pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, July 13, 2010

KUIH KETAYAP@GULUNG durian


dah kata, bila ada durian ni,kepala otak nak pikir buat benda makan yang ada bubuh perisa durian yang orilah.bukan yang dalam botol punye!hihihi.
masa kat kampung hari tu,sempat aku suruh pakweku kait buah kelapa muda untuk buat inti.sampai KL bila belah-memang sah masih muda remaja!lembut.tapi boleh juga dimasak untuk dibuat inti.kali ni intiku berperisa durian.

untuk hari ini,aku buat kuih ketayap.tapi sebelah aku panggil kuih ni kuih gulung.rasa aku baru betul kan? kalau ketayap tu...emmm taklah pulak bentuknya macam ketayap! alahai...

BAHAN-BAHAN

a) inti

kelapa parut-jangan yang tua sangat.nanti bila makan terasa
kasar pada tekak
gula merah
sedikit gula pasir
air secukupnya
durian
daun pandan


1. masak gula merah,gula pasir dan air sehingga larut.

2. masukkan juga daun pandan,durian,dan kelapa.
kacau rata sehingga adunan pekat dan berkilat.

b) bahan kulit

tepung gandum
sebiji telur
sedikit garam
pewarna hijau-kalau rajin kisarkan air daun pandan!
sedikit minyak masak untuk griskan kuali
air secukupnya

1. satukan semua bahan di atas kecuali minyak.digaul rata.atau mudahnya,kisarkan semuanya dalam tempat pengisar.tapi pastikan sebelumnya tidak mengisar cili.nanti lain pulak rasanya!

2. kemudian,leperkan di atas kuali yang sebelum itu kuali disapukan
dengan sedikit minyak masak dan leperkan dengan membentuk bulat nipis.
apabila sudah terangkat sedikit,itu tanda ia boleh diangkat.

3.sudukan inti tadi dan letakkan di atas kulit ketayap tadi
dan gulung kemas.buatlah sebegini sehingga selesai...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala