pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Wednesday, July 7, 2010

GULAI UDANG GALAH bersama BELIMBING BULUH

salam semua...didoakan semua sihat-sihat belaka ye! aku pun hari ni...dah kembali bertenaga semula.syukur padaMU Ya Allah.pagi tadi selepas je hantar Sakinah ke sekolah agama,pakweku bawa aku ke klinik biasa kami tu.berjumpa dengan doktor kami-Dr wan.sah! memang ada bisul nak jadi.dia kasi ubat antibiotik yang lain pulak.harap-harap ia baik dengan sendirinya dan tidak memerlukan potongan oleh doktor.amin...

yah..hari ni aku masak special betul....bagi aku lah ye sebab apa?sebab aku tak selalu dan TERSANGAT jarang masak gulai udang.aku ni ada syikit alergi pada udang yang tak fresh ni.mungkin kerana kesian tengokkan aku hanya dapat pandang udang je kalau tiap kali makan di luar tu...kan..pakweku pergi memancing pada Isnin petang lepas! tu yang dia buat tomyam untuk aku semalam.aku hanya boleh makan udang yang fresh sahaja yang belum bercampur dengan ais! alahai ....macam mengada bunyinya ye...hihihi.

oklah banyak sangat cerita.hari ni menu 'I like' udang galah dengan belimbing buluh.(hasil pertama daripada pokok yang ditanam)syukur padaMu Ya Allah.

BAHAN-BAHAN

udang- untuk hari ni-udang galah ye!
cili padi dan sedikit cili merah
bawang putih,bawang merah,sedikit halia dan kunyit hidup
*dikisar semua bahan ini*
belimbing buluh
santan
garam secukup rasa

1.masukkan bahan kisar ke dalam periuk bersama santan.

2.biarkan kuah mendidih,masukkan garam dan masukkan belimbing buluh.
jika belimbing masih muda-celur seketika di dalam air panas
atau pun diketuk-ketukkan sedikit biar ia kelihatan pecah-pecah
sedikit.

3.selepas itu barulah dimasukkan udang tadi.balik-balik
sebentar sehingga udang kelihatan merah dan bolehlah
ditutup apinya.dah siap untuk santapan!


sedikit tips untuk dikongsi
* jika dah dimasukkan bahan yang masam,tidak perlu lagi untuk dimasukkan
asam keping.

ALAHAI...

2 comments:

  1. pakwe ko g mancing kat mana ek? Kolam sentul ker? laki aku suka gak mancing udang galah ni, tp sini takde kolam udang.. hari tu dia nk ke sea lion tp tak jadi la plak..kena kerja.. last beli jer jenahak&siakap kat pasar borong..

    ReplyDelete
  2. laki aku gi kg kuantan kat kuala slgor tu.tpt org tgok kelip2.dia pg ptg senin balik ptg selasa.laki ko tk dapek nak pogi ...ko tu kan penakut badak!..hihi..

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala