pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Friday, August 5, 2011

OTAK:BERPUASA TIDAK MENJEJASKAN PENYUSUAN BAYI

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

masa berpuasa ni kadang-kadang penyakit yang tak ada pun jadi ada...hihi...ada yang tak gastrik,bulan puasa ni jadi gastrik pulak.ada yang kena pedih hati lah dan macam-macam...apa pun kembali kepada fikiran otak kita.kalau otak kita berkata BOLEH maka semuanya jadi boleh.tapi kalau OTAK dah kata tak boleh,maka memang tak bolehlah jawapnya.maka di sinilah letaknya peranan OTAK pada kita.

sama juga dengan penyusuan bayi ketika berpuasa.bagi CITH,al hamdulillah mampu melakukannya sejak dulu dan sekarang juga meski pun si kecik ni dah 2 tahun 3 bulan.apa yang penting:
1.peranan OTAK yang membolehkan kita berfikiran BOLEH
2.pasang niat-niat nak berpuasa dan menyusukan anak kerana Allah Taala
3.cakap pada bayi/anak tadi yang mama berpuasa tapi dalam masa yang sama tetap beri susu juga
4.makan jangan nak diet.sebab kalau tak makan memang kuranglah susunya.

kebetulan masa CITH nak masukkan entri ni tadi,dalam suratkhabar hari ni pun ada artikel berkenaan menyusu bayi di bulan puasa.:

JIKA anda fikir puasa mengurangkan kualiti serta pengeluaran susu badan lantaran tidak makan dan minum, dari terbit fajar hingga terbenam mentari, tanggapan itu adalah meleset sama sekali.
Ini kerana ‘kerancakan’ pengeluaran susu sebenarnya berpunca daripada semangat, tanggapan serta minda positif untuk si ibu terus menyusukan bayi mereka.

Salah tanggapan berkenaan timbul lantaran kurang maklumat mengenai penyusuan. Ketua Pegawai Eksekutif dan Perunding Laktasi, Rita Rahayu Omar, berkata banyak kajian membuktikan puasa tidak menjejaskan komposisi susu ibu kerana tubuh wanita berkemampuan menghasilkan beberapa adaptasi metabolik, untuk memastikan pengeluaran susu tidak terjejas sungguhpun berpuasa.

“Tetapi jika berlaku dehidrasi yang kritikal, ia mungkin terjejas sedikit. Oleh itu, ibu perlu pastikan mengambil jumlah cecair mencukupi, di samping tahu menilai keadaan kesihatan sendiri. Jika ia memudaratkan kesihatan anda atau bayi anda, maka haruslah berbuka. "....selanjutnya dalam akhbar hari ini*


ALAHAI

2 comments:

  1. stuju sgt2 ti..mmg x bole nk diet2..alamatnya production mrosot..alhamdulillah aku pun msih nyusu & ngepam lgi kt opis..

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala