pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Tuesday, May 11, 2010

BERBELANJA- lelaki ATAU perempuankah yang BIJAK?

aku terpanggil untuk mengulas isu ini sebaik sahaja membaca artikel di Utusan Malaysia-10/5/10

selalunya apabila disebut mengenai berbelanja pastilah golongan perempuan dikaitkan sebagai golongan yang sangat suka berbelanja, boros, tak pandai berjimat,ikut nafsu tetapi sebenarnya kenyataan itu tidak 100% tepat rupanya. tak percaya?

buktinya,menurut Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK),dari 2007 hingga Februari 2010, seramai 25,107 atau 69 peratus daripada 36,547 pelanggan perkhidmatan pengurusan kredit di agensi itu adalah lelaki.

Lelaki berusia 30 hingga 40 tahun merupakan golongan yang paling tinggi iaitu 44.6 peratus atau 16,286 orang mendapatkan khidmat itu bagi melangsaikan hutang masing-masing diikuti 14,622 orang golongan berusia lebih 40 tahun (40 peratus) dan 5,639 orang golongan berusia antara 20 hingga 30 tahun (15.4 peratus).(sumber Utusan)

nah; terang lagi bersuluh rupanya, golongan ini sebanarnya yang kuat berbelanja atau dalam lain perkataan-BOROS berbelanja!

golongan lelaki mula mengumpul hutang sejak awal bekerja dan apabila berumah tangga, hutang semakin menimbun sehingga gagal untuk dijelaskan.golongan lelaki muda khusunya dikatakan boros berbelanja terhadap perkara-perkara yang tidak penting- menghias/mengubah kenderaan,membeli barang berjenama dan mewah...(sekadar beberapa contoh)

berbelanja, jika tidak diuruskan dengan bijak akan memberi kesan bukan sahaja terhadap individu terbabit, bahkan ia turut akan menjejaskan banyak perkara. contoh: jika sudah berkahwin-akan menjejaskan hubungan suami isteri khususnya dalam menyediakan keperluan keluarga ( ini juga faktor kepada penderaan isteri, perceraian, pengabaian nafkah anak dan sebagainya...),

masalah kurang tumpuan kerja, masalah hubungan dengan rakan taulan turut terjejas akibat daripada masalah perbelanjaan yang melebihi pendapatan yang menyebabkan seseorang terpaksa berhutang!

kegagalan menguruskan perbelanjaan akan menyebabkan satu masalah baru akan tercipta iaitu BERHUTANG! dan apabila terlalu banyak hutang, hidup semakin terjejas dan seterusnya akan menyusahkan hidup orang lain pula.

* TETAPI, tidak dinafikan juga, kaum perempuan ada juga yang boros berbelanja. apa-apa pun semuanya terletak kepada bajet yang ada. sekiranya bajet ada dan tidak perlu berhutang, SILAKANLAH! tetapi seandainya perlu melibatkan HUTANG, haruslah difikir terlebih dahulu terhadap kemampuan untuk membayar balik nanti. pepatah "apa ada pada nama?" harus diingat. jangan kerana hutang, nama kita menjadi busuk!

* TIDAK semuan golongan lelaki juga boros berbelanja sebenarnya. lelaki yang mengutamakan kepentingan keluarga, pendidikan anak-anak, akan melihat isu berbelanja boros ini tidak ada dalam kamus hidup mereka. SYABAS KEPADA LELAKI-LELAKI INI- anda seorang yang bertanggungjawab!

ALAHAI...

2 comments:

  1. assalam,maaf,ley ke saya ambil copy info awak di atas?

    ReplyDelete
  2. wassalam.

    jika ianya berguna,ambillah..tkasih sudi dtg ke sini.

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala