pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Thursday, November 24, 2011

PERLUKAH ADA KRONI,DISKRIMINASI DAN POLITIK DALAM DUNIA ANAK-ANAK...

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

CITH baru je sampai rumah.tadi pergi menengokkan Sakinah di hotel.sampai di hotel,tak nampak lagi peserta Permata Seni makan.maknanya belum habis lah latihan lagi walaupun jam dah pukul 6.30 petang.kalau diikutkan dalam jadual memang 6.30 diorang turun makan malam.tunggu di ruang lobi,pukul 7.05 baru diorang turun makan.aduh...ada perkara yang tak seronok CITH dengar.

sebaik sahaja budak-budak ni turun,ada 2-3 orang kawan Sakinah datang mendapatkan CITH;
"untie-untie,Sakinah kena rasuk.tadi azan dia tutup telinga tak nak dengar."
"untie,betul ke dekat ibu jari Sakinah ada hantu?"
"untie tadi Sakinah pengsan..."
"untie,betul ke Sakinah ada..."

Ya Allah, macam-macam berita yang sampai pada CITH sebelum tuan punya badan turun daripada latihan.macam manalah CITH nak jawab soalan bertubi-tubi ni...huhu..nampak Sakinah turun,terus CITH panggil dia.yelah nak bertanya kenapa kawan-kawan dia tanya CITH macam tu sekali.

CITH suruh dia makan dulu.habis makan balik bilik suruh mandi dan sembahyang.selepas tu barulah CITH suruh dia bercerita.

"tadi Ina pening ma,tapi semalam kawan Ina ada cerita dia nampak bayang putih.pastu Ina pun macam nampak-nampak jugalah bayang putih tu..."
"abis tu napa pulak kawan kata Sakinah tutup telinga bila dengar azan?"
"mana ada,Ina pening tadi..."
"macam mana latihan?"
"tak ada apalah ma.Ina letih.sakit kepala lah.entah lah ma,hari tu cikgu XXXX kata Ina masuk 2 tarian.lepas tu,dia keluarkan Ina masukkan orang lain.lepas tu suruh Ina buat tarian lain.ni alih-alih cakap Ina tunggu dulu.kalau ada orang sakit ke apa ke,baru Ina masuk..."

kalau ditanya CITHlah...jawabnya; apa yang dialami oleh Sakinah yang dikatakan oleh kawan-kawan dia tadi tu tak lain tak bukan dek sebab penat.latihan dari pagi sampai malam.rehat hanya untuk minum dan makan.badan letih,tidur tak cukup macam selalu mulalah rasa lain macam.bukan Sakinah je yang rasa macam tu,ada juga budak lain yang rasa yang sama.

pasal pilihan peserta untuk buat persembahan? kesian pada budak-budak.kenapa setelah diberi pengharapan yang diorang semua terpilih tapi akhirnya tak terpilih dan masukkan orang lain...kenapa perlu libatkan mereka dalam hal kroni,diskriminasi dan politik orang dewasa.masakan dalam banyak tarian itu,hanya orang yang sama sahaja berbakat?,hanya orang yang sama sahaja tahu dan cantik menari?sedangkan mereka yang lain itu pun sama-sama belajar di kelas yang sama tetapi dipandang hambar....budak tak tahu erti berpolitik melainkan telah diajar dan dipasak mindanya oleh orang dewasa...

pesan CITH pada Sakinah dalam setiap apa yang dibuat hanya satu.pesanan inilah yang selalu jadi "tangkal" untuk dia." BILA BELAJAR,BELAJAR BETUL-BETUL.BILA MAIN,MAIN BETUL-BETUL DAN SETIAP APA YANG DIBUAT,BUAT BETUL-BETUL." bila kita dah betul,kalau tak dapat itu tak mengapa kerana itu bukan kerja kita....

ALAHAI....

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala