pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Wednesday, September 14, 2011

PENGALAMAN MEMBUKA AKAUN EMAS

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

entri ini ingin sekali CITH share dengan kalian di sini sekiranya ingin berbuat sama seperti CITH.pengalaman membuka akaun emas di Maybank. *Tarikh :6/9/11.sebelum tu CITH pergi ke CIMB untuk bertanya mengenai pelaburan emas ni.tapi aduhai...nak mula buka akaun tu kena beli 10gm emas.masa tu 1gm RM 184.08.jadinya kalau 20gm= (20x184.08=RM3681.60).ini bermakna nak mula kena ada RM3,681.60 dalam tangan! emm...tak boleh jadi...bukan tu saja,ada satu lagi yang membantutkan sedikit semangat-setiap kali nak buat tambahan kena beli 5gm...ni pun akan tidak membantu.

ada satu lagi bank yang membuat pelaburan emas ni iaitu Public Bank.tapi di area jajahan CITH ni bank ni tak ada.emmm...semangat tetap semangat!CITH pergi pulak ke Maybank.tanya prosedur nak buka akaun emas,jawabnya sangat mudah dan bersifat mampu dimiliki.apa syaratnya?

1.ada akaun di Maybank khususnya bagi orang macam CITH yang maykadnya kadang-kadang susah nak guna.
2.yuran RM10 untuk buka akaun
3.tiada had gram untuk permulaan.boleh beli mula daripada 1gm hinggalah tak terkira...
4.pembelian tambahan juga boleh dibuat tidak mengira gram.

rasanya,inilah pilihan tepat CITH iaitu pelaburan emas menerusi buku akaun atau turut dikenali sebagai *Gold Saving Passbook Account (GSPA).
untuk hari itu,CITH bermula dengan pembelian 2gm x RM184.08=RM 368.16. nilai 1gm emas untuk hari itu ialah RM184.04.kata kerani bank tu; "kenapa akak tak beli sebelum raya,time tu harga RM 172 lebih je..." emmm...

selepas hari pertama itu sehinggalah ke hari ini CITH berazam untuk meneruskan minat dan hobi baru ini biar pun dalam kuantiti yang kecil.menjadi kerja tak rasmi CITH pula tiap-tiap pagi melihat naik turun harga emas.setakat ini harga terendah yang CITH dapat ialah pada 8/9/11 tempohari iaitu 1gm=RM 179.62!dalam 2 hari,bezanya sudah RM 4.46.nak tengok harga emas di Maybank,lawati kat sini.
http://www.maybank2u.com.my-pergi ke investment/gold rate.

CITH:sikit-sikit lama-lama jadi bukit.lepas jadi bukit boleh jadi gunung.bila dah jadi gunung barulah boleh melihat dunia di seberang sana! inilah falsafah CITH kalau boleh dikatakan falsafah...hihi..

ALAHAI...

*REMARK:Gold Saving Passbook Account (GSPA)kini dikenali sebagai Maybank Gold Investment Account (MGIA.harap maklum

14 comments:

  1. Thanks for d info...aku pun dah lama dgr tp bila tgk buku acct ko tuterus interested nak buka gak

    ReplyDelete
  2. info yg sgt berguna...sebelum ni pernah dgr tentang pelaburan emas...tp tak tahu mcm mana caranya..:-)

    ReplyDelete
  3. zarina n the nanny diaries: sharing is caring.mmg lom lmbat nak buat mcm ni sebab simpan dgn emas ni lebih tinggi pulangannya daripada ASB tetapi utk long term.bukan sekejap2 ni.nnti ada lagi artikel saya nk share sama2.selamat beli emas hari ini utk ms depan.masa itu emas.

    ReplyDelete
  4. GSPA sudah bertukar kepada MGIA...
    depo serendah 1g...

    emas fizikal Kijang Emas Bullion Coin juga boleh didapati dari Maybank...
    saiz 1oz, 1/2oz & 1/4oz...

    ReplyDelete
  5. Kijang Emas
    spec > sila lihat sini > http://www.maybank2u.com.my/mbb_info/m2u/public/personalDetail04.do?channelId=INV-Investment&cntTypeId=0&programId=INV03-Gold&cntKey=INV03.01&chCatId=/mbb/Personal/INV-Investment

    ReplyDelete
  6. cdanhash: tkasih.betul..dah berjinak2 utk membuat pelaburan dalam kijang emas.

    ReplyDelete
  7. chempaka terima kasih atas perkongsian ini... saya rase ia pengalaman yang sgt berguna pada saya.. tp terdapat beberapa kemusykilan..apa benefitnyer acc ini? klu nk kuarkn macamana?brpa lama tmpoh smpn bru boleh tebus? dan kalau nk jual emas ade syarat tax??? sbb biasanya klu buku dia ada syarat. x leh kuarkn smbarangan. kna ada blnce kat dlm tu.

    ReplyDelete
  8. tak pe,sharing is caring kan..
    biasanya utk invesment emas ni bukanlah jangka masa pendek kita nak rasa hasilnya.kalau nak jual,makesure harga jualan lebih tinggi daripada harga belian yang pernah kita buat dulu.

    cth,klau time kita beli,rm 170 segram.pastu time nak jual rm 165 segram,ini tak baguslah utk jual pd masa itu.hold dulu sehingga harga jualan itu sama atau lebih tinggi dari harga belian.

    kita blh beli banyak mana kita suka,dan kita blh jual banyak mana kita suka jugak.yg pntg dlm acc minimum mesti ada 1gram.(klu syarat tak berubah)

    sya selalu beli dgn balance2 duit pasar.sebab yg ni kita buat mcm tak tahu aje.jgnlah fokus kt sini utk kita buat kejap-kejap beli,kejap-kejap jual.biar dia duduk lama kat situ dulu.selain tu ,kita pastikan kita ada buat instrumen lain utk melabur.

    rajin2 monitor harga di web site maybank utk tahu gega beli dan jual kijang emas.

    ReplyDelete
  9. Nk buka acc ni kena bli emas min 1 gram.means kena bli kt maybank dgn hrga terkini emas ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Iza.blh beli 1 gm di maybank.kita beli ikut harga belian.harga mmg ikut harga semasa emas tapi tak sama mcm harga emas di kedai emas.di bank lagi rendah berbanding di kedai emas.blh cek pada web site maybank di bwh investment-gold rate.harap membantu ye.selamat beli emas.skrg ni time yg sesuai.harganya tgh rendah skrg.

      Delete
  10. thanks for sharing. saya pun baru ada kesedaran pasal pelaburan emas ni. pepatah kata 'better late than never' kan..baru smlm buka akaun MGIA - bli 2gm dulu..sikit2 lama2 jadi bukit :)

    ReplyDelete
  11. thanks for sharing. saya pun baru ada kesedaran pasal pelaburan emas ni. pepatah kata 'better late than never' kan..baru smlm buka akaun MGIA - bli 2gm dulu..sikit2 lama2 jadi bukit :)

    ReplyDelete
  12. Asalamualaikum,, saya hazri nak bertanyalah,, betul ke untuk akaun permulaan boleh bermula dengan hanya 1 gram saje? ade x yuran lain yg kena byar mase daftar tu? lagi satu... wajib x untuk stiap masa tertentu untuk kita tambahkan nilai emas kita lagi selepas kali pertama?? maaf byk sgt bertanya.....trime kasih kerana berkongsi ilmu,,, moga Allah berkati hidup anda sekeluarga

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala