pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Saturday, August 14, 2010

KANGKUNG? sedap TAPI berhati-hati


ADAKAH ANDA PENGGEMAR KANGKUNG?
Jika anda penggemar kangkung, tidak kira apa jenis kangkung, petis kangkung, kangkung cos, dan lain-lain yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi anda. Pada suatu hari di klinik yang terkenal, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut.

Anak itu dibawa ke klinik oleh orang tuanya setelah 2 hari menderita diarhea . Sudah bermacam ubat sakit perut yang diberikan kepada anak itu, namun diarhea nya tidak sembuh. Di klinik, kedua orang tua anak tersebut ditanya oleh doktor, makanan apa yang dimakan oleh anak tersebut selama 2 hari ini. Orang tua anak itu kebingungan, kerana sejak anaknya diarrhea , anak tersebut tak lalu nak mahu makan, dia hanya minum susu, itu pun akan muntah semula.


Setelah dikaji, ternyata sebelum menderita diarhea, malam tersebut anak itu makan kangkung cos di restoran oleh orang tuanya. Doktor segera melakukan xray, ternyata dalami usus anak tersebut telah berkembang biak lintah dengan anaknya yang kecil-kecil. Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical apapun.


Akhirnya anak kecil malang itupun meninggal dunia setelah dikaji, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar.. Memang, untuk penggemar kangkung cos yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang sedap. Lintah hanya akan mati jika dibakar.


Di dalam usus anak tadi, lintah yang hanya dalam 1 ke 2 hari berkembang biak dengan cepatnya kerana menghuni didalam tubuh dan terus menghisap darah yang ada, doktor juga menjadi bingung, bagaimana mematikan/membersih kan lintah yang telah sangat banyak tersebut dari dalam usus anak malang itu.


oleh sedemikian,sebagai ibu yang bertindak menjadi chef di dapur-adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memastikan kebersihan setiap hidangan kita.yelah,kalau terjadi apa-apa sudah tentu yang susahnya siapa? ...kalau tak KITA jugak kan! betul tak? kalau kat kedai tu,kita pilihlah tempat makan yang bersih persekitarannya atau pun pilih lah sayur yang lain.

dulu ada satu cerita yang ada orang jumpa macam cacing dalam masakan kobis bulat... alahai.. susah nak komenkan... yelah,kalau di rumah bolehlah kita cuci dengan bersihnya TAPI kalau makan di luar tu...emmm bagiku pulak sayur kobis bulat ni memang tersangat jarang masuk kat rumah aku. kangkung tu ada jugaklah bila nak buat nasi goreng kampung tapi lepas ni akan lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur lain yang dapat kita makan dengan meminimumkan segala kemungkinan "lintah" yang terselip didalamnya.


Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.


Best Regards,
Dr. Nor ni Abdullah,
Psychiatrist,
Hospital Tengku Ampuan Rahimah,
42500 Klang,
Selangor.
Tel : +60333756279
Fax : +60333729089

p/s: hati-hati

(t. kasih Helmie)

ALAHAI...

4 comments:

  1. takutnya dengar cerita mcm ni...pasni mmg kena berhati2

    ReplyDelete
  2. tulah..kita ni kdg2 tak perasan kan benda2 cam ni..mmg kne hati2

    ReplyDelete
  3. sy dah lama dengar benda ni. Dan memang betul2 berlaku dekat kampung..yela, kangkung dekat kg hidup dalam air kan..pastu naseb baik org kg tu selamat. sebab dia makan ape ekk? dah lupa, tapi dengar2 buah pinang ekk..dah lupa. Pastu kobis ni, memang ade cacing pun..sy slalu jmp bila masak..sb tu kena kopek sehelai demi sehelai sebelum hiris ;)..

    kakngkun tu pulak, oleh sb sy ni memang penggenar kangkung..masa siang kakngkung tu. Rajin2 lah belah batang kangkung tu. mana tau ade lintah ker..takut jugak huhu

    ReplyDelete
  4. sama2 kita sharekn.yelah sejak 2 menjak ni byk yg tercemar kt benda mkn kita.psl byk sgt yg tk sihat,benda mkn pn jd tk shat.

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala