pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Saturday, October 16, 2010

BAJET ,BAJET OH BAJET

petang tadi PM telah bentangkan bajet negara untuk tahun 2011. Bajet 2011 bertema "Transformasi Ke Arah Negara Maju Berpendapatan Tinggi. waduh dengar berpendapatan tinggi ni...adakah semua orang akan menikmati yang sama? emm...aku rasa payah sekali untuk menyamaratakan pendapatan untuk dinikmati sama rata atau dalam istilah yang mudah-semua orang dapat gaji tinggi.

kepada golongan kakitangan kerajaan di bawah presiden CUEPECS yang memang dikenali suka mintak gaji/bonus naik-Omar Osman, kenaikkan pendapatan memang selalu menjadi agenda perjuangan beliau.TETAPI agenda untuk memantapkan dan memperkasakan lagi perkhidmatan kakitangan kerajaan ke arah negara maju...aku rasa SANGAT BELUM BERJAYA! ULANG ...BELUM BERJAYA!

sebagai contoh; (aku tak rasa semua macam ni, ada juga di kalangan kakitangan kerajaan yang memang bekerja betul dan patut menerima kenaikan atau bonus) perhatikan di jabatan kerajaan seperti pejabat tanah, hospital,pejabat lembaga hasil dalam negeri dan sebagainya...khususnya di kaunter hadapan...kadang-kadang kosong tanpa petugas di situ.hanya diletakkan "kaunter pertanyaan" atau "tutup" atau "keluar sebentar"...

jadi kalau kes-kes kecil begini tak mampu ditangani bagaimana untuk kita mencapai kemajuan? belum lagi masuk bab yang melibatkan petugas yang berjawatan tinggi yang sukar sekali untuk mendapatkan tandatangannya kerana SIBUK...

itu adalah sebahagian 'wajah-wajah' yang dihadapi apabila berurusan dengan pihak-pihak seperti ini.

berbalik kepada 'bajet'-aku rasa bukan setakat negara yang perlu adakan bajetnya, kita ni ha pun perlu ada bajet bukan setakat untuk diri sendiri bahkan keluarga.

macam hujung tahun ni-dah tentu nak fikir tentang bercuti.cuti sekolah nak bawak anak ke mana? nak duduk mana? hotel? chalet? motel?, makan? petrol? shopping? alahai...segala benda ni kena buat bajet siap-siap.

lepas tu pulak kena fikir nak beli buku sekolah anak,peralatan sekolah, yuran sekolah dan sebagainya.ni semua kena buat bajet...

aku? sekarang ni tengah membuat kira-kira nak pergi bercuti bulan depan ni.plan dari awal tahun lagi nak pergi ke Pangkor,Kelantan yang terbaru pulak semalam-pakwe ni cakap, masuk satu lagi tempat ke Melaka-ni dah kira balik kampung daa...(walaupun tiap bulan balik kampung-tapi tak berjalan pun.masak, makan ,borak ramai-ramai kat rumah je)

sebagai perancang kewangan (tak bertauliah) dalam rumah ni,akulah yang mengirakan bajet yang perlu untuk berjalan ni.

kemudian kira pulak untuk keperluan sekolah Sakinah. pakweku? hanya perlu memberi apa yang aku nyatakan dalam bajet nilah.awal-awal aku dah 'sound' pasal benda-benda macam ni.kadang tu ada jugak yang kene 'reject' hihiiii . kes ni bila mintak ter Over lah!

untuk diri sendiri? walaupun duduk di rumah, aku juga mempunyai citarasa dan nafsu untuk beli itu dan ini.jadinya, aku sendiri pun ada bajet bulanan sendiri. kita ni bila dapat pegang duit,macam-macam kita PANDAI nak buat kan...simpanan? itu yang pertama harus dikeluarkan dulu dan selepasnya barulah untuk yang lain-lain.

tetapi apa yang kita perlu ingatkan juga adalah, cari duit adalah hanya sebahagian daripada mengumpul kekayaan. apa yang ramai juga terlepas pandang adalah untuk simpan duit yang sedia ada dan kembangkannya!

sekiranya kita pandai cari duit macam mana pun, tetapi, pengurusan kewangan kita mengalami kebocoran, maka, tak guna pun cari duit untuk kaya… duit tetap akan mengalir keluar.

buat bajet macam mana punya cantik pun,tetap akan gagal kalau sumber tak digunakan secara betul dan satu lagi kena D.I.S.P.L.I.N...kalau tak,hancus semuanya... selamat membuat bajet!


ALAHAI...

2 comments:

  1. betul tu..asyik mintak bonus/naik gaji je presiden tu..kalau hari jumaat, rehatnya lama..kadang2 ilang terus lepas tu

    ReplyDelete
  2. kata Nabil; "LU PIKIRLAH SENDIRI"... baik ko jd businesswoman coklat Na. bila nak on/of dapur, sendiri yg jd bos!

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala