pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Monday, June 28, 2010

HATI antara CINTA DAN BAHAGIA

perasaan ini aku zahirkan atas rasa simpati terhadap kes perceraian talak tiga yang melanda dalam rumahtangga Ann dan Wafi. hanya mereka berdua sahaja yang tahu apakah punca dan musababnya peristiwa itu berlaku.sebagai orang luar yang jauh sekali tidak ada hubung kaitnya,pendekatanku hanya untuk mengambil ikhtibar daripada peristiwa ini.
jika memang benarlah dalam hati tiada cinta dan bahagia,tapi takkan sampai bertalak tiga...alahai ...atau memang si lelaki ini sudah tidak ingin sesangat bekas isterinya ini...emmm...entahlah...sukarnya untuk difahami hati lelaki? hati perempuan?

agaknya kalau dah tak suka,cinta sudah tiada,bahagia hilang entah ke mana,maka inikah akhirnya destinasi cinta yang dulu ingin hidup dan mati bersama?sekali lagi nasib wanita,anak-anak akan menjadi persoalan hidup.bak kata pepatah:untung sabut timbul,untung batu tenggelam.nasib kita?DIA jua kuserahkan.

HATI...sukar untuk diertikan.bukan hati ayam,bukan hati lembu tapi hati manusia.payahkan.kalau hati yang dua ni senang jer,rebus pastu kita buat sahaja lauknya.dah selesai masalah.tapi yang HATI yang satu ni...lain pula situasinya.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda,"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging.jika baik daging itu,baiklah manusia.jika busuk daging itu,busuklah manusia itu.ketahuilah itulah HATI"

cinta? satu perasaan kasih sayang yang tinggi-dizahirkan dalam pelbagai bentuk.ada yang positif dan tak kurang juga yang sebaliknya.sebab ini juga barangkali menjadi punca banyak kes mengndung di luar nikah gara-gara ingin membuktikan cinta itu.nauzubillah min zalik!

cinta,kalau dilihat daripada aspek yang remeh,menjadi remehlah ia tetapi bila kita melihatnya daripada aspek motivasi,memang tinggi nilai yang akan kita perolehi.

cinta yang terlalu diagungkan akan menyebabkan manusi hilang pertimbangan,berjalan bengkok,pandangan menjadi keliru dan pertimbangannya selalu tersilap.selalu orang berkata," cinta itu buta"...satu persepsi yang haru ditukar.bukan cinta yang buta,tetapi manusia yang tidak bermata! aduhai...

bahagia? suatu luahan rasa yang mengatasi keselesaan hati,ia mengatasi kesenangan yang lahir daripada keupayaan memiliki dan mengatasi rasa tenang.terdapat tiga faktor mempengaruhi kebahagiaan itu:

1. faktor luaran-kenaikan pangkat,kelahiran orang baru,keturunan keluarga
2. faktor jasmani-kesihatan..(ni kena jaga makan),kekuatan dan kecantikan
3. faktor dalaman- kebijaksanaan (kena ada ilmu tapi bukan ilmu nak
kenakan orang!),keadilan dan keberanian.

maka selepas itu akan terbitlah di hati perasaan senang,tenteram atau terlepas daripada sesuatu perkara yang menyusahkan.apabila ini semua berlaku, tiada lain yang patut diucapkan- melainkan perasaan syukur kepadaNYA yang telah memberikan semuanya ini.

cinta dan bahagia akan melahirkan unsur sakinah(nama anakku pun masuk)-iaitu rasa damai dan tenteram, mawaddah-rasa cinta kasih dan rasa cinta berahi( pada yang dah jadi suami isteri sahaja) dan juga rahmah- kasih sayang yang dirasai oleh seluruh ahli keluarga. bahagianya kan...

moga apa jua yang berlaku,dapat kita ambil pengajarannya.kita hanyalah pandai merancang untuk yang baik-baik sahaja...mana dan siapa yang ingin merancang yang burukkan?TETAPI,hanya DIA pelaksana segala yang kita rancang.moga diri ini dan kalian di luar sana juga mendapat yang terbaik dalam kehidupan yang sementara ini.

moga hati-hati ini akan dipenuhi oleh rasa cinta dan bahagia selamanya.amin...
pembacaan mampu menambah ilmu supaya apa yang selama ini kita lalai dapat kita perbaiki.selama ini banyak kita tidak sedar atau terlepas pandang,maka buku-buku ini sedikit sebanyak mampu membantu.

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala