pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Thursday, March 1, 2012

BERHATI MEMILIH MAKANAN BERKALING

Assalammulaikum semua pengunjung CITH...

hari ni CITH nak kongsilah info yang dibawa balik Sakinah dari sekolahnya semalam.banyak betul pamplet yang dibawa balik semata-mata nakkan CITH membacanya...huhu..katanya,semalam ada orang kesihatan datang buat ceramah,lepas tu banyak pamplet yang diberikan kepada setiap seorang.apa lagi,emmm mereka ni kan memang kaki kumpul..semua diambilnya.

apa yang CITH nak kongsi di sini ialah mengenai makanan berkaling atau makanan bertin.mungkin 'berkaling' ini sangat janggal di telinga kita kan!pengkalingan melibatkan kerja mengisi makanan ke dalam tin atau bekas dan memanaskannya hingga ke tahap yang akan memusnahkan organisma-organisma mikro penyebab kerosakan makanan.

pemerhatian terhadap makanan berkaling adalah sangat perlu dibuat sebelum membelinya.antara aspek yang boleh diberikan perhatian ialah;
1.keadaan luar tin tersebut- sama ada penutupnya di'seal' kukuh atau sebaliknya.tin harus terhindar daripada keadaan kemek,menggelembung mahu pun retak.

2.sewaktu membuka tin makanan tersebut-makanan itu dikatakan sudah tercemar@rosak sekiranya sewaktu dibuka,ada kedapatan cecair yang memancut keluar.

3.bau-hidu bau makanan yang dibuka untuk memastikan baunya adalah bersesuaian dengan apa yang yang tertera pada luar tin.

4.warna-makanan mudah berubah warna.periksa terlebih dahulu memastikan warna,teksturnya adalah sama seperti yang ditulis di luar tin.

5.tarikh-setiap makanan berkaling diperuntukan tarikh guna yang selamat.makanan yang telah tamat tempoh,adalah tidak selamat untuk digunakan...

antaranya,kod-kod seperti ini;

tarikh akhir @ tarikkh akhir
guna sebelum @GSB
makan sebelum @makan sbl
minum sebelum @minum sbl
baik sebelum @ baik sbl

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala