pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Tuesday, May 24, 2011

PENYUSUAN SUSU IBU MENUNTUT PENGORBANAN DAN PEMAHAMAN

Assalammualaikum semua...

sukalah CITH nak berkongsi serba sedikit ilmu yang tidaklah sebanyak mana pun.rasanya ada di antara kalian yang lebih berpengalaman dan banyak pengetahuannya.moga kita sama-sama dapat bertukar-tukar ilmu ini.

bila mendapat baby,soalan yang klise ditanya oleh saudara mara,sahabat taulan ialah; " baby kasi susu apa?" kalau pulak dilihat si ibu itu 'sihat walafiat' soalan selanjutnya akan jadi macam ni; "la,tak kasi susu badan ke?" dan begitulah selanjutnya soalan demi soalan.

masing-masing mempunyai pandangan dan pendapat apatah lagi sebab musabab mengapa baby mereka diberi susu formula atau susu ibu.bagi CITH sendiri,memang daripada Sakinah dulu pun memberi dia susu ibu tetapi tidak eksklusif.bila time Hakimi-al hamdulillah dia dapat menyusu sepenuhnya.apa yang dapat CITH simpulkan di sini ada beberapa sebab mengapa memilih susu ibu.antaranya:
1.satu cara perancangan keluarga secara semulajadi.-bagi kes CITH menyusu menyebabkan tidakhadiran period.6 bulan yang awal memang free-selepas itu barulah period seperti biasa kerana baby tidak menyusu sepenuhnya dengan kita -baby dah mula makan.

2.sangat mudah untuk memenuhi permintaan-apa taknya,supply senantiasa bersedia untuk menerima isyarat daripada baby.mampu memenuhi permintaan dengan pantas.

3.mudah nak bergerak -menyusu badan ni tak perlulah nak bawak segala air panasnya,susu,bekas simpanan panas dan sebagainya.sangat mudah untuk dibawa ke sana ke mari.

4.satu cara merehatkan diri-yang ni ada positif dan kontranya.untuk positifnya-bila kita menyusukan baby bermakna kita rehat seketika daripada semua kerja.yelah,susu kita siapa pulak yang boleh tolong kasikan...nilah masanya untuk rehat seketika.kadang tu tertidur sama dengan baby...hihii...

5.kurus semulajadi-percayalah,dalam proses penyusuan ini-makan banyak mana pun badan akan jadi kurus.sebab apa? sebab apa yang kita makan tadi diproses untuk dijadikan susu yang seterusnya diminum oleh baby.maka memang ia tidak tersimpan diam dalam tubuh badan kita.tu yang boleh jadi kurus tu.

6.membantu pengecutan rahim dan mengurangkan pendarahan-rahim cepat berada dalam keadaan sediaada.- ni orang tua kita kata,'rahim kecut' .

7.jimat belanja-ni yang paling menguntungkan.masa nilah dapat berjimat.yelah tahu-tahu jelah harga susu di pasaran sekarang kan...

8.membentuk hubungan yang intim dengan anak-ni memang special.hanya mereka yang merasanya tahu bagaimana hubungan itu.it's so sweeet...

itulah antara apa yang CITH dapat rasakan yang boleh CITH share dengan kalian.memang ada juga kadangkala berada dalam situasi yang tidak selesa khususnya bila time nak menyusu di tempat-tempat awam.yelah time baby nak tu dah tak boleh nak tahan-tahan lagi jadinya terpaksalah buat apa cara sekalipun.masa nilah,kita menutut pemahaman daripada semua orang khususnya orang terdekat.dalam kes CITH ni,selalunya masa dulu mesti bawak 'shawl' sebagai langkah keselamatan keluar rumah.jika tiada tempat untuk menyusu,shawl inilah yg jadi penyelamat di samping pakwe CITH yang akan cover.

pernah juga satu ketika-dalam perjalanan bersiar-bersiar di tangah bandar-baby dah nak sangat cinta dia.terpaksa berdiri membelakangkan dinding bangunan sambil dicover oleh pakwe CITH.menyusu tetap menyusu.nasib baiklah,baby CITH ni sangat fleksibel orangnya.dia mampu menyusu dalam apa cara sekalipun...hihii pasal tulah CITH katakan,penyusuan ini menuntut pengorbanan dan pemahaman.kalau tidak kita yang cepat rasa malu,stress,penat dan sebagainya.

untuk menambah susu,pelbagai petua yang CITH amalkan.semata-mata ingin menyusu baby sehingga 2 tahun seperti target CITH.antaranya:
1.minum susu
2.makan banyak
3.sayur sawi,lobak putih,bayam
4.ambil air secukupnya
5.setiap kali lepas menyusu-perah susu dan simpan.lagi banyak kita supply susu,maka kilang susu akan sentiasa aktif untuk mengeluarkan susu.beri je seberapa banyak susu pada baby.terutama jika ada baby yang jaundis.keraplah kasi susu ibu.insya Allah dengan izinNYA tidak melarat.
6.sematkan dalam minda,hati yang kita boleh menyusukan baby
7.DOA - nilah petua yang CITH rasakan sangat penting.tanpa doa dan izinNYA mana mampu untuk menjayakannya.hanya DIA yang maha perkenankan doa kita.

sehingga ke hari ini-Hakimi dah mencecah 2 tahun-al hamdulillah dia masih menyusu badan lagi biar pun diusik oleh untie2 nya...hihii....dia tetap nak CINTA...tak tahu pula bila dia akan rasa jemu...

ALAHAI...

3 comments:

  1. Untuk anak yg kecik ni, niat dlm hati nak menyusu.Dia yang paling lama menyusu badan. Allah mempermudahkan.

    ReplyDelete
  2. yups
    susu ibu la susu terbaik didunia
    jadi kalau anak nak susu ibu memang baguslah diberi

    Meatball IKEA Halal

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala