pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, August 10, 2010

GULAI IKAN MASIN KURAU DENGAN NENAS

nampaknya hari ni,lastlah kita masak tengahari ye...Insya Allah malam ni kita akan bangun sahur untuk mula berpuasa esok.aku pun hari ni menghabiskan stok ikan masin yang ada kat rumah ni.esok-esok masa puasa dah tak best lagi nak bergulai-gulai sakan macam ni untuk makan buka.selalunya untuk buka,permintaan orang dalam rumah ni ialah menu yang bersup atau yang berkuah yang boleh dihirup-hirup.kalian bagaimana pula?...

oklah kita lihat bahan-bahan nak masak ni.kali ni,aku padankan gulai aku dengan nenas pulak!

BAHAN-BAHAN

Ikan kurau masin
Cili padi,bawang merah dan putih dan kunyit hidup-dikisar
Nenas -potong ikut suka anda. kalau nak senang, macam aku ni-aku beli yang dah siap potong kat budak jual buah depan rumah ni.tengahari ni,pakweku takde,aku ni bab-bab nak kupaskan nenas ni alahai... lagipun bukan nak makan banyak sangat pun! beli rm 2 dah pun cukup...Santan
Garam*
Sedikit asam keping

1.masukkan ikan bersama bahan kisar ke dalam sebuah periuk.
masakkan seketika(biar ikan sebati dengan cili)

2.masukkan santan,asam keping

3.biarkan lauk mendidih baru dimasukkan nenas tadi.
jangan masuk terlalu awal nanti cepat lembik!

4.rasa masin lauk.jika lauk dah cukup masin,tak perlu lagi
dibubuh garam.sebaliknya jika masih tawar,bolehlah bubuh
sedikit garam.

5. masaklah sehingga kuah sedikit berminyak dan dah pun sedia untuk
dihidang. * jangan cepat sangat nak makan- biar sejuk seketika baru sedap
dimakan. baru akan terasa kombinasi masam dan masinnya!


ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala