pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Friday, June 25, 2010

TABIAT PEMAKANAN TERBAIK


sedikit perkongsian untuk dikongsi bersama kalian,kawan-kawan di alam maya ini. dah masak hari ini? apa menu istimewa?...emm...hari ini kita berkongsi panduan pemakanan pulak ye!

sebagai seorang isteri,ibu merangkap pakar pemakanan di rumah,di bawah ini ada sedikit panduan yang boleh kita sama-sama berkongsi kebaikannya.pepatah ada menyebut,'otak yang sihat terletak pada badan yang sihat'.jadi dari manakah punca badan boleh menjadi sihat?sudah tentu daripada tabiat penyediaan dan pemakanan yang sihat.

kesihatan yang baik itu berpunca bukan setakat zahiriah yang kita mampu melihatnya daripada mata kasar,sebaliknya punca wang untuk membeli bahan makanan itu juga penyumbang ke arah kesihatan yang baik pada mental,fizikal dan jasmani.

"...pada diri seorang insan itu ada seketul daging...jika baik daging tersebut maka baiklah semuanya..." jelas satu peringatan kepada kita semua khususnya kita yang sebagai'chef no 1' di rumah kita. (chef wan tetap no 1...hihi)

BERIKUT INI PANDUAN yang boleh dimanfaatkan:-

1. Orang yang makan sampai habis tidak tinggal sedikit pun makanan walau sebutir nasi di pinggannya
= cermat, tertib, tidak boros.* pernah mendengar daripada siaran Tanyalah Ustaz(nama dah lupa),butir nasi terakhir itu adalah berkatnya makanan itu.jangan biarkan yang berkat itu dimakan oleh syaitan!

2. Orang yang makan tetapi di pinggannya masih terdapat sisa makanan dan banyak makanannya yang tidak habis dimakan
= boros, tidak berapa peka, kurang teliti.

3. Orang yang suka makan daging putih (ayam dll)
= sabar, tidak suka marah.

4. Orang yang suka makan daging merah (kambing, lembu dll)
=suka marah, tidak dapat mengawal diri.

5. 80% penyakit berpunca daripada makan.*sebab tulah penyakit banyak menyerang terutama penyakit 3 sekawan tu...

6. Orang perempuan lebih peka soal makan berbanding lelaki. Atas faktor itu, perempuan lebih panjang umur berbanding lelaki (asbab)* ni betul ...kita kan nak jaga badan...

7. Nabi kunyah 40 kali ketika makan.*satu senaman untuk muka,tak payah nak kunyah gula-gula getah lagi.

8. Makanan boleh jadi racun dan boleh jadi ubat. Makan sesuatu makanan hendaklah berpada-pada.

9. Makan yang terbaik adalah sebelum maghrib ketika matahari masih ada.

10. Jangan makan terlalu kenyang kerana nisbah makanan dalam perut adalah 1/3 sahaja. Perut perlu menampung 1/3 makanan, 1/3 air dan 1/3 udara.

11. Tidak baik jika makan tengah malam. Nabi jika lapar tengah malam, nabi minum susu panas.*kita pulak di Malaysia ni...tengah malam supper di kedai mamak ...hish..

12. Jangan makan buah selepas makan. Makan buah sebelum makan kerana dapat membantu penghadaman.*nilah yang kita selalu silap.maan buah selepas makan...alahai...

13. Makan sewaktu rasa lapar, berhenti sebelum rasa kenyang.

14. Elok makan berjemaah kerana hidayah Tuhan turun mencurah-curah.

15. Di tangan kanan kita mengandungi 18 enzim penghadaman. Jadi makanlah menggunakan tangan kanan. lagi pun tangan kiri kan untuk beristinjak

16. Minum sejam sebelum makan dan sejam selepas makan.

17. Makan hanya 1 lauk saja. Jika makan ikan, ikan saja. Jangan campur ikan, daging, ayam dan sebagainya dalam satu menu untuk dimakan.


emmmm...bagaimana ye?selepas ni kita terpaksalah ambil sedikit langkah perubahan untuk mendapat kebaikan dalam kesihatan kita...mana-mana yang sebelum ni kita buat,adjust-adjust lah nampaknya.selamat mencuba untuk diriku sendiri dan kalian di luar sana.

*bahan diolah daripada sumber Dato' Dr Hj Mohd Fazilah Hj Kamsah

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala