pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, October 5, 2010

TUNTUTAN DAN TANGGUNGJAWAB

rentetan daripada entriku semalam ingin aku membuat sedikit ulasan peribadiku terhadap kes yang terjadi di kalangan bayi/anak-anak di pusat jagaan.

setiap daripada kita yang dah menerima pendidikan, apatah lagi yang dah belajar tinggi melangit tu...pastinya ingin memiliki kerjaya yang hebat,duduk di pejabat berhawa dingin,meraih 5-6 angka sebulan dan pelbagai lagi.

aku juga mempunyai perasaan dan cita-cita yang sama seperti itu.TETAPI apabila mengenangkan ANAK...rasanya sedikit pengorbanan harus dilakukan.mana mungkin kita meraih kedua-duanya sekali-iaitu kerjaya dan dalam masa yang sama hati senang untuk meninggalkan anak-anak di pusat jagaan? sekiranya ada yang berjaya-TAHNIAH! anda memang bernasib baik sangat!

aku dulu pernah bekerja selama 7 tahun kini menjadi PENGURUS BESAR di rumah (terima kasih kepada pakweku yang tetap memberi peluang untuk aku meraih apa yang aku dapat dulu) dulu aku meninggalkan anakku Sakinah ketika itu di rumah jiran sebelah rumah.jiranku itu ialah orang Indonesia.(suaminya PR sini).syukur kepada Allah yang mengurniakan jiran yang baik sekaligus sangat sayangkan anakku.

tapi,aku bersalah pada Sakinah sebab tidak dapat memberi dia susu badan sepenuh masa.aku hanya memberi dia susu badan ketika balik kerja hingga ke malam dan pada hujung minggu.di rumah jiran,aku bekalkan susu formula.ini adalah kejahilan aku sewaktu itu dalam pemberian susu ibu.(tak tahu macam mana kaedah nak beri susu badan semasa kerja).

tetapi kini,dengan kecanggihan maklumat di hujung jari,untuk babyku Hakimi, aku bertekad dengan bersungguh-sungguh untuk memberi susu ibu sehingga usianya 2 tahun.syukur kini 1tahun 4 bulan aku masih menyusukan dia .rupanya pelbagai kaedah yang ada untuk memberi susu ibu kepada anak.terpulang kepada kita.

apabila sepenuh masa (24 jam) bersama anak-anak-pastinya tanggungjawab sangat besar.kita melihat setiap perkembangannya di hadapan mata! pastinya apa sahaja tindak tanduk anak,keselamatan anak, makan minum,kesihatan anak-anak adalah tanggungjawab kita.

sebaliknya, di pusat jagaan anak-anak; mereka dijaga oleh petugas-petugas terbabit yang dalam masa jangan lupa,mereka bukan sahaj menjaga anak kita seorang bahkan ramai lagi! daripada pengalaman aku dahulu- seorang petugas akan menjaga 5-6 orang budak/bayi.bayangkan kekalibutan mereka untuk mengendalikan anak-anak ini.manakan yang nak didukung,yang nak disuap makan,yang nak susu,yang menangis berebut mainan atau juga yang nak tidur! semuanya berada di pundak si petugas tadi.

ibu bapa meletakkan RM250-300 sebagai bayaran untuk perkhidmatan menjaga anak mereka.sebaliknya petugas hanya menerima bayaran gaji dalam lingkungan RM 500-600 sebulan dengan masa kerja 7.15pagi hingga 7 malam atau lebih lagi jika ada ibu bapa yang lewat mengambil anak.ini bermakna petugas tadi pun terpaksa lewat juga untuk hari itu.

sejujurnya saya juga tidak bersetuju dengan langkah meletakkan 5-6 orang atau ada yang lebih dari ini kepada seorang petugas dengan tujuan mengaut keuntungan! setiap daripada anak-anak atau bayi mempunyai ciri dan sikap/karenah yang berbeza antara satu sama lain.justeru,kelalaian dan ketidakpekaan terhadap anak-anak ini akan mengundang musibah yang tidak diingini.

untuk ibu bapa-tindakan untuk membuat 'sedikit' tinjauan terlebih dahulu terhadap pusat jagaan ini sangat penting sebelum meletakkan anak di situ. jika mampu-perlulah mencari yang selesa dan 'membayar lebih' untuk kita mendapat perkhidmatan yang bagus sekaligus menjamin keselamatan anak yang ditinggalkan itu.mungkin bagi sebahagiannya akan berkata; "dah bayar mahal pun,tapi tak boleh jaga anak saya dengan baik" .maka ini jawapannya; "petugas itu bukan robot,dan jika anda rasa mereka gagal menjaga anak anda,MAKA andalah yang harus MENJAGA SENDIRI! ada yang nak buat macam ni?...


ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala