pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, July 27, 2010

KENALI ASAM KEPING@asam gelugur

buah apa ni???...
ni cerita masa kenduri kat kampung hari tu.adalah jiran mak mertuaku bawak satu plastik buah ni...ingat buah apa pulak ni.ooooo rupanya nilah buah asam keping.sekali pandang macam buah pisang kaki-cantik !

yelah,selalu kalau beli pun dah tentu beli yang siap.tak tahu pulak macam mana rupanya.kawan mak mertuaku ini rupanya memang ada pokok asam keping di rumahnya.menurut katanya lagi, memang dia selalu buat sendiri asam keping dan tak beli pun yang kedai tu.

asam keping(garcinia atroviridis)juga dikenali dengan nama asam gelugur. bagiku pulak,biasa sebut 'asam keping' sebab ia berkeping-keping.buahnya berbentuk bulat dan berwarna hijau ,ni sebelum masak.kalau dah masak berwarna kuning. bunga buah asam gelugur ini keluar di hujung dahan dan bersaiz besar.orang menanamnya melalui bijinya. asam gelugur yang telah diproses dijadikan bahan tambah atau bahan perisa dalam masakan Melayu. Asam gelugur juga dijadikan bahan untuk menghilangkan rasa atau bau hanyir yang terdapat pada ikan atau daging. Asam gelugur ini mempunyai rasa yang sangat masam.

ia dihiris nipis dan dijemur terlebih dahulu hingga kering sehingga menjadi macam ni baru boleh digunakan dalam bahan masakan kita. boleh tahan lama jika dikeringkan dengan betul dan disimpan dalam bekas kedap udara yang bersih.itulah sedikit info yang aku sendiri baru tahu dan kita kongsi sama-sama....



ALAHAI...

1 comment:

  1. Kami ada menjual asam keping siap diproses kering.
    RM 16.00/Kg (harga Boleh Dirunding)
    Sila Hubungi
    En.Mohd Abd Hakim 013-5206701
    En.Mohd Zakhi 019-5578838
    Pejabat 05-8552046

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala