pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Wednesday, September 29, 2010

MAIN KUTU:-satu cara menabung=berjimat

ekoran berita dalam surat khabar semalam dan pagi tadi pulak perbincangan di radio Hot Fm,aku terpanggil juga nak mengulas isu main kutu ni.nak diikutkan,aku memang "kaki kutu". hihiii..pernah main kutu? ni bukan main cari kutu kat kepala tu tau! tapi ia adalah satu jenis cara menabung secara berkala dengan mengumpul sejumlah wang pada setiap bulan untuk diberikan kepada seseorang yang dapat wang tersebut pada bulan itu.

satu langkah yang memastikan kita berdisiplin untuk membayarnya pada setiap bulan.setiap orang dalam kumpulan tersebut akan menerima giliran masing-masing.ia sebagai langkah kita menabung,berjimat untuk mendapat sesuatu tanpa "mengorek " atau menggunakan simpanan yang dah sedia ada.main kutu ni ibarat kita lupalah sekejap dulu kita tu...sebab ia tak ditangan kita.kalau kat tangan,alamat bukan menabung namanya .

bagi aku pulak,main kutu ni dah lama aku praktiskan.kalau dulu nilainya kecil,sekarang besar sikit.ikut kemampuan.seronoknya bila main kutu ni ialah pada masa giliran dapat tu! fuh sedebuk dapat ...bolehlah menunaikan hajat yang selama ini disimpan.

untuk tahun ini,aku main kutu seramai 13 orang dan RM100 sebulan=RM1,300 jumlah yang dapat. memang masa awal lagi dah 'pasang niat" nak beli beg tangan Bonia dengan duit kutu,jadinya bila giliran dapat tu,memang sah-sah digunakan untuk membeli apa yang diidamkan. tapi tidaklah sebagai satu bisnes besar-besaran sehingga sampai nak kena bukak syarikat! itu memang dah lain maksudnya tu...

*cuba lihat berita ini*

Sepasang suami isteri dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam, atas tuduhan menganjurkan pelaburan wang kutu menggunakan wang pos dinamakan Program Ekspres yang dikatakan sudah mencatatkan keuntungan kira-kira RM30 juta hasil penyertaan 30,000 ahli. DISAMAN…Sabbri dan isterinya, Rahimah keluar dari Mahkamah Majistret Shah Alam, semalam. Sabbri Yusof, 49 dan isterinya, Rahimah Rahim, 39, pemilik World Heritage Resources, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas saman ke atas mereka dibacakan di hadapan Majistret Hafizah Abdul Rajak.

Kedua-duanya didakwa menggunakan syarikat milik mereka untuk menganjurkan pelaburan wang kutu sedangkan syarikat itu berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebagai ejen komisen wang. Mereka didakwa menjalankan Program Ekspres yang menyalahi Akta Kumpulan Wang Kutu 1971 di antara 1 Disember 2008 hingga 29 April lalu.

Pasangan itu berasal dari Kuala Lumpur disaman mengikut Seksyen 3 akta berkenaan yang memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan.HARIAN METRO

jadi,terpulanglah kepada masing-masing.aku? tetap juga meneruskan hobi aku ni.untuk tahun ni,kutu kami akan berakhir pada bulan 12 ini.bakal bersambung kembali untuk tahun hadapan.ada sesiapa yang nak ikut sama? meh la...


ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala