pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, August 31, 2010

53 TAHUN UNTUK MALAYSIAKU-MERDEKA!!!

salam merdeka untuk seluruh warga Malaysia,negara tercinta tempat tumpah darah kita.sudah 53 tahun kita merdeka.kalau diumpamakan negara kita dengan manusia yang mempunyai angka yang sama,rasanya negara kita sudah semakin matang,dewasa,telah banyak mencipta kejayaan dan rasanya pada usia ini adalah satu titik pencapaian untuk menikmati hasil yang selama ini telah ditabur benihnya.

kalau dulu semasa bergelar pelajar,kita belajar subjek Sejarah untuk lulus atau sekiranya kita rajin sikit untuk membaca,maka markahnya akan lebih baik.jika yang malas nak membaca,alamat merahlah jawabnya! justeru,memang kena baca,hafal dan faham tentang tarikh,peristiwa,kesan,nama-nama tokoh terlibat dan sebagainya.inilah yang pada sebahagian pelajar rasa 'agh,lecehnya,boringnya subjek ni.kita belajar benda yang dah lepas yang kita tidak wujud lagi ketika itu...susah nak faham lah dan sebagainya.'

tapi bagi aku sendiri,aku memang suka subjek ni.ceh..ceh, ni kes nak "up" diri sendiri lah pulak ye! jangan marah... masa sekolah dulu,aku siap boleh ingat setiap tarikh dan peristiwa yang berlaku dan selalu menjadi rujukan kawan-kawan yang lain sebab tiap kali ujian dah tentu aku yang'score'. itu dulu ketika otak ini hanya ditugaskan untuk belajar,belajar dan belajar TAPI kini otak ni pun dah agak slow sikit sebab dah banyak benda yang nak kena ingat....hihiii.. nak ingat masak,nak ingat kerja rumah,macam-macamlah...

apa pun bagiku,sesibuk bagaimana sekalipun kita, takkan kita tak boleh ingat hari bersejarah untuk negara kita kan? tarikh 31 OGOS 1957 tetap akan dikenang sebagai tarikh "keramat" buat negara dan kita warganya.

kita menjadi warga yang merdeka,bebas menentukan corak negara,bebas untuk membina kejayaan,bebas untuk meraih peluang dan kesempatan yang ada.pendek kata apa sahaja yang ada di bumi MALAYSIA adalah milik kita untuk meraihnya!!!

kita adalah warga MERDEKA. takkan kita nak biarkan MERDEKA ini dinodai,dicabuli dan seterusnya manarik kembali dari kita...kita tak ingin dikongkong lagi apatah bertuankan 'orang lain' untuk meneruskan kelangsungan hidup kita! MERDEKA ini harus dipertahankan maruahnya walaupun kiri dan kanan kita diasak untuk melepaskan MERDEKA ini.

marilah kita bersama-sama menyambut MERDEKA ini bukan setakat meraikan cuti sehari TETAPI lebih kepada itu menceritakannya kepada generasi di bawah kita supaya selamanya kita menghirup udara MERDEKA.

lirik lagu Tanggal 31 OGOS -nyanyian Allahyarham Sudirman Hj Arshad

Tanggal tiga puluh satu
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka, Merdeka, Tetaplah Merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal tiga puluh satu
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia, Hari yang bahagia
Sambut dengan jiwa yang Merdeka

Mari kita seluruh warganegara
Ramai-ramai menyambut hari Merdeka, MERDEKA!!
Tiga satu bulan lapan, Lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku Merdeka

(2x)

Merdeka, Merdeka, Merdeka....!
MERDEKA!!




ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala