pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Wednesday, September 8, 2010

ADAB MENZIARAH- jom ambil tahu

syukur, selamat sampai dah kat kampung. semalam berbuka di KFC Sg Besi. ramai jugak yang dah bergerak balik ke kampung. kalian bagaimana? kepada kalian yang baru bercadang nak balik hari ni- selamat memandu.mungkin hari ni jalan raya dah sedikit sesak!apa-apa pun jangan tension...hari ni kita akan dengarlah pengumuman tarikh hari raya.ramai yang kata raya pada hari Jumaat ni.tak kiralah bila raya...28 hari boleh tunggu takkan sehari dua ni tak boleh pulak kan!

oklah sedikit info yang kita kena ambil tahu sempena hari lebaran yang bakal tiba.terima kasih Long!



kunjung mengunjung dan ziarah menziarahi sememangnya amalan yang dituntut oleh agama Islam. Bukan sekadar menziarahi sanak saudara tetapi juga jiran-jiran terdekat malah setiap individu walaupun tidak pernah kenal sebelum ini. Tujuan kunjung mengunjung ini juga antaranya ialah merapatkan hubungan silaturrahim dan saling bermaaf-maafan. Bukan bertujuan untuk mendapatkan duit raya, atau bersaing baju raya siapa paling cantik atau mahal atau pun melihat-lihat setiap hiasan atau susun atur rumah mereka yang kita kunjungi.

Islam memperincikan beberapa syarat atau adab yang perlu diamalkan ketika seseorang individu Muslim berhasrat untuk menziarahi jiran atau sanak-saudara, bukan sahaja di hari raya malah juga ketika hari-hari biasa. Adab-adab tersebut diperincikan bermula daripada sebelum berziarah, semasa menziarah dan juga selepas menziarah termasuk perkara-perkara yang perlu dihindarkan ketika berziarah.


Adab sebelum berziarah:

Memilih masa yang sesuai
Memakai pakaian yang menutup aurat dan sopan
Berniat pertemuan dan perpisahan adalah kerana Allah


Masa yang sesuai adalah dikira berdasarkan keselesaan pihak yang anda kunjungi, bukan keselesaan pihak anda. Sebagai contoh, kunjungan ke rumah seseorang tanpa perkhabaran terlebih dahulu, melebihi jam 10 malam sebab masa tersebut telah dikira sebagai masa rehat, bukanlah masa yang sesuai. Jalan terbaik,telefon dulu tuan rumah.takut-takut tuan rumah tiada atau dia tidak bersedia lagi.

Adab semasa menziarah:

Memberi salam dan bersalaman Meminta izin untuk masuk
Memendekkan tempoh ziarah
Mengawal pandangan
Merendahkan suara


Memendekkan tempoh ziarah bermaksud tidak bersenang-senang di rumah tersebut dalam masa yang lama. Seseorang dikira sebagai tetamu hanya di dalam tempoh tiga hati ziarah. Walaupun begitu, anda perlu peka dengan keadaan dan situasi tuan rumah, agar kunjungan anda tidak sampai menimbulkan ketidakselesaan kepada mereka.

Mengawal pandangan pula termasuklah mata anda tidak meliar merayau-rayau ke segenap ceruk rumah meneliti setiap hiasan atau susun atur kelengkapan rumah yang anda kunjungi.jika mempunyai anak kecil-kita juga perlu mengawasi anak kita supaya tidak merosakkan barangan tuan rumah.yelah ada tu, barangan perabot dan hiasan mereka yang mahalkan...payah pulak kalau dah rosak atau pecah nanti

Adab selepas menziarah:

Meminta izin apabila hendak beredar
Memberi salam dan bersalaman sebelum beredar


Perkara yang perlu dihindarkan semasa menziarah:

Enggan memberi salam
Masa yang tidak bersesuaian
Mengaibkan tuan rumah
Mengumpat

Satu perkara yang perlu diingat juga, memberi salam kepada tuan rumah turut mempunyai syarat yang tertentu. Jika pintu rumah terbuka, jangan berdiri di depan muka pintu dan memberi salam. Anda perlu berdiri agak jauh dari muka pintu, anggaran tidak dapat melihat isi rumah termasuk tuan rumah, bimbang terdedah aurat tuan rumah atau apa-apa sahaja yang mungkin tidak mahu diperlihatkan oleh tuan rumah.

semoga pahala yang kita kumpul dalam bulan Ramadan ini tidak berkurang semasa Syawal sebaliknya diharapkan akan bertambah dengan adanya budaya menziarah saudara-mara ini.


ALAHAI...

2 comments:

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala