pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Wednesday, August 3, 2011

MASAKAN PEDAS ADA MANFAATNYA


Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

rata-rata antara kita pastinya suka makan yang pedas-pedas kan!tapi bulan puasa ni eloknya kurangkan makan pedas tu,takut perut tak tahan lepas tu siaplah jadi pengungjung Encik Tan(tandas) nanti...hihi...

bercakap pasal masakan pedas ni, tak kiralah cili padi ke,cili merah ke,cili kering ke asalkan pedas.dalam info yang CITH baca dalam Mingguan Wanita (22-28/7/11),masakan pedas ini mempunyai kebaikannya juga.antara lain ialah:(foto oleh:GOOGLE.COM)

1.menurunkan berat badan-rasa pedas yang kita makan itu akan meningkatkan metabolisme tubuh.ia menyebabkan tubuh boleh membakar kalori ketika mengunyahnya selama 20 minit.

2.jantung sihat-pengambilan makanan pedas mengurangkan risiko serangan jantung dan strok dengan unsur utama dalam cili iaitu kapsaisin membantu melawan peradangan.

3.mencengah kanser-unsur utama dalam cili memiliki kemapuan membunuh beberapa sel kanser dan leukemia.

4.mengurangkan rasa stres-makanan pedas akan meningkatkan penghasilan hormon serotonin yang memberi rasa senang dan menghindarkan rasa depresi dan stres.

CITH: memang suka pedas.kalau tak pedas tu rasa macam tak "kick" pulak.agaknyalah kurus kot...hihi...(ceh..ceh...)

ALAHAI...

2 comments:

  1. thanx 4 d info ti..aku mmg suka pedas tpi kalo btul bole trun berat nmpknya aku kena tambah level pedas aku ni..haha..tpi xde effect kt bby kalo bsfeed ke?

    ReplyDelete
  2. za:hoho... tmbh jgn tk tmbh ye...so far ni tak de pulak effect nye.tapi kena byk minum air lah.tu mmg tak blh nk skip.lagi satu aku perasan dua2 ank aku ni mmg leh "bantai" pedas.bby ni pun tk kurangnye.leh masuk gak.hihi...

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala