pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Saturday, September 10, 2011

NILAI DAN KHASIAT DAUN SEMAMBU BARU TAHU

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

seperti yang CITH katakan semalam dan sebagai menjawab persoalan Sakinah kenapa dan mengapa kena mandi dengan daun semambu,nak tidur dengan daun semambu bla..bla...daun semambu...maka ini yang CITH dapat menerusi GOOGLE lah.

DAUN SEMAMBU atau istilah sainsnya Azadirachta indica Juss atau dalam Bahasa Tamil; Veppilai merupakan sejenis tumbuhan ubatan yang memang telah lama diamalkan dalam kebudayaan orang India.ini adalah kerana segala aktiviti dalam kebudayaan masyarakat India berhubung rapat dengan tumbuhan, pemujaan terhadap tumbuhan tertentu, penggunaan daun pisang sebagai alas makanan, penggunaan rempah-ratus, perhiasan dandanan rambut dengan Jasminum bifarium (melor) serta konsep Tridosha..

justeru tidak hairanlah tumbuhan ini banyak kedapatan di kalangan rumah mereka dan tempat ibadat mereka.

Bahagian yang digunakan; Daun

Kegunaan :

Penyakit cacar, perlihatan kabur, bisul/bengkak, penyakit kusta, penyakit kulit dan luka kecil dan membasmi cacing dalam perut.

Cara penggunaan;

Dimandikan dengan air yang direndam dengan daun dan kunyit. Dibaringkan di atas kain putih yang ditaburkan dengan daun di atas. Digiling daunnya bersama kunyit. Disapu pada parut-parut yang timbul.

Pucuknya ditumbuk. Dititiskan jusnya pada kedua-dua belah mata pada waktu pagi selama tiga hari.

Daunnya direbus. Ditampal pada tempatnya.
Mamah 10 helai daun pada waktu tengahari dan minum jus perahan daun Q. saretum atau Q. basilicum (selasih) tiap-tiap pagi dan petang selama 40 hari. Ambil minyak sapi dan susu tiap-tiap hari.
Rebus daunnya. Dibasuh tempat berpenyakit dengan air ini.
Daunnya digiling. Diminum jusnya pada waktu pagi selama 2 hari.

Daun semambu adalah ubat yang paling mujarab bagi penyakit cacar. Jika kulit bijinya san Acorus calamus ( Jerangau : Bahasa Tamil; vasambu) ditumbuk menjadi serbuk dan diasapkan pada waktu malam, ia dapat mengurangkan gangguan nyamuk dengan berkesannya.

Daunnya mengandungi Qaercetin, nimbosterol (B-sitosterol), glumatik asid, tyrosine, aspartik asid, alorine, prolin, glumatin dan amino asid (cystine). Minyaknya didapati merencat pertumbuhan bakteria Mycobacterium pada kepekatan 12.5 mg/ml.
Ia juga dapat merencatkan pertumbuhan kulat finea rubrum, Trichophyton interdigitals dan coccidioes immits. Nimbidin dari kayunya didapati sangat berkesan terhadap penyakit kulit seperti eczema dan scabies.

SUMBER:(http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s3_99/komala.htm)

CITH:baru tahu...tidaknya main ikut-ikut sahaja...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala