pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Thursday, June 3, 2010

KUIH KERIA OMAKKU


hari ni menu buat bubur nasi jer...bubur yang jadi kegemaran anak-anakku.(dalam blog ni dah ada...).selain sebab baby tak berapa sihat, alasan yang lain ialah aku nak try sekali lagi buat kuih keria ni...

semalam aku dah buat, tapi disebabkan terkejar-kejar dengan urusan anak, kuih aku pun separa jadi ajer... macam nilah rupanya. gula tak berapa melekat!
kuih keria ni ada gak orang lain panggil kuih roda-yelah sebab bentuknya macam roda. dulu masa budak-budak, nilah kerja aku melubangkan kuih ni...arwah mak aku jual kuih..masa tu aku suka goreng kosong jer, tak nak salut gula. dah lama tak buat. tiba-tiba rasa nak buak pulak. oklah...banyak cerita pulak ye...

BAHAN-BAHAN
ubi keledek- ada banyak jenis,tapi aku suka yang kuning-kuning oren macam ni.
tepung gandum
gula
air
minyak untuk mengoreng.
(bahan yang cukup simplekan!)

1. rebus terlebih dulu ubi keledek tersebut hingga empuk.
2. bila dah empuk, terus sahaja ia dilenyek.jangan tunggu sejuk,
agak susah nak dilenyekkan.
3. biarkan ia sejuk seketika untuk digaul dengan tepung.
4. uli adunan dan buatlah bentuk seperti roda
5. panaskan kuali, dan gorengkan ia hingga kekuningan.
6. bila kesemuanya selesai digoreng, masakkan air gula (gula + air)
air gula dah mendidih nak pekat, masukkan kuih tadi dan tutup api
7. balik-balik/kacaukan kuih tersebut dalam adunan gula tersebut. dah pun jadi!

*** sedikit tips untuk dikongsi bersama (biarpun ada orang kata
jangan kasi resepi yang penuh kat orang, nanti orang buat niaga-
dia yang untung! emmm....aku tak kisah. ilmu yang baik patut
dikongsi bersama...ye tak?:
-untuk mendapatkan gula yang betul melekat pada kuih-
1. air tidak perlu banyak
2. gula perlu lebih
3. masak biar sampai mendidih dan pekat-warna seakan sedikit
kuning jernih
-gula yang lebih dalam kuali tu, jangan dibuang, untuk elak pembaziran
ia boleh digunakan untuk membancuh air.sekarang kan gula dah
dah kena catu...hihihi...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala