pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Friday, March 2, 2012

SUAMI SURA RUMAHTANGGA BOLEH SAJA

Assalammulaikum semua para pengunjung CITH dan salam Jumaat.

malam tadi CITH mengikuti program Semanis Kurma di TV9 dengan tajuknya; surirumah lelaki.dalam diskusi bersama ustaz jemputan iaitu Ustaz Muhamad Abdullah bersama dengan seorang tetamu undangan yang merupakan surarumah,ternyata ia satu diskusi yang sangat bagus.

bagusnya kalau para lelaki@suami juga turut mendengar perbincangan ini.yelah,dalam diskusi ini ditegaskan satu perkara yang sangat penting iaitu NAFKAH.walaupun si suami itu bergelar surarumahtangga tetapi dia masih dan tetap tertakluk dengan tanggungjawabnya untuk mengadakan nafkah untuk isterinya.

memang situasi sekarang kedapatan ramai golongan isteri yang menjawat jawatan besar dan tinggi di luar sana.mungkin bagi mereka,duit suami tidak perlu.yelah kalau gaji sendiri dah berpuluh ribu sebulan,tak kanlah setakat ratusan ringgit nak pandang kan?tapi itu lah yang yang menjadi salah faham di kalangan para suami juga.mereka mengambil kesempatan untuk tidak memberi nafkah dengan mengaitkan alasan gaji isteri dah banyak.maka mereka tak perlukan duit daripada si suami.

isteri pula bila mendapat suami yang bergelar surarumahtangga,tidak boleh pulak mengambil kesempatan untuk sengaja berlambat-lambat untuk balik ke rumah,mengambil kesempatan untuk selalu keluar rumah atas urusan kerja atau juga mengambil peluang untuk terus tidak campur tangan dalam urusan rumahtangga dan keluarga.ini pun satu virus yang tidak bagus juga.

pendek kata seperti mana rumusan oleh para panelis ini,setiap rumahtangga itu adalah menjadi tanggungjawab pasangan suami isteri untuk mencorakkannya bagaimana.usah dilayan 'ahli mesyuarat tingkap' yang memang sentiasa sahaja mencari apa yang tak kena dalam rumahtangga kita! persetujuan dan kerjasama kedua belah pihak boleh melahirkan keluarga bahagia meskipun yang duduk di rumah itu ialah seorang suami yang bergelar surarumahtangga...

moralnya;kalau dah ada orang nak tolong kita,al hamdulillah...syukur.balas pertolongan itu dengan penuh rasa tanggungjawab...(untuk diri ini juga)

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala