pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Monday, August 16, 2010

BERBUKA DI KG-serangan ketam dan udang!!!

pejam celik-pejam celik dah hari ke 6 kita berpuasa hari ini.semoga kita masih kuat lagi untuk menjalani ibadah puasa seperti yang lepas-lepas.semalam tak ada entri kat blogku ini.kami sekeluarga balik ke kampung untuk berbuka bersama-sama ahli keluarga sebelah pakweku.

sebelum balik,pakweku dah pesan awal-awal lagi dengan adiknya untuk mendapatkan bekalan ketam dan udang yang masih fresh lagi! kalau boleh yang masih hidup-hidup lagi tu...tak pelah kalau mahal sikit pun...

mertuaku tanya nak makan apa untuk berbuka...aku jawab-'hari ni nak makan seafood je.tak payahlah nak berkari-kari...

memang sampai petang tu,pakweku dan adiknya ke jeti di Sebatu untuk mengambil bekalan yang dipesan daripada nelayan yang baru naik ke darat.syukur,segala yang dipesan dapat! dapat 4 kg ketam dan 2 kg udang.hah! memang melantak ketam dan udang malam ni... harga?...emmm faham-faham ajelah kalau barang fresh macam ni harganya...tapi nak makan punye pasal-tu semua tolak tepilah...bukan selalu dapat pun.hihihi..
menu? memang tak masak untuk gulai pun...ketam tu aku buat sup-tumiskan sedikit bawang putih dan bawang merah,titik serai dan bubuh sedikit pes tomyam. bila dah mendidih kuah,pecahkan telur sebiji dan kacau cepat-cepat.dah pun siap!untuk udang pulak...aku buat goreng dengan garam kunyit aje.makan dengan cicah sos!semua nak makan gitu aje.kata nak meratah!masak gulai tu...kemudian pun boleh.nilah kesempatan nak makan yang betul-betul fresh dari bot nelayan.
budak-budak? emmm...jangan cakaplah.sakinah aje yang puasa-sepupu yang lain tu belum cukup umur lagi.tapi bila masa berbuka,YA Allah...kalut semacam!kelam kabut diorang ni nak makan ketam!yang masalahnye...kenelah kita ni ha orang dewasa yang mengupitnya!diorang ni tahu nak isi aje..kita ni yang kene kerja!mana nak masuk mulut,mana nak kupitkan untuk budak-budak ni...alahai...memang kalut!semua lupa diri sekejap!!!

ni satu benda yang tak pernah tengok apatah lagi merasainya...kata adik iparku ni spesis macam siput jugak.tapi sikit lain.ada isi di dalam.cengkerang je yang besar tu...isinya sikit sangat!teritip yang tumbuh di kulitnya tu pun boleh makan juga rupanya! bila kita rebus, kita boleh keluarkan isinya dan makan terus!

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala