pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Wednesday, September 28, 2011

GENERASI LEMBIK ANTARA IKUTAN MAHU PUN SENGAJA

Assalammualaikum semua pengunjung CITH...

terlebih dahulu mohon maaf seandainya ada coretan CITH di sini sedikit terkena di sisi kehidupan kalian.semenjak kebelakangan ini CITH selalu berurusan di Maybank di tempat CITH di sini.apa yang CITH nampak adalah seorang 'mamat' staf ni yang sedikit lain daripada yang lain.nampak 'kelembutannya' apabila dia melayan pelanggan di kaunter pertanyaan.

lembut yang CITH maksudkan di sini bukanlah lembut melayan pelanggan tetapi tingkah laku,gerak badan,lenggongnya aduhai...lembut kalahkan perempuan.ada yang mengelarkan ini golongan 'lelaki lembik'.tidaklah CITH dapat mengkategorikan mereka ini apa.CUMA, biarlah menjadi diri sendiri seperti mana kejadian asal yang telah sejak azali lagi diputuskan oleh MAHA PENCIPTA.

baik lembut,lembik memang ia bukan kayu pengukur kepada sesebuah kejayaan atau kegagalan atau pun pangkat dan kedudukan tetapi apalah salahnya bertindak,bergaya dan berkelakuan seperti kejadian kita dilahirkan.

berikut ini CITH sharekan satu kiriman yang dihantar yang diperolehi daripada; http://terkinibersama.blogspot.com

SATURDAY, MAY 14, 2011

Generasi lembik
Anak-anak seharusnya dipanggil dengan gelaran yang lebih dewasa seperti kak long/abang long/kak ngah dan elakkan dari memanggil mereka dengan gelaran yang membantutkan kedewasaan mereka seperti boboi/manja/baby/adik/ dll.

Inilah yang disarankan oleh Saidina Umar Al Khatab semasa pemerintahannya. Anak-anak yang dipanggil dengan gelaran yang lebih dewasa akan menjadi cepat matang dan lebih berkeyakinan.

Hendaklah melayan anak anda seperti seorang dewasa dalam perbincangan agar mereka lebih bersedia dan dapat meningkatkan keyakinan dan mampu mengeluarkan kata-kata yang lebih bermakna/tiada sumbang dalam percakapan mereka.

Bawalah anak-anak didalam majlis-majlis yang melibatkan orang dewasa agar mereka tidak akan rasa kekok berada bersama.

Didalam setiap aktiviti jangan sisihkan kanak-kanak dengan mendahulukan yang tua, mereka juga mempunyai hak yang sama seperti golongan dewasa. sebagai contoh dalam majlis kita memberikan keutamaan kepada yang dewasa untuk menikmati minuman dan kita menyisihkan mereka di tempat terakhir. jadikan semuanya saksama kerana mereka berada didalam majllis yang sama.

Pada anak lelaki seharusnya kita melatih mereka membuat kerja-kerja yang kasar agar menjadi kebiasaan baginya untuk melakukan kerja berat. Jauhkan mereka dari perkara-perkara yang hampir dengan wanita seperti perkakasan dapur dan sebagainya.

Ini adalah bertujuan untuk melahirkan generasi yang lebih berkeyakinan dan berani dalam menegakkan hak mereka tanpa rasa ragu dan gusar. Generasi yang lahir dengan dibelai manja sentiasa akan menjadi longlai dan hanya mementingkan diri sendiri. Ini kerana mereka akan membiarkan yang lain terguris asalkan perkara itu tidak terjadi pada mereka.

Pada suatu ketika Saidina Umar Al Khatab melalui satu kawasan dengan berkuda bersama-sama yang lain. mereka melintasi satu kawasan yang terdapat kanak-kanak sedang bermain. Apabila melihat Saidina Umar dan kuda melalui kawasan terbabit bertempiaranlah semua lari ketakutan kecuali seorang.

Umar bertanya " kenapa kamu tidak lari anak muda" "mengapa aku mesti lari sedangkan aku tidak melakukan sebarang kesalahan, Lagipun jika tuan hamba mahu lalu disini bukankah bumi Allah masih luas, sedikitpun ia tidak mengganggu aku"

Umar berlalu setelah bertemu dengan anak muda yang berkeyakinan dan tahu apa haknya di muka bumi Allah.

Jadi marilah kita berubah bagi mengelakkan generasi akan datang menjadi lembik, seperti mana mereka lembik sekarang dalam mempertahankan hak mereka. InsyaAllah.

CITH:perubahan memang sukar nak buat tapi TIDAK MUSTAHIL untuk berubah...

ALAHAI...

1 comment:

  1. anak2 lelaki skrg semuanye manja2 belaka...
    tapi tak la kalau la ade nak lelaki mcm pulak ye..

    ReplyDelete

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala