pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Thursday, August 12, 2010

PUASA HARI PERTAMA

syukur, selesai satu hari puasa ye...macam mana anak-anak puasa semalam? alhamdulillah,Sakinah puasa penuh semalam.lagi pun semalam tak sekolah.oklah rasanya.petang,bila ditanya nak beli apa kat pasar juadah...katanya nak makan tepung pelita. kami pun bawaklah dia ke pasar juadah.Ya Allah-habis semua! dua tempat yang aku pergi.satu kat depan rumah aku ni aje dan satu lagi di tempat yang lain-pun tak ada. dasyat sungguh! sampaikan gulai kawah,air pun habis! nilah panorama hari pertama puasa.tak tahulah hari-hari seterusnya bagaimana.rata-rata ku lihat-mereka yang ke pasar juadah,penuh tangan menjinjing beg plastik.PERSOALANNYA: habis ke nak makan semua yang beli tu ye? em.....alahai....

aku? untuk berbuka, aku buat char kuew tiow goreng dan juga bubur jagung istimewa HAKIMI dengan minuman teh strawberi. simple sahaja.yelah-perut baru nak adjust,terkejut dia kalau siang tadi tak makan,alih-alih bila malam pulak-makan dengan lupa diri! kesian kat perut kita....kalian bagaimana?

bubur ni,masa Hakimi makan, siaplah dia buat bunyi sedap dia..."emmmm".
alahai... si kakak pulak rasa terliur...hihihi..."macam nak bukak puasa lah ma.." kata Sakinah. macam mana nak buat...aku ada seorang anak dah besar dan seorang lagi yang masih kecil, seorang makan,seorang lagi pulak tergoda!tapi bila waktu berbuka,makan sikit aje dah kenyang! nafsu kan...

BUBUR JAGUNG ISTIMEWA HAKIMI


BAHAN-BAHAN

jangung manis
keledek-dipotong dadu
bubur cha-cha
sago biji
*rendam biar kembang dulu
santan
gula merah dan sedikit gula putih
daun pandan
air secukupnya.
sedikit garam

1. masukkan air dalam periuk dan rebus keledek hingga empuk.

2. kemudian masukkan santan,gula merah dan gula putih dan garam,daun
pandan.kacau sehingga mendidih.

3. kemudian masukkan jagung manis tadi yang telah siap disagat.

4. masukkan bubur cha-cha dan sago biji. kacaulah sehingga masak.dah pun siap.

CHAR KUEW TIOW GORENG VERSI AKU


BAHAN-BAHAN

kuew tiow
cili kisar
bawang putih dan bawang merah * dikisar
kicap cair,kicap pekat,sos tiram,
gula melaka-dicairkan
garam secukup rasa (kicap cair dah masin)
kerang rebus-udang pun lagi sedap tapi aku tak makan!
telur
daun kucai
taugeh
minyak untuk menggoreng

1. panaskan minyak.tumiskan bahan kisar.masukkan cili

2. masukkan pes (gabungan kicap,sos dan gula melaka).

3. masukkan kerang,kuew tiow-kacau-kacaukan dia

4. masukkan daun kucai dan taugeh, pecahkan telur.balik-balikkan
sebentar.rasa garam.kalau dah cukup masin-tak perlu lagi garam.
kicap cair tu dah memang masin. dah pun siap!


ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala