pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Wednesday, June 30, 2010

IKON@IDOLA-siapa di hati?

Malam tadi aku menonton rancangan Halaqah Sentuhan Kalbu di TV9.bersama penceramahnya Ustaz Badli Shah Aluddin.Ya Allah tajuk yang sangat berbekas di hati iaitu-Nabi Muhammad sebagai ikon umat manusia.

Mungkin sebelum ini diriku dan kita semua terlepas pandang atau sengaja tidak mahu pandang-entahlah ...untuk kita menjejaki dan mengambil segala apa yang telah digariskan oleh Nabi sendiri kepada kita ,umat yang disayangi.

Mendengar perbincangan di studio,memang terasa diri ini tersangatlah malunya dan merasa rendah diri yang teramat sangat.terlalu banyak yang dibuat oleh Nabi untuk kita sampaikan di saat kewafatan Baginda juga,Baginda masih memikirkan tentang kita semua!betapa sayang dan cintanya Nabi kepada kita.kenapa kita tidak tahu agaknya???
2 perkara yang telah dipesan oleh Nabi untuk memastikan umatnya selamat iaitu Al Quran dan As Sunnah.

Inilah asas yang telah ditinggalkan oleh Baginda bagi memastikan kita akan menjadi umatnya yang terbaik.tetapi persoalannya di sini,sejauhmana kita telah melaksanakannya?,sejauhmana kita beramal dengannya?
Aku kira,aku sendiri tidak mempunyai jawapannya.rupanya masih banyak lagi yang harus kita lakukan sebagai tanda untuk membalas kembali segala yang telah ditinggalkan oleh Nabi,dan sekaligus meletakkan Baginda sebagai ikon dalam kehidupan seharian kita.

Hari ini, kalau ditanyakan kepada anak kita sekalipun,rata-rata jawapan mereka-ikon atau idola mereka ialah di kalangan artis,ahli sukan,ahli politik dan sebagainya.pastinya jawapan seperti ini: nak jadi seperti Siti Nurhaliza

misalnya,mahu hidup glamour seperti Beckham,mahu dikenali seperti ....bla...bla...sungguh tidak akan ada jawapan untuk meletakkan Nabi sebagai ikon.

Salah anak itukah atau kita sebagai ibu bapa ini yang bersalah? Jawapannya sudah tentulah KITA-ibu bapa mereka yang tidak menyuntik kesedaran dan keinsafan dalam jiwa mereka untuk mengenal dan seterusnya jatuh cinta kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Keadaan sekeliling di tambah pula era hidup kita yang jauh daripada zaman Nabi memungkinkan semua ini berlaku.TETAPI, sepatutnya ia tidak boleh dijadikan alasan untuk kita tidak mengkaji dan memahami sirah Nabi.alasan tidak hidup di zaman Nabi memang tidak boleh diterima pakai! Jika jari telunjuk kita menunjukkan kesalahan itu kepada orang yang lebih dahulu daripada kita, perhatikan pula empat jari lain kita mengarah pula kepada kita sendiri.

Menurut Ustaz Badli,kecintaan dan sayangnya Nabi kepada kita umatnya telah dizahirkan melalui banyak perkara.selain daripada sunnah yang ditinggalkan(sunnah nak kawin empat sahaja yang selalunya orang kita pakai!) Nabi juga akan mengurniakan syafaat baginda kepada kita umatnya semasa di Padang Masyar kelak.apa itu pun kita masih menafikan bahawa Nabi sayangkan kita? Aduhai...Ya Allah....

Syafaat Baginda inilah yang akan meringan perbicaraan kita di akhirat kelak! Yang sekaligus menjadi pembuka jalan kepada hamba-hamba Allah yang lain memberanikan diri meminta izin kepada Allah untuk memberi syafaat.

Kita adalah umat @insan yang paling bertuah kerana kitalah umat yang disayangi oleh Baginda tetapi kita jugalah umat yang malang dan lalai.
Mulai ketika dan saat ini,ayuhlah kita semua membetulkan pradigma dalam kita meletakkan siapa untuk menjadi ikon@idola hidup kita yang pastinya membawa keberkatan dalam hidup dan bukan kemurkaan.

Pastinya ikon @idola ini ialah Nabi Besar Junjungan kita-Nabi Muhammad s.a.w yang tiada galang gantinya.semua yang ada pada diri Baginda adalah contoh teladan yang sangat baik untuk kita contohi.tiada langsung cacat celanya seperti kalau kita meletakkan insan yang seperti kita ini sebagai ikon@idola kita!

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala