emm...memang parah ni.malam nanti CITH nak pergi menjengah biliknya.kata dia satu bilik 3 orang.CITH dah pesan kat dia,pandai-pandailah bangun awal,siapkan diri sendiri dan jaga barang sendiri.dia boleh kata pulak;
"Ina kalau dengan kawan-kawan,boleh je bangun awal..."

oooo maknannya bila dengan mama ni dia sengaja lah buat-buat tak boleh bangun supaya dapat dengar suara mamanya yang lemak merdu ni menyanyi tiap hari! hish...kita ni memang tak berhenti menyanyi.kalau jadi artis tu dapat gak royalti dek kerana menyanyi banyak lagu kan...tapi nilah menyanyi kat dalam rumah.siapa nak bayar tu? bertuah punya anak ....

ALAHAI...

Tuesday, November 22, 2011

HARIMAU MUDA JANGAN DIGANGGU, FOKUS UNTUK OLIMPIK PULA


Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

nampaknya impak kemenangan bola malam tadi masih terasa.mana-mana sahaja masih ada lagi terdengar ulasan daripada pengulas tak bertauliah...hihi...begitu juga dalam FB memang hangat.lebih hangat daripada HOT FM! (foto oleh:GOOGLE.COM)

apa pun satu tepukan dan sorakan yang pastinya bernada gembira atas kemenangan itu.kita berjaya mengekalkan pingat emas yang dimenangi 2 tahun yang lepas dan lebih manis lagi tempatnya di hadapan ratusan ribu penyokong tegar Indonesia!memang manis untuk dikenang dalam lipatan sejarah.

TAPI,ada misi lagi yang masih belum selesai.biarlah kegembiraan dan kebanggaan itu diletakkan di tepi sementara waktu.kenapa?ada lagi yang menunggu untuk esok di Stadium Bukit Jalil iaitu perlawanan kedua menentang Syria dalam kelayakan memburu tempat di sukan Olimpik.kalau kita di tempat mereka,memang penat masih bersisa tetapi inilah yang dinamakan PENGORBANAN DAN TANGGGUNGJAWAB!

sebagai orang luar yang hanya melihat menerusi kaca televisyen sahaja,CITH kira tugas mereka esok sangat penting.semua beban tergalas kepada mereka yang pastinya jutaan rakyat Malaysia mengharapkan persembahan terbaik seperti malam tadi.senang kata,kita semua nak melihat nama Malaysia dapat bermain di Olimpik!

media/artis atau siapa sahaja pihak yang mempunyai niat yang tidak baik,seharusnya janganlah mengganggu mereka ini.persiapan mental dan fizikal akan mudah luluh sekiranya ada anasir yang tidak sihat menghantui mereka.biarlah dunia mereka dengan bola usah dikaitkan dengan berita sensasi yang boleh menghilangkan tumpuan pada misi dan tujuan asal.artis wanita, janganlah masa ni sibuk nak menghimpit mana-mana mereka ini dengan alasan minat dan sebagainya.media jangalah mengsensasikan mereka dengan kerlipan glamour kerana dunia mereka bukan di lensa kamera sebaliknya nun di sana di padang hijau dengan sebijik bola.

kita rakyat Malaysia,sokongan padu itu sangat penting meski pun ada ketikanya mereka tersasar daripada yang kita mahu kan.siapa yang mahu kalahkan...namun kita akur,bola itu bulat....

ALAHAI...

PENANGAN SEBIJIK BOLA SEAKAN SUDAH MENANG SEMUANYA

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

SYABAS MALAYSIA! hah! tarik nafas...rasanya berbaloi menjadi pom-pom girl tak rasmi tadi..hihi....apa tak nya perlawanan bola antara Malaysia dan Indonesia yang baru tamat sebentar tadi memang menarik, mencabar,bahaya,cemas dan segala rasa ada.silap-silap boleh diserang lemah jantung dibuatnya.(foto oleh:GOOGLE.COM)

CITH adalah sebahagian penonton yang menyaksikan perlawanan itu tadi di De Palma Hotel sementara menunggu Sakinah habis kelasnya.memang lah satu suasana baru yang CITH dapat rasakan.sekejap suasana jadi havoc,sekejap jadi diam,sekejap lagi bersorak sampaikan si kecik CITH yang tengah tidur ni terjaga dek kerana suara-suara yang bersemangat ini.

memang betullah,dengan sukan mampu untuk merapatkan dan seterusnya menyatukan rasa.atas nama Malaysia,tidak kira siapa kita,sokongan padu diberikan kepada pasukan kita untuk menghadapi bukan setakat serangan fizikal daripada pemain lawan bahkan yang lebih hebat lagi serangan mental daripada lebih kurang 100 ribu penyokong berwarna merah.kita sedia maklum bagaimana fanatik dan rakusnya penyokong mereka ini...sehari sebelum hari perlawanan pun dah bikin kecoh,apatah lagi apabila perlawanan ini berlangsung di tempat mereka...lagi bikin kecoh.

apa pun,dah namanya bola itu bulat,menderam macam mana hebat pun kalau di situ juga dia nak bergolek,maka di situ jugalah dia akan berhenti.AKHIRNYA...ia berhenti di tempat kita maka kemenangan itu milik kita.(foto oleh GOOGLE.COM)biarlah Indonesia berbangga dengan kutipan pingatnya yang setakat ini memang tidak mampu diganggu gugat oleh mana-mana negara,TAPI...KEMENANGAN BOLA INI merupakan petanda kita dah menang dalam semuanya.satu yang ini tidak mampu dinafikan oleh Indonesia...sekaligus sedikit mencacatkan kemenangan keseluruhan mereka.

apa-apa pun,janganlah pulak ada bibik-bibik di rumah atau bapak-bapak di luar sana yang mogok kerja esok dek gara-gara nak tunjuk tak puas hati sebab bolanya kalah.pepatah ada mengatakan,di mana bumi dipijak,di situlah langit dijunjung!!!

ALAHAI...

Monday, November 21, 2011

AMCORP MALL SABTU DAN AHAD BANYAK YANG BOLEH DILIHAT

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

semalam selepas CITH menghantar Sakinah ke latihan Permata Seni,CITH pun dengan Kak Lang pergi lah naik chu..chu..train ke Amcorp Mall Petaling Jaya.selain tujuan nak puaskan si kecik ni naik train,saja nak pergi JJCM kat sana.hihi...

apa yang CITH nak share dalam entri ni ialah bazar jualan yang ada di Amcorp Mall ini.bersifat seperti 'flea market" macam-macam barang boleh didapati di sini.beroperasi setiap hari Sabtu dan Ahad sahaja,pengunjung akan dapat melihat,membeli banyak koleksi barangan lama khususnya,atau barangan antik mahu pun barangan terpakai.pendek kata,kepada peminat nak cari barang lama,memang di sini tempat yang sesuai.

dari tingkat 1 hingga 3,perkarangan jalan memang dipenuhi oleh barisan penjual dengan barangan jualan mereka.keadaan memang padat sikit lah.bagi CITH yang membawa kereta sorong ni...emmm...sukar juga nak bergerak.jalan sempit,lepas tu orang lalu lalang pun ramai,orang menjual lagi...memang agak kurang selesa sikit.tapi kalau pergi berseorangan tanpa anak kecil mungkin selesa agaknya.

memang banyak barang yang dipamerkan untuk dijual.antaranya duit-duit lama...jangan tak tahu ada nilainya..(kena simpanlah duit nampaknya...),setem-setam lama,barangan dapur-yang diperbuat daripada tembaga seperti sudu dalam gambar ini ialah dari Siam.dijual dengan RM20 sebatang.batu permata daripada jed khususnya barangan koleksi daripada orang cina dulu-dulu turut ada di sini.kepada peminat piring hitam,kaset lama atau cd lama-lama pun boleh datang cari di sini.semua barangan yang kita rasa dah tak berguna sekarang tetapi sebaliknya mempunyai kisah di sebaliknya dan nilai yang berharga masa kini.

memang peminat kepada barangan ini ada.masakan tidak,daripada pengamatan CITH di sini semalam,memang ramai orang yang datang ke setiap tapak jualan ini.ada tu boleh dikatakan regular customer.kebanyakkannya kaum Adam lah pun.mereka nilah yang suka dengan benda-benda ni.kalau ditanya CITH? emm...alamat tak payah lah.barang lama,nak jaga satu hal lepas tu kita tak tahu siapa empunya dulu-dulu...seriau juga kalau ada yang "menunggu" hishhh.....sebenarnya TAK MINAT! hihi...setakat yang ada dalam simpanan hari ini ialah koleksi duit syiling lama arwah abah CITH yang masih ada simpanan CITH sekarang.kepada yang minat dengan barangan yang CITH ceritakan ni boleh datang ke Amcorp Mall di Petaling Jaya.kedai makan pun banyak di sini.so bab makan memang tak jadi hal lah.apa yang penting datang sini boleh naik chu..chu..train macam Hakimi...

ALAHAI...

KEM PERMATA SENI (II) DE PALMA HOTEL AMPANG


Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

moga sihat-sihat belaka semuanya apatah lagi cuti sekolah ni.mungkin ada yang sekarang ni tengah bercuti,berseronok 'makan angin',membeli belah atau apa jua.maklumlah inilah masa yang ditunggu-tunggu untuk merehatkan seketika diri daripada tugas yang tidak pernah bernoktah.

CITH masih tidak boleh untuk berseronok lagi...huhu...sejak Sabtu lepas,Sakinah terlibat dalam PROGRAM PERMATA SEN sehingga 12/12/2011.sehingga Sabtu ini 26/11,PERMATA SENI mengadakan kem tariannya yang kedua bertempat di DE PALMA,Ampang.selepas itu tempatnya belumlah diputuskan lagi.(ibu bapa menunggu untk mendengar taklimat)

program ini adalah kemuncak acara yang disusun untuk tahun ini.program akan berakhir dengan Festival Kanak-kanak pada 12/12/2011 dengan penyertaan beberapa buah negara luar juga.selepas itu barulah,(Insya Allah) CITH dan anak-anak barulah boleh "terbang".

kalau diikutkan rasa,memang dah nak terbang aje sekarang kat tempat pakwe CITH.tapi mengenangkan inilah kemuncak acara yang selama ini dah penat berkorban,maka rasa itu terpaksa dikorbankan.jadilah CITH ini "supir" menghantar Sakinah ke tempat latihan pukul 10 pagi dan menjemputnya semula jam 10 malam.nampaknya jawatan supir ini tidak boleh dilepaskan lagi.huhu...

bak kata,Encik Amran-pengawai yang bertanggungjawab dalam program Permata Seni-"ibu bapa hanya boleh mengeluarkan anak mereka SELEPAS 12/12.sebelum itu sangatlah tidak digalakkan." emmm...jadinya memang kena tunggulah sampai habis program berlangsung barulah boleh ke mana-mana.

penat?memanglah penat budak-budak ni.bayangkan kalau kita di tempat mereka,berapa jam latihan menari.memanglah penat.dalam kereta lagi dah pengsan belum sampai rumah lagi tu...tapi seperti yang dikata,kejayaan tidak datang bergolek....nak tak nak kena berkorban semuanya-tenaga,mental,fizikal dan emosi...(adik yang penat menunggu Ayaknya...)

ALAHAI...

Friday, November 18, 2011

BERAKHIR SESI PERSEKOLAHAN 2011

Assalammualaikum semua pengunjung CITH dan salam Jumaat ye.

hari ini hari terakhir sesi persekolahan.hari terakhir bukan bermakna hari yang boleh nak lepas tangan tetapi hari terakhir ini juga merupakan segala khidmat bakti dicurahkan.

pagi lagi tadi pukul 7.30,CITH dah ke sekolah Sakinah untuk menjadi "tukang sibuk" hihi...untuk membantu persiapan kumpulan tarian untuk membuat persembahan majlis akhir tahun dan persaraan 3 orang guru sekolahnya.habis bab itu,pukul 3 petang tadi pulak,CITH menjadi "tukang sibuk" sekali lagi membawakan penari-penari ini ke MATIC Jln Ampang untuk membuat persembahan dek kerana ketidakcukupan kenderaan.mereka membuat persembahan dalam majlis Music Day SKS dan ASWARA.

majlis dijangka selesai jam 10 malam dan CITH hanya menunggu panggilan daripada Sakinah untuk datang menjemputnya nanti.harapnya,adalah kenderaan cikgu yang kosong untuk menumpangkan dia balik.penat rasanya turun naik rumah ni...huhu

apa pun,sukalah CITH untuk mengenang kembali sesi persekolahan yang dilalui oleh Sakinah untuk tahun ini.apatah lagi tahun ini,boleh dikatakan CITH seorang sahaja yang menguruskannya memandangkan pakwe CITH tiada di sini.rasa bebanan dan cabaran itu pasti ada.tapi mujurlah di hujung segala rasa itu Allah kurniakan kemanisannya.al hamdulillah.syukur banyak-banyak.CITH juga percaya,kalian ibu yang sama seperti CITH ini turut bangga atas apa jua pencapaian anak-anak kan...

petang semalam,Sakinah membawakan surat ini kepada CITH....akhirnya apa yang dihajat tempohari mendapat perkenan DIA YANG MAHA MENGETAHUI.bukan apa pun,surat tawaran menjadi pengawas sekolah untuk sesi 2012!memang tidaklah seistimewa mana pun tapi bagi CITH ia istimewa kerana jawatan ini bukan calang-calang nak dipilihnya.ada sesi temuduganya,ada sesi rekomended daripada guru-guru yang dikenali dan sebagainya.

TAPI,CITH langsung tidak terbabit dalam urusan bodek membodek atau menjual muka untuk meminta anak CITH dipilih.itu bukan diri CITH...oooo tak kuasalah nak terhengeh-hengeh nak publish anak kan...(tapi dalam blog ni lain lah...ini blog sendiri serupa macam catatan dalam diari juga..hihi...jangan marah ye!)

hari tu (entri 31/10) dia ada kata guru kelas tak pilih dia walaupun dia penolong kelas sebab dia banyak cakap....rupanya namanya dia dah ada.saja cikgunya nak menyakat dia.tu lah CITH cakap dekat dia,kalau dah rezeki kita tetap jadi milik kita meski pun lambat.berpersalinan birulah nampaknya dia untuk musim sekolah tahun hadapan.perlantikan ini juga adalah sebagai satu hadiah atas pencapaian dia untuk sesi persekolahan tahun ini.tamat sudah tahap 1,maka tahun hadapan bermulalah menjadi murid tahap 2 dan pastinya lebih banyak cabarannya lagi.apatah lagi buku teks sudah pun dapat dan CITH dan pun melihatnya.terdapat 3 subjek baru iaitu Sivik,Kajian Tempatan dan Kemahiran Hidup.memang semakin mencabar dan mencabar...

semakin hari semakin ramai cerdik pandai yang lahir...tengok sahajalah UPSR baru-baru ini,berapa ramai yang cerdik pandainya...huhu...pastinya kita juga mengharapkan kejayaan yang sama juga untuk anak-anak kita.

apa pun diari persekolahan 2011 telah dilabuhkan.al hamdulillah dengan apa sahaja yang diperolehi.setiap kekurangan dijadikan "cermin" untuk memperbaikinya lagi.macam Sakinah,CITH merancang untuk memberikan dia kelas latihan tuisyen BI dan Arab untuk tahun hadapan.inilah antara subjek yang sedikit jatuh peratusannya.moga perancangan ini terlaksana.(Sakinah selalu cakap,mama suka marah kan...Sakinah tahu tak? mama marah Sakinah sebab mama sayang Sakinah.Allah jua yang tahu kenapa mama suka marah.SEBAB Sakinah AMANAH DARIPADA DIA...)

ALAHAI...

Thursday, November 17, 2011

SELAGI ADA DIA MEMANG LUPA SEMUANYA SEKEJAP

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

waduh-waduh bukan kepalang rasanya kepala ni hari ini.apa taknya dek gara-gara buku ini maka sepanjang malam dan setengah hari ini mengkhatamkannya!ni lah yang malas betul kalau dah terkena angau novel cinta cintun.semuanya rasa tak nak buat.nak buat apa? nak abiskan baca buku ni cepat-cepat je...(kak Nieda,nilah yang malas nak baca novel ni...huhu)


malam tadi Kak Lang CITH datang bawakkan novel ni.katanya dia pinjam daripada kawan dia 2 buah.dia suruh CITH baca yang ni dulu lepas tu pulangkan kembali kat dia.adus...mulanya malas nak pegang.dah tahu kalau dah start pegang...alamat semuanya tertangguh lah nanti.betul bagai dikata, sekali dah start memang tak boleh nak letak.malam tadi je dah baca separuh dan tengahari ni ha dah pun habiskan.kerja-kerja lain tu? tangguh sekejap ye...tapi yang wajib tu tak lah...

JUDUL : SELAGI ADA DIA
PENULIS : AISYA SOFEA
TERBITAN : ALAF 21
HARGA : RM 19.90
M.SURAT : 503

apa yang best?rasanya kalian yang peminat buku Alaf 21 pastinya dah tahu novel-novel mereka macam mana kan.kalau bab cinta tu pastinya meruntun hati,romantis dan membelai-belai perasaan...aduhai...apatah lagi dengan garapan si penulisnya yang memang sudah terkenal dengan karya-karya yang bagus.

setiap daripada kita khusunya yang bernama wanita ini memang mengharapkan kehadiran seorang insan yang bernama lelaki yang sempurna pakejnya.tidak kiralah kita ini wanita yang bagaimana, apa pun kita, kita mengharapkan kesempurnaan itu pada seorang lelaki waima kita sendiri tahu bahawa sempurna itu hanya pada DIA.

begitu jugalah watak dalam novel ini yang bernama Ariani mencari kesempurnaan dalam diri seorang lelaki untuk dijadikan suami,ketua rumahtangga,bakal ayah kepada anak-anaknya kelak dan seterusnya menjadi seseorang yang dibanggakan.tetapi pencarian itu bukan mudah.tu lah orang kata bukan senang nak jadi senang.dugaan,rintangan dan halangan memang menjadi asam garam dalam memburu kesempurnaan cita-cita itu...

tapi satulah,novel adalah novel.ia sama sekali tidak boleh disamakan dalam dunia realiti kita.bila membaca novel ini,memang tak sama figura lelaki dalam novel ini dengan lelaki di dunia realiti.mngkin benar ada lelaki seperti yang digambarkan dalam novel ini menerusi watak Haris,Idris...siapa pun mereka,baik bagaimana pun perwatakan mereka,itu hanyalah bayangan si penulisnya.REALITINYA-siapa lelaki di samping kita,itulah lelaki yang sempurna yang DIA berikan untuk kita...

CITH titipkan kesyukuran atas kurniaan lelaki bernama H ini di samping CITH.al hamdulillah...(tak nak berangan lebih-lebih macam dalam novel ni...hihi...)

ALAHAI...

Wednesday, November 16, 2011

BOLE CHUNDIYAN VERSI AMITO SAN

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

video clip yang sempat CITH rakamkan petang tadi tatkala si kecik CITH meniru tarian akaknya Sakinah.

Sakinah terbabit dalam konsert okestra di sekolahnya Jumaat ni di MATIC KL,jadinya sibuklah mengayakan tarian satu Malaysia untuk malam tersebut.antaranya tarian bollywood yang mengambil lagu Bole CHUNDIYAN-Shah Rukh Khan dengan Kajol.memang tiap harilah dia membuka You Tube lagu ni untuk membuat kareograf tariannya.sibuknya tiap hari kalau bukak lagu ni tak lain tak bukan si kecik ni lah dia....

ALAHAI...

DAPAT DUIT RM100 YANG DIJANJIKAN TAPI JANGAN MUDAH LUPA


Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

rasanya hari ini,rata-rata mak ayah bercerita pasal isu duit RM100! apa taknya boleh dikatakan hari ini kebanyakkan sekolah khususnya sekolah rendah sudah mula menerima wang seperti yang dijanjikan dalam bajet 2012.(foto oleh:GOOGLE.COM)

CITH sendiri pun hari ini adalah antara penerima wang tersebut hari ini.petang tadi baru ke sekolah untuk mendapatkannya daripada guru kelas Sakinah.ada ibu bapa yang punya anak ramai,sudah berkira berapa wang masuk mereka hari ini.kalau 4 orang anak bersamaan RM 400 semuanya! tapi tulah,time masuk semua senyum seronok cuba kalau keluar RM400 pastinya berwajah kelat kan! biasalah kita manusia macam tu.apa-apa pun kita jangan lupa,pemberian one off ni SEKALI.untuk tahun seterusnya tidaklah pasti lagi keadaannya.

tadi pagi CITH menghadiri majlis anugerah di sekolah agama Sakinah.guru besar sekolah telah mengumumkan bahawa mulai tahun hadapan tiada lagi skim pinjaman buku teks untuk sekolah! nah,masa inilah duit RM100 itu berguna untuk "dilarikan" ke sekolah agama pula.nampaknya memang tak boleh lah nak berangan lebih dengan duit yang dapat ini.hihi...nasib baik juga Sakinah memang tak ambil tahu mengenai duit ini.senang cakap dia tak tahu apa pun,jadinya memang dia tak mintak apa-apa daripada CITH.

cuma dia tanya CITH apa nak kasi dia untuk hadiah dia...emmm...CITH dah fikir dalam kepala ni nak beri dia jam tangan tapi biarlah rahsia dulu...cewah!

apa pun,RM100 yang diberikan ini ibarat kata merasa duit dari gomen lah,selalu kit akasi gomen duit kan-potong EPF,bayar cukai,bayar bil...kali ni kita merasa pulak.kata pepatah,kerbau dipegang pada talinya,manusia pula dipegang dengan janjinya...

ALAHAI...

Tuesday, November 15, 2011

BAHARUI LESEN IKUT TARIKH LAHIR ELAK KES LUPA

Assalammualikum semua pengunjung CITH...

berita hari ini di Berita Harian-Kementerian Pengangkutan akan melaksanakan pembaharuan lesen memandu mengikut tarikh lahir pemegang lesen.ini bermakna,setiap kali sambut tarikh lahir,setiap tu jugalah reminder untuk baharukan lesen.ini akan mula berkuatkuasa mulai Isnin depan.

jadinya lepas ni,bila tiba hari nak tiup lilin tu kena sama ingatlah bahawa hari tersebut juga lesen dah mati! senang kot rasanya macam tu?...emmm...

Perbaharui lesen ikut tarikh lahir mulai Isnin depan
2011/11/15

PUTRAJAYA: Mulai Isnin depan, orang ramai boleh mula memperbaharui lesen memandu mereka mengikut tarikh lahir, kata Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha.

Beliau berkata, menerusi inisiatif itu, tarikh tamat tempoh lesen memandu adalah sama dengan tarikh lahir seseorang pemegang lesen.
"Inisiatif itu juga dibuat bagi memudahkan orang ramai mengingati tarikh memperbaharui lesen memandu selain mengurangkan kes pemegang lesen tidak aktif," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.


ALAHAI...

STRAWBERRY PARK ADA DI GENTING HIGHLANDS

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

kalau sebelum ini kita biasa dengar di Cameron Highlands aje yang ada buah strawberry kan, tapi kali ni tak payah pergi jauh di Genting Highlands juga ada.tapi hanya satu saja tempatnya dan tidaklah merata macam di Cameron.kawasan tanamannya juga agak kecil dan terhad.tapi bak kata orang yang jauh susah nak pergi,dapat pergi yang dekat ni pun dah kira ok lah kan!di Genting,Strawberry Park boleh dikunjungi di Taman Gotong Jaya.berhadapan dengan Gotong Jaya Sports Center.dari Seri Malaysia,jalan kaki pun boleh sampai.boleh dikatakan dekat juga.sebelum tu tanyakan kupon diskaun 10% di kaunter hotel untuk pembelian buah strawberry.

sampai di kebun buah ni Sakinah ghairah nak pergi memetik buahnya tapi melihatkan buah yang ada belum cukup ranum masaknya maka hasrat terbantutlah.sebagai ganti,CITH beli yang dah siap dibungkus seperti ini yang berharga RM15.
rasanya? masam-masam.kata Hakimi; "acam lah ma..."

selain kita melihat,memetik mahu pun membeli buah strawberry,ada juga benda lain yang boleh dilawati di sini.antaranya tanaman cendawan dan sayuran.kita boleh melihat bagaimana cendawan ditanamdan juga kepelbagaian jenisnya.memang nampak segar-segar belaka.CITH beli yang ini berharga RM6.(dah masak pun...memang manis).ada juga sayuran hijau dijual iaitu 3 paket RM10.berjalan di Strawberry Park ini bukan setakat dapat beli buah strawberry,dapat beli cendawan,sayur DAN....YANG PALING UTAMA...FRIDGE MAGNET! hihi...banyak betul kedai jualan di sini.satu peringatan -JANGAN GHAIRAH MEMBELI di satu kedai saja sebab ada kedai lain yang menjual lebih murah lagi.khususnya kedai yang jauh di hujung jalan...(sepanjang perjalanan ke kedai-dibumbungi oleh pokok buah angggur hijau...)apa pun yang Strawberry Park Genting adalah altenatif selain di Cameron yang agak jauh perjalanannya.

*selain Strawberry Park,Cocoa Boutique yang terletak sekitar di Gotong Jaya-Jalan Jati 1 juga boleh dikunjung bagi mendapatkan pilihan coklat yang sangat menggoda.harga? emmm....dah namanya BOUTIQUE kan...faham-faham sajalah.sayangnya camera tidak dibenarkan di dalam premis ini.

ALAHAI...




GENTING HIGHLANDS KOTA KERIANGAN DAN WANG MELAYANG

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...rentetan sambungan bercuti di Genting Higlands,CITH kongsikan serba sedikit mengenainya.sesuai dengan namanya kota keriangan memang lah riang budak-budak bila sampai di sini.apa taknya,sudah tergambar taman temanya sama ada outdoor mahu pun yang indoor.

untuk kali ini,CITH awal-awal lagi dah cakap pada Sakinah, yang kita hanya main di indoor park sahaja.yelah outdoor dah pernah pergi dan kesian dekat adik yang masih belum cukup umur nak main banyak benda.indoor ni pun sama jugak,hanya ada 3 benda sahaja yang dia boleh naik dengan sendirinya.selebihnya yang paling syok sudah tentulah orang yang diraikan-Sakinah lah!masa CITH naik ke puncak,dengan cable car sajalah,cuaca masa tu sesedap rasa.maklumlah baru lepas hujan berhenti.sepanjang dalam cable car tersebut dapat dilihat satu kawasan tanah runtuh yang dari jauh nampak kecil tetapi tak tahulah keadaan sebenarnya bagaimana.kalau dulu,ada juga CITH nampak hiasan/binaan berupa haiwan seperti orang asli,harimau,rusa...tatkala kita menjengah ke bawah tapi kini tak ada lagi.jelas hanyalah rimbunan hijau pepohon hijau semata.

untuk pengetahuan,kalau menginap di Seri Malaysia,maka akan ada diskaun 25% untuk tiket cable car.tapi kena tanyalah di kaunter hotel,tidaknya mereka senyap saja.cable car beroperasi sehingga jam 12.30 tengah malam.mujur hari kami pergi tu hari Jumaat maka tidaklah berlaku kesesakkan untuk menaiki cable car.

indoor park,huh...siap saja wangnya!memanglah tempat untuk perabis duit.tiket masuk untuk dewasa ialah RM30 dan kanak-kanak RM28.TETAPI,untuk setiap satu permainan bagi satu trip seorang dikenakan RM8.pendek kata,siapkan lah wangnya...huhu...Sakinah lah yang paling puas main kat sini.ada juga mainan untuk famili yang semua boleh naik.tapi memang mainan di indoor park ni lebih terhad pilihannya berbanding di luar.

bila sebut Genting,faham-faham sahajalah-semuanya berbeza.dah berada di tempat tinggi maka harganya juga tinggi.secawan jagung manis kecil biasa yang dijual RM2 paling kurang di bawah boleh mencecah RM5-6 apabila naik di atas.jadi,siapkan lah jajan-jajan untuk budak-budak sebelum naik di atas.makan KFC pun harga lain! (sesekali tak apalah kan...hihi..)

layan ajelah sebahagian gambar di sini....memang happening di sini,dan pastinya yang seronok ialah golongan budak-budak.memang hari tersebut CITH perabis untuk Sakinah.yelah,selalu kena bising dengan CITH kan,biarlah hari ini dia berseronok bermain.

kata pakwe CITH; "tak pe Na,main aje.hari ni mama belanja tu..."

ALAHAI...

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala