pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Friday, May 18, 2012

HARGA BELANJA KAWIN SEKARANG

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...dan salam Jumaat.moga dalam kebaikan jua yang kita harapkan.

tinggal seminggu lagi sesi persekolahan dan selepas itu anak-anak kita dan kita juga akan bercuti selama 2 minggu.maka,masa cuti inilah nanti sudah pasti undangan walimatul urus pun bermula.kita sedia maklum inilah kesempatan  keluarga dapat berkumpul beramai-ramai.

kepada bakal pengantin yang nak naik pelamin pastinya masa-masa inilah tengah sibuk untuk membuat persiapan terakhir sebelum melangkah ke alam baru.suka CITH membawakan isu hantaran masa kini kepada pasangan mempelai yang akhir-akhir ini dilihat semakin tinggi dan tinggi.

pada awal bulan ini tempohari,mertua CITH telah pergi merisik seorang gadis ini untuk adik ipar CITH.sebelum tu,dari rumah kata mak mertua CITH-mereka mengharapkan yang hantaran kahwin nanti mungkin dalam 6-8 ribu iaitu bawah dari angka 10 ribu!.maklumlah,bekerja di kampung,tinggal di kampung,keluarga tidaklah berstatus apatah lagi memegang title diploma atau ijazah atau master atau PHD.maka mereka pun pergilah...

selepas sehari,CITH pun menelefon mertua di kampung bertanya tentang majlis tersebut.kata mertua CITH,pihak perempuan meletakkan 10 ribu untuk hantaran! (foto oleh Google.com)

emm....katanya,semua orang sekarang ni tak lari daripada 10 ribu.anak-anak jiran pun 10 ribu jugak.barang sekarang semua mahal.mana boleh dapat yang kurang daripada itu.apa nak komen kan? kalau dah itu yang berkenan dek hati maka nak tak nak terpaksalah terima.apa lagi ,CITH pesan untuk adik ipar menjelang majlis nikah untuk tahun depan-sekurang-kurangnya kena menyimpan seribu sebulan.itu baru simpanan untuk duit hantaran.bagaimana duit-duit lain?...

memanglah bab makan untuk kenduri kendara tu biasanya mak abah lah yang sediakan tapi untuk duit hantaran tak bolehlah.mesti siapa yang nak kahwin tu yang kena persiapkan.kalau ianya tidak mampu disiapkan maka itu tanda,diri masih belum mampu untuk berumahtangga.kita kena faham,realiti hidup hari ini memerlukan duit.keluar rumah sahaja,nak duit...jadi kalau ini bermasalah,maka sesuatu harus dibuat.

berbalik kepada wang hantaran masa kini-memang tidak dinafikan harga barang semakin tinggi di pasaran TETAPI sekiranya ada perancangan awal yang dibuat dan pandai mengukur baju di badan sendiri maka rasanya tidak ada masalah.menjadi masalah bila berbelanja melebihi apa yang ada.contoh; dikenakan wang hantaran yang tinggi dek kerana nak bayar wedding planner,hiasan dan kelengkapan bilik tidur,mak andam (ini kenalah),barangan hantaran,jurugambar,video,door gift,katering dan sebagainya.oleh kerana semua ini nak dipenuhi, maka sebab itulah wang hantaran menjadi semakin tinggi dan sekaligus belanja majlis kahwin juga tinggi!

menjadi trend mutakhir sekarang ini CITH melihat keghairahan pakej bergambar sebelum berkahwin dan selepas berkahwin.orang kata apa? pre wed dan post wed...macam tulah kira-kiranya.senario shooting  sebelum menjadi pengantin,kemudian semasa jadi pengantin dan selepas  dah jadi pengantin sekarang dilihat menjadi-jadi.masing-masing terikut dengan tren yang dibawa oleh mereka yang bergelar.bukankah ini semua adalah faktor penyumbang kepada kenaikan wang hantaran tersebut ? yang sekaligus kalau kita perhalusi ia lebih terarah kepada pembaziran.pihak wedding planner atau jurugambar memanglah akan mengesyorkan segala bagai yang indah-indah.apatah lagi slogan: sekali sumur hidup,tak mengapalah kalau berbelanja lebih... 


justeru,kita yang menjadi pelanggannya ini terus sahaja menerima idea tersebut tanpa membuat perincian bajet terlebih dahulu.memang,semua yang berkahwin itu menginginkan untuk hanya menjadi pengantin sekali seumur hidup.kalau ditanya pada CITH sendiri pun,CITH nak merasa semua itu.maknanya apa sahajalah yang orang lain buat,kita pun nak rasa sama.TAPI,bukan kah kita ini diberikan akal?maka berfikirlah sebaiknya,berbincang,mengira,mencongak...agar dapat keputusan bersama yang kedua belah pihak tidak rasa terbeban dan dibeban.kita tidak mahu menjadi mangsa kepada keadaan yang akhirnya,poket kita jugak yang kempis.

TAPI,seandainya kita ini tidak kiralah pihak perempuan atau lelaki memang dilahirkan dalam keluarga bergelar seperti jutawan,hartawan, Dato ke..Tun ke...Tan Sri ke...atau yang sewaktu dengannya-buatlah apa sahaja,kerana anda mampu untuk itu asalkan tidak terlibat dengan unsur-unsur lain.SEBALIKNYA jika kita ini orang marhaen sekadar memiliki apa yang ada, maka berbelanjalah mengikut kemampuan kita.apa yang nak diikut pada majlis orang sedangkan mereka memang mampu tapi tidak bagi kita.biarlah kita dengan cara kita.apa yang penting perjalanan hidup kita selepas kahwin itu nanti...jangan sampai berhutang sana sini semata-mata untuk menjadikan majlis kita hebat seperti orang lain.sudahnya selepas itu kita dan pasangan yang menanggung masalah.mereka di luar langsung tiada kaitan dengan kita untuk masalah kita.jangan dek kerana kita nak berseronok dengan majlis kahwin kita,wang hantaran yang tinggi,sudahnya ada hati yang tersiksa untuk menanggungnya sehingga bertahun lamanya...

ALAHAI...

2 comments:

  1. sonang jo..ko cakap kat adik ipar ko tu...cakap kat tunang dia, kalo nk kawin ngan dia, duit hantaran share2.... kalo sanggup tunggu, tunggu ler sampai duit tu cukup lagi dua tiga tahun, kalo tak sanggup, good bye ler...hehehe....

    mahal ler....

    ReplyDelete
    Replies
    1. CK:mmg pun aku dan laki aku ckp kt dia cam tu.tapi mah,ati da berkenan kang takut disambar org lain.yg perempuan main tarik harga lah kan sbb ada market."klu u nak kan i,u kne bla...bla...tidak kang putus..." tu yg kurus melidi ipar tu skrg dok pulun keje nak siapkan hantaran kawin.hihi...

      Delete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala