pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Friday, September 16, 2011

HARI MERDEKA ATAU HARI MALAYSIA YANG NAK DIRAIKAN?

Assalammualaikum semua pengunjung CITH semua,salam hari Jumaat,salam merdeka,salam Hari Malaysia...huh,banyak salam kita hari ni ye!emmmm satu lagi selamat berhujung minggu yang sedikit panjang untuk minggu ini.

maaf semalam CITH tidak dapat menulis di sini dek kerana membantu mak angkat CITH adakan rumah terbukanya.maklumlah bila dah dikata "membantu" memang adalah kerja yang dibantu.sudahnya dihimpit dengan masa untuk menulis.

oklah hari ini 16 September...sebelum ni rasanya jarang orang perasan apa yang istimewanya tarikh ini.tetapi,hari ini rata-rata yang ingat tarikh ni kerana hari cuti umum untuk negara.selebihnya,tahu ke apa relevannya tarikh ini kepada negara?

16 September Tanah Melayu ditukar nama kepada Malaysia kerana pengabungan Sabah, Sarawak dan Singapura.Justeru, pada 16 September 1963, gagasan tersebut telah menjadi kenyataan dan lahirlah sebuah kesatuan yang dikenali sebagai Malaysia.tetapi kemudiannya Singapura pada 9 Ogos 1965 telah keluar daripada gagasan Malaysia untuk menjadi sebuah negara yang berindentiti sendiri.makan kekallah Malayis ke hari ini dengan Semenanjung,Sabah dan Sarawak sahaja.

persoalannya,tarikh yang manakah yang harus rakyat Malaysia ingati dan raikan sama ada merdeka 31 Ogos atau 16 September?hah,ada pelbagai konatasi dan pengertian yang berbeza di situ sebenarnya, apatah lagi dewasa ini maklumat sejarah sudah dikesampingkan oleh mereka yang tidak sayang sejarah.

CITH:rasanya semakin hari semakin terpinggir sejarah mengenai tarikh ini.mudahnya untuk diingati adalah keduanya ini merupakan cuti UMUM bagi seluruh Malayisa.tak gitu?...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala