pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Friday, August 26, 2011

PASAL DUIT RAYA YANG TERLEPAS PANDANG

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

cuba lihat kiri kanan rumah kita,ada tak jiran yang dah balik kampung?emmm...ni di area rumah CITH,dah dua rumah jiran berkunci.satu dah berlepas ke Kedah selepas solat Isyak malam tadi,dan satu lagi ke Kelantan dah bertolak pagi tadi.CITH belum lah lagi nak bertolak ke mana-mana.pakwe CITH baru je sampai rumah.kami bercadang nak berumah sendiri dulu sebelum balik ke kampung Ahad nanti.

oklah bercakap pasal hari raya,khusunya DUIT RAYA,ada beberapa perkara yang kita ibu bapa harus perhatikan:

1.anak-anak harus diingatkan bahawa pergi beraya ke rumah orang bukan bermatlamat NAK MINTAK DUIT RAYA.kalau tuan rumah kasi,al hamdulillah.tak kasi pun tak apa.jangan pulak tiap kali datang rumah orang,anak dah tanya;mak nak duit raya...adohai...kena pada tuan rumah yang memang tak ada bajet duit raya,macam mana? kan ke malukan dia tu...

2.kalau dah dapat duit raya,jangan lah lupa ucapkan terima kasih.ni ada tu,dapat je dah cabut lari...tak cakap apa pun...

3.kalau nak buka sampul raya tu janganlah dibuka di depan pemberi tu.lebih baiklah dibuka di rumah.bukan apa,kalau isinya sedikit takut-takut terkecil hati pulak orang yang beri.yelah,budak-budak zaman sekarang kalau dibukaknya sampul tu; "ha?seringgit je..." emmm...malukan...

4.janganlah disepahkan sampul raya tu atau ditinggalkan begitu sahaja di rumah tuan rumah.ada tu,dapat je duit raya terus dikoyaknya sampul dan tinggalkan kat situ saja.bak kata pepatah;habis madu sepah dibuang.kot ye pun nak buang,bawak balik dulu dan buang di tempat lain.hargailah pemberi duit raya tu

5.ni yang paling penting,plan berbelanja duit raya.yelah duit raya yang diperolehi oleh anak-anak tu ke mana kita nak salurkan.nak belanja kasi habis?nak beli barang idaman si anak atau nak simpan atau nak apa.yelah kan kalau anak yang belum tahu cakap tu atau pun yang belum pandai fikir,dah tentulah 100% duit raya mak ayah yang jaga akuannya,tapi kalau yang dah besar tu macam mana?ni yang harus diambil perhatian.kalau CITH,selalunya bila dah habis seminggu raya tu CITH minta Sakinah kira semua duit raya dia dan tanya dia nak buat apa dengan duit tu.biasanya dia akan suruh CITH simpan di bank dia.lepas tu dia mintak sikit untuk dia "berhappy hour".maknanya duit untuk dia nak beli apa-apalah...untuk bab ini,memang CITH berikan kelonggaran utnuk dia buat keputusan.

CITH:apa-apa pun,peranan ibu bapalah untuk memantau dan mengingatkan anak-anak tentang adab dan tingkahlaku yang baik.anak-anak apa tahu kan...

ALAHAI...

1 comment:

  1. Selamat hari raya aidil fitri maaf zahir dan batin utk Chempaka sekeluarga.
    Raya di mana?

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala