pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, June 22, 2010

CAMERON PART(III) –gambar, satu memori...

HAH... berjaya aku menyiapkan cerita bercuti kami di Cameron tempohari!!!...sengal juga dibuatnya untuk memilih gambar...nasib baik lah berjalan tak setiap hari..kalau tidak aduh jenuh aku nak mengeditnya...sedikit sebanyak paparan yang ada.sesiapa berminat nak ke sini sedikit nasihat: janganlah pergi pada musim cuti sekolah-sesak!mana-mana sahaja kereta banyak dan sudah tentu orang pun ramai! kalau nak menginap di tempat kami ni pun boleh...sesuai untuk keluarga yang ramai.




Koleksi gambar ni diambil daripada shot-shot yang diambil oleh orang dewasa pulak.hari tu punyer hasil daripada tangan anakku Sakinah.
Biasanya bila siapa yang jadi cameraman,alamat gambar dia tak adalah ye! Orang lain lah yang jadi model-modelnya.nilah cameraman kecik yang berebut camera.Sakinah dan Arif!sampaikan bila orang ajak bergambar bersama pun payah.sebabnya? diorang yang nak snap gambar!

perbezaan yang sangat ketara dengan kunjungan aku buat pertama kalinya pada zaman sekolah dulu 1993 dulu-cuaca memang sejuk.pemandangan masih hijau lagi.kalau bangun pagi tu, bukak mulut jer keluar asap...hihihi rasa macam kat oversea kan...

kini... dah tak rasa macam tu lagi dah.pembangunan yang menyebabkan banyak kawasan hijau telah diteroka untuk mengejar tuntutan semasa! walaupun abang Karam Singh Walia dah banyak kali buat skop di Cameron ni...tapi rasanya tak ada kesan pun! banyak bukit dah gondol untuk projek tanaman sayur,projek pembinaan resort yang harganya...emmmm...faham-faham jelah..

cuaca? kalau dulu orang nak merasa cuaca sejuk kene datang ke sini..sekarang ni dah tak sejuk sangat. hanya berbaju nipis pun kita boleh berjalan selamba! walaupun cuaca masa datang tempohari hujan renyai-renyai tapi masih ok lagi.

tempat yang biasa nak pergi dah tentulah ladang teh! ni sapa-sapa pun tahu. tak sah kalau tak pergi! kalau tak pergi bermakna tak sampai lagi lah tu kat Cameron!hihihi...
kali ni kami sempat berkunjung ke 2 ladang teh yang ada iaitu Ladang Teh Boh dan Ladang Teh Bharat.
kalau dah sampai sini,kene minum teh dia! tidak nanti tak sah syarat datang...ada ker???makan pula dengan scone sambil menikmati pemandangan dan udara yang nyaman.angin bertiup sepoi-sepoi bahasa...


di Tanah Rata, kami menginap di sebuah apartment tiga bilik yang berharga rm250 semalam.terletak di Puncak Arabella.segala kemudahan ada,termasuk untuk menumbuk sambal belacan!ada lesung batu lagi tuu....penginapan ni memang boleh direkomenkan pada orang lain sebab memang memuaskan hati. tengok gambar kalau tak percaya.

cumanya di rumah ni tidak dibenarkan untuk membuat bbq,tapi nasiblah kami membawa alat bakar elektrik,jadi tak adalah masalah!rasionalnya sebab rumah ni tak ada balconi.

strawberi?
kalau dah datang sini...pastinya buah strawberi menjadi keutamaan.banyak ladang diusahakan oleh orang Cina tetapi dalam masa yang sama masih ada lagi kedapatan orang kita yang mengusahakannya.

contohnya KHM Strawberi dan Jem di Kampung Sedia.walaupun kawasannya kecil,tetapi tetap menyediakan perkhidamatan dan hidangan yang sama seperti yang lain-lain tu. tetap boleh makan strawberi dan boleh juga membeli jem sebagai buah tangan.tahan lama!berposinglah kami di sini...hihihi...dan kebetulan ketika ini,hujan renyai-renyai.keadaan pun berkabus..ala-ala macam di overseakan!

kaktus? emm...ni pun memang banyak.
kalau ke sini rasanya lebih baiklah beli kaktus daripada beli pokok bunga yang cantik berbunga di sini tapi bila balik....selamat...memang geram tengok kaktus di sini.ada pelbagai rupa dan bentuk.

walaupun bersaiz kecil,tapi bila ditanya usianya...emmm dah makan banyak tahun juga! tak caya kan...harga paling murah-untuk 5 pokok=rm10.ni yang paling kecil lah.aku pulak sempat membeli 8 pokok bersaiz kecil sempena usia anak daraku sorang tu!

bunga?tak boleh nak cakap...memang geram dibuatnya.
terutama mak mertuaku yang alahai memang peminat bunga lah sangat!sayangnya dapat tengok dan telan air liur jelah...tak beli pun.beli kaktus juga!

bercakap mengenai tempat sejuk ni? ye ker sejuk?tak lari kalau tak bercakap mengenai sayur-sayurannya.sayangnya masa aku membeli sayur ni...cameraman dah tidur dalam kereta!hanya aku dan mak mertuaku sahaja yang turun dari kereta.pakweku terpaksa tunggu dalam kereta sahaja.sayurnya memang nampak segar!aku hanya membeli sayur asparagus,sawi pak choy,kobis dan buah-buahan...memang manis...semuanya manis lah!

berposing lagi di satu tempat yang dikenali sebagai Smoke House.


sebuah resort yang berindentitikan British.yelah nak pergi London tu entah bila kan...jadi dapat bergambar yang tak original pun kira oklah kan! rata-rata yang keluar masuk dari sini( yang sempat aku perhatikan semasa sesi berposing kami ni...)mat salleh jerlah...mahal sikit kos nya!tak pelah..kita posing jer. persekitaran yang dikelilingi taman-taman bunga...sampaikan orang bujang pun nak berposinglah!

terdapat sebuah pondok telefon merah yang menjadi identiti pondok-pondok telefon di Britain sana pun ada.sayangnya...ia hanyalah simbol sahaja untuk berposing.tidak dimanfaatkan untuk hal yang lain....emmm...tak bagus ni...


dibawah ni adalah pose-pose kami sekeluarga.mak dan abah mertuaku-Hajah Timah dan Haji Abu Bakar,keluarga adik iparku-Mamat dan Fiza-2 orang anak,Arif dan Umair dan adik ipar bujangku,Husaini.sekadar satu perkongsian dan memori yang menarik! selepas ini...bercadang ke Pangkor atau Kelantan...Mudah-mudahan Allah izinkan..















ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala