pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Monday, July 26, 2010

KENDURI KENDARA-REWANG MASIH ADA!!!


salam ketemu kita di pagi Isnin. harap sihat semuanya ye! aku? sihat,cuma penat rasanya.tidur tak cukup,letih badan TAPI semalam petang sebaik saja sampai rumah,aku 'lari' sekejap ke Spa D'Hill-pergi buat mandi wap dan berurut dengan Kak Rina.ni kira servis badan sebulan sekali lah...hihihi...(kereta pun kene servis kan!)

cerita pasal kenduri kat kampung, syukur...tak ada yang membazir.semua habis.kata mak mertuaku,orang tak ramai...emmm...memang terlebih daripada jangkaan.

rumah mertuaku ni,kalau buat kenduri-memang ramai yang datang,datang untuk rewang dan juga untuk makan!

rewang adalah nama kepada hari melakukan kerja-kerja persiapan masak sebelum majlis bermula.selalunya kerja seperti kupas bawang,potong cili,cuci ayam atau apa sahaja persiapan masak yang ingin dilakukan oleh tuan rumah akan dilakukan secara bersama oleh jiran terdekat. ia melibatkan kaum perempuan di dapur dan kaum lelaki di luar khusus untuk menyiang daging atau ayam.walaupun mertuaku duduk di taman perumahan,tetapi aktiviti macam ini masih diteruskan lagi!

hari kenduri-menu: sambal tempoyak (gara-gara durian terlebih-lebih), ayam goreng madu,pajeri terung,asam pedas tetel, ikan masin goreng,sambal belacan dan ulam-ulaman.

satu menu yang special daripada Makcik Nah Tompang iaitu asam pedas tetal.rupanya persiapan nak buat masak asam ni...alahai...leceh bukan main.ni resepi orang veteran lah...kalau aku pun tak terbuat...hihihi..orang mudakan...ambik yang cepat dan mudah ajelah...ada setuju....?
lihatlah bahan-bahan yang hendak dimasak tu...harus dibakar seketika.serai,lengkuas,halia,isi kelapa,asam jawa dibakar seketika dan kemudian dititik sebelum ditumis ke dalam kuah.(asam jawa tu tak lah dititik tapi diperah ambil airnya...)nilah rahsia masakan air tangan orang veteran!



hasilnya? memang pehhhhhhhhhhhhhh!!!! mak mertua lalu pun buat-buat tak perasanlah!!!alahai...satu lagi lauk yang mendapat permintaan tinggi ialah sambal tempoyak.sambal tempoyak yang menggunakan daun pucuk ubi,daun kunyit,daun kaduk,daun magun,petai,ikan bilis dan semestinya bahan utamanya iaitu tempoyak.ni pun alahai...kecur dibuatnya...sesekali bila balik kampung ni dapat merasa tangan-tangan veteran yang masak...memang kaw!

rasanya...itu sahaja yang dapat dikongsikan.banyak peristiwanya,tapi tak terkejar dengan camera,dengan baby dan juga kerja-kerja dapur. nanti kita sembangkan.ada sesuatu lagi nak ditunjukkan...tunggu ye!

ALAHAI....

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala