pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Saturday, October 9, 2010

IKAN PATIN ASAM PEDAS


tengahari tadi aku masak ikan patin asam pedas (kalau bahasa aku asam podeh!) biasa orang masak tempoyak kan...tapi kali ni cuba resepi ni pulak.memang tak menyesal! sehingga menjilat jari! (puji sendiri lah!)

terima kasih kat kawan aku -Noorma yang lakinya kasi free ikan ni kat aku.asalnya memang nak beli, dia pulak yang nak kasi je. murah rezeki ye. kalau sesiapa yang berminat-memang lakinya buat bela ikan-ikan air tawar ni...pendek kata taukeh ikan la.

ok jom kita lihat resepinya.macam yang selalu resepi asam podeh aku tu juga-cuma ikannya sahaja yang berbeza.


BAHAN-BAHAN:

ikan patin yang siap dibersihkan.cili kering-dikisar
bawang merah,bawang putih,halia,kunyit hidup dan belacan-dikisar
air secukupnya
daun kesum
bunga kantan
air asam jawa
tomato
garam secukupnya
minyak untuk menumis
(kalau suka terung atau bendi juga boleh dimasukkan-pastikan kuah dah
menggelegak, baru dimasukkan)

1. panaskan minyak dan tumis bahan kisar iaitu bawang dan
kawan-kawannya tadi

2. bila dah garing, masukkan cili kering yang juga telah dikisar.
biar sampai cili garing dan berminyak

3. apabila dah garing, masukkan air secukupnya,ikan,daun kesum dan
bunga kantan.biarkan kuah pecah minyak.

4. masukkan air asam jawa,tomato dan garam. biarkan seketika,
bolehlah diangkat untuk dihidang!


INFO:
Ikan Patin atau nama saintifiknya Pangasius Sutchi adalah spesis ikan air tawar yang mendiami kawasan-kawasan sungai dan lombong-lombong.

negeri Pahang yang telah dikenalpasti sebagai kawasan yang mempunyai sungai yang berupaya mewujudkan ikan patin terbaik dan sedap dimakan. Masakan yang menjadi identiti bagi ikan ini adalah gulai tempoyak
tetapi tak salah kalau mencuba dengan pelbagai yang ada.barulah macam konsep 1 MALAYSIA!!!


ALAHAI...

2 comments:

  1. waaa..promote bisnes laki aku ek..hehehe..tp Patin tinggal 3-4 ekor jer..aku plak tak brapa suka ikan patin ni, sbb berminyak. Slalu masak tempoyak jer lah, tak pernah buat asam podeh pun.. ada sekali tu bakar, sedap gak laaa... lepas ni Jebat aku kata takmo bela patin lagi. Nak bela baung plak.. So patin yg ko makan hari ini adalah yang TERAKHIR.... tp tak tau ler dimasa akan datang...hehehe

    ReplyDelete
  2. alamak, tak de supplyer la pulak ye. tp baung tu pun ok gak.aku leh mask kuah lada.pun best! laki aku suka gak tu..hihiiii

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala