pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Thursday, October 7, 2010

KERABU MANGGA MERTUAKU

dah 3 hari mangga yang aku ambik kat rumah kawan aku Noorma tak dibuat apa-apa. (terima kasih Mah, rugi lak hari tu ambik sikit...hihiii)

teragak nak buat kerabu tapi ada je bahannya tak cukup.tapi tadi tengahari barulah aku keluar pergi mencari bahan-bahannya.ni resepi yang aku belajar daripada mertuaku di kampung.memang dia selalu buat kalau masa berkumpul ramai-ramai tu...ok, kita tengok bahan-bahannya


BAHAN-BAHAN:

mangga-ikut suka banyak mana -dihiris halus@diracik
1 sudu kerisik
sedikit udang kering-digoreng seketika tanpa minyak
cili padi
cili merah
bunga kantan-hiris halus
serai-hiris halus
carrot dihiris
bawang merah-dihiris
gula,garam secukup rasa


1. tumbukkan udang kering dengan cili padi sehingga lumat.

2. dalam satu mangkuk:- gaulkan kesemua bahan tadi-mangga,
dengan bahan (1),kerisik, cili merah,bunga kanta,serai,carrot,
bawang merah dan rasa masin dan manisnya. kerabu ni bila cukup
masam,manisnya dah dikira cukup lah tu. dah pun siap!

* mudahkan ? semuanya campak-campakkan sahaja!
*sedap dimakan dengan nasi putih panas-panas bersama tomyam!


ALAHAI...

2 comments:

  1. umak aiiii...kecur air liur aku tgk bahan2 kat dalam kerabu ni..dh sah-sah sedap... tp kat umah aku ni hanya aku sorang jer yang makan...sbb tu aku malas buat... weii..kalo menyicah mangga dengan kengkawan ramai2, mesti best kan.. nanti kita gather2 menyicah buah bawah pokok..tp kita buat kat taman ler....

    ReplyDelete
  2. tu lah ari tu segan2 mintak 3 bijik jer.ni aku bajet2 mask.ada nk buat kerabu lagi tmbh bhn lain pulak. nnti aku nk buat tu...

    bestnyer dpt cicah mangga bwh pokok manggga , pakai kain batik lak tu..dengan air sirap bandung ker pulak...sambil gosip2 skit...hihiii...

    ReplyDelete

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala