pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Friday, December 2, 2011

DISEMBER,DUIT KELUAR MACAM PAIP BOCOR

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

salam pagi Jumaat.hari ni dapat menulis di awal pagi dek kerana sedikit kelapangan masa hari ini.al hamdulillah.tengok tak kalendar?hari ni dah 2hb Disember.tak berapa lama lagi tirai 2011 akan dilabuhkan dan akan tersingkaplah tirai 2012.

pada tika dan saat ini dalam bulan yang hujung ini,sedar tak sedar adalah bulan yang menuntut banyak pengeluaran.apa yang nak keluar tu? tak lain tak bukan...MONEY...MONEY..(sebutan macam dalam siri Apprentice).yelah kan,dalam bulan inilah segala persiapan untuk anak sekolah perlu dibuat.antaranya:

1.buku sekolah-sekolah kebangsaan/sekolah agama-buku teks,buku tulis dan buku kerja
2.pakaian sekolah-kalau yang darjah 1,semua kena baru dari hujung rambut sampai ke kaki.
3.pembayaran di sekolah-walaupun yuran sekolah dihapuskan,masih ada lagi pembayaran yang perlu dijelaskan-PIBG misalannya.
4.pakaian baru untuk mereka yang bertukar status-pelajar biasa kepada pengawas-sekolah,pusat sumber,spbt dan sebagainya.
5.kelengkapan sekolah-beg,alat tulis...

gedebak-gedebuk,bajet untuk seorang anak untuk lengkap semuanya ialah dalam RM 300-500.itu baru SEORANG.kalau ada yang lebih daripada itu,bagaimana?tu lah yang CITH katakan,bulan ini memang banyak yang kena keluar.TAPI kalau kita dah bersedia awal dan memang kita pun dah sedia maklum dengan semua itu,maka iatidak menjadi hal.

semalam CITH dah siap belikan buku-buku sekolah kebangsaan Sakinah yang berjumlah RM 120.00.sebelum tu dah siap belikan pakaian dan kelengkapan sekolah kebangsaan yang berjumlah RM 194.00.itu baru set untuk sekolah kebangsaan.sekolah agama belum lagi diusik.sekarang ni pun dah belanja dalam RM300 lebih.benda kecik-kecik yang kita tak perasan tu pun kadang kala boleh meningkatkan bajet.apatah lagi anak sekarang dah pandai memilih.yelah,mereka yang nak pakai.kalau tak beli pulak rasanya macam tak adil pada diorang.kita boleh pakai yang mahal,anak pulak tak boleh kan...

itu bab keluar duit untuk hal anak sekolah.suka CITH nak share respon Prof Rozieta Shaary pada status CITH di FB: Not to worry, spending on buying books and school needs for them are not spending but investment. We invest into our children bright future,harapnya apa yang kita buat untuk anak-anak ini adalah satu pelaburan jangka panjang yang akhirnya kita menuai hasilnya di kemudian hari.amin.

satu lagi bab,hujung tahun ni yang kena keluar duit ialah bab nak me'renew'.hujung tahun nilah;cukai jalan mati,lesen memandu mati,insurans mati dan segala bagai lagi lah yang sewaktu dengannya.ada tu boleh serentak dalam bulan ni semuanya.

satu lagi,dalam bulan ini juga bulan nak bawak famili makan angin.tu pengeluaran juga namanya.kebanyakkan daripada kita bulan 12 ni memang banyak cuti yang kena dihabiskan justeru duit pun kenalah keluar.
bagi CITH,apa sekali pun yang nak dan kena buat dalam bulan 12 ini seharusnya kita dah sedia maklum awal.yelah,kalendar untuk setahun kita memang dah dapat awal-awal lagi,jadi perancangan dan penyimpanan bajet seharusnya kita dah buat awal juga.

memang betullah bagai dikata,hujung tahun ni duit keluar macam paip bocor ye...semakin nak tahan,semakin menyesak dia nak keluar....(foto oleh:GOOGLE.COM)

ALAHAI...

4 comments:

  1. hehehe
    tu la pasal
    ada je benda yang perlukan duit kan
    :-)

    http://hanspunyablog.blogspot.com/2011/12/review-filem-ombak-rindu.html

    ReplyDelete
  2. tahun ni si Irfan masuk dah satu, so sume kena baru...adoiiiii....

    cuti ni bawak anak2 pegi jalan mana pun aku tak tau lagi...pegi water park la kot...nk jalan jauh takde mood sbb kete lom sampai...hahaha....

    ReplyDelete
  3. Betul tu..semuanya nak kena guna duit..huhu.
    Tapi, demi insan tersayang.sanggup berkorban kan :)

    ReplyDelete
  4. semua guna duit sekarang ni..
    nak2 kalau nak buka sekolah...byk duit nak pakai

    ReplyDelete

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala