pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Thursday, July 21, 2011

KESEDARAN TERHADAP TANGGUNGJAWAB NAFKAH KEPADA ISTERI(3)

Assalammualaikum semua pengunjung yang datang ke CITH.

kali ini adalah entri yang terakhir untuk sambungan tajuk nafkah sebelum ini.

sebaik sahaja lafaz akad telah disahkan,maka bermulalah tanggungjawab dan amanah yang harus dipegang oleh si lelaki tadi sehinggalah ke hujung nyawa.

seorang suami harus memastikan kebajikan isteri dan anak-anak terpelihara.jangan diri sendiri makan sedap di luar tapi untuk keluarga di rumah berlaukkan ikan masin semata.ini memang tak adil.tanggungjawab memberi nafkah adalah tangggungjawab seorang lelaki.meskipun isteri tadi mempunyai pendapatannya dua atau tiga kali ganda daripada suami.TETAPI jika diizinkan oleh si isteri dan atas kerelaaan isteri tersebut untuk berkongsi maka ia tidaklah menjadi kesalahan.

TETAPI,sekiranya suami menggunakan duit isteri waima lima sen sekali pun tetap dikira BERHUTANG sekiranya tidak diizinkan oleh si isteri kerana itu memang dah tanggungjwab seorang suami.tak kiralah isteri itu bekerja atau tidak bekerja.

jika isteri tidak bekerja pulak,realitinya isteri wajar dibayar atas khidmatnya terhadap rumahtangga.siapa yang masak,mengemas,mendidik anak,menghantar anak sekolah,menjadi tempat selesaikan masalah anak-anak dan sebagainya? hatta Islam menetapkan bahawa isteri wajar dibayar atas setiap titisan susu yang masuk ke mulut anak yang menyusu! maka suami janganlah pandang enteng dalam hal ini.

memang,kadang-kadang dek kerana sayangkan suami,yelah siapa tak sayang suami kan...CITH pun sayangkan pakwe CITH...hihi...kita para isteri terlepas pandang dan terima sahaja.suami pulak ambil kesempatan atas kelemahan kita itu.maka dalam hal ini wujudlah seorang menang,seorang kalah.

apa-apa pun berbalik kepada ilmu.insya Allah,sedikit ilmu yang ada dapat menyelamatkan keadaan.buat kawan CITH,Aisyah Abdullah-moga sedikit ilmu ini dapat dikongsi bersama,dan bangunlah mendapat bahagian anda yang memang ada kawanku!

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala