pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Friday, September 24, 2010

DUIT HABIS KERANA RAYA SAKAN???


tajuk di atas ni menjadi tajuk perbincangan Wanita Hari Ini tengahari semalam bersama pengacaranya Nazril Idrus dan Fiza. menarik untuk dibincangkan bersama.ialah dah masuk 2 minggu raya,apakah semua urusan kita berjalan lancar? tak ada melibatkan masalah "terpokai"? jika tiada, syukur al hamdulillah...satu penghargaan untuk diri sendiri.(boleh lah tepuk sikit!)

aku? al hamdulillah-semuanya seperti biasa.memanglah bila raya tu-belanjanya "agak" luar biasa sikit jadinya.ialahkan duit untuk pakaian ahli keluarga,duit kuih,duit raya,duit untuk daging,duit untuk beli barang baru ganti lama...dan sebagainya.

TAPI , masalah di atas dapat diatangani sekiranya sejak mula lagi kita -orang perempuan nilah yang jadi akauntan bertauliah ni yang harus bertindak BIJAK untuk menguruskan segala perbelanjaan berdasarkan perancangan yang kita dah buat.

memang kita tak pernah mendapat pendidikan formal pasal masuk keluar duit ni,tapi sebagai orang yang selalu pergi pasar,tahu keperluan anak-anak,maka kita nilah kena lebih proaktif.jangan jadikan alasan 'duduk rumah'tak tahu apa! ini satu stigma yang tak boleh pakai!

memang raya sekali setahun,tapi takkan kita nak berhabis beriya dan selepas tu bila habis raya...pening nak fikir banyak hutang...tak mahulah jadi macam tu kan...

setiap tahun kita dapat kalendar baru dan pada masa yang sama kita dah tahu bila hari raya,bila bukak sekolah,bila cuti sekolah dan sebagainya. jadi dengan itu,kita boleh buat perancangan awal terhadap semua perkara-perkara ini supaya kita dapat beraya dengan SAKANNYA tanpa terasa terbeban.

salah satu konsep yang aku sendiri amalkan-ialah main kutu.pernah dengar main kutu? ni satu kaedah menyimpan juga tapi bukan menyimpan di bank sebaliknya menyimpan di kalangan kawan-kawan.selalunya untuk giliran aku-aku memang pilih pada 1 bulan sebelum puasa.macam tahun ni,giliran aku ialah pada bulan 7 yang lepas.dengan modal yang ada sebanyak RM 1300, aku gunakan untuk membeli keperluan sendiri,anak dan suami termasuk benda-benda lain. syukur,semua cukup.

pendek kata,jangan kita nak beraya sakan sebab 'raya sekali setahun' selepas tu,duit habis lepas raya,keperluan anak tak dapat disiapkan,malah duit raya anak juga "terpakai"...ini adalah petunjuk yang sangat BAHAYA...

sebaliknya,biar berpada supaya kesudahannya tidak mendatangkan masalah dan hidup pun terus bahagia. mudah-mudahan...



ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala