pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
There was an error in this gadget

Tuesday, July 12, 2011

BUKAN KERJA SENANG NAK BERUBAH ATAU MENGUBAH ORANG

Assalammualaikum semua pengunjung CITH.

kalau bercakap pasal orang,memang satu hari satu malam pun tak sudah.hari ni pun CITH nak cerita pasal orang tapi bukan hal dalam kain orang ye...hihi...cakap pasal nak mengubah orang.

sebagai isteri,mama atau apa jua status kita pastinya kita berdepan dengan hal nak menguruskan orang.bila sebut orang maka terbayanglah 1001 karenah orang yang harus ditangani.kalau sebagai isteri,pastilah karenah atau perangai suami yang tak sebulu dengan kita tu yang menjadi kemarahan atau tak puas hati kita.maklumlah dengan latar belakang yang berbeza,taraf pendidikan yang berbeza,menyukarkan bagi menemukan titik persefahaman.

maka dalam diam,terbentuk rasa untuk mengubah orang itu menjadi seperti apa yang kita mahukan.sebagai contoh;hal yang sangat remeh:kita telah terdidik sejak kecil lagi bahawa pakaian yang kotor kena dimasukkan ke dalam bakul tapi bila berkahwin,si dia sebaliknya.spesis yang suka menyepahkan pakaian di merata tempat.arr... sudah tentulah menimbulkan rasa tidak senang di hati dan mula nak mengubah si dia menjadi seperti kita.inilah yang kadang-kala kita terlepas pandang bahawa perbezaan itu bukan sepantas kilat mampu diubah!kalau dah sebati dari kecil sampai usia 30 tahun,adalah salah untuk kita harapkan dia berubah dalam satu hari!

tapi CITH percaya,sesuatu yang dibuat secara berterusan atau yang lahir daripada diri sendiri itu adalah bersifat jujur.ia bukan hipokrit atau plastik yang bertujuan semata nak ambil hati atau bak kata orang ada "udang sebalik mee".kalau macam ni,memang perbuatan lama itu akan kembali dan proses mengubah dan berubah itu tidak akan mencapai titik kejayaan.

kadang-kadang terdetik juga di hati nakkan suami menjadi seperti suami si anu tulah...dan kadang-kadang terkeluar juga skrip; "kenapa u tak macam suami dia tu ye..." TAPI berbalik kepada diri sendiri,adakah kita pun dah cukup bagus untuk mengubah orang?sudahkah kita berubah untuk menjadi yang lebih baik?...sedikit petikan yang CITH ambil daripada buku MEMBINA HATI BAHAGIA-Dr.HM Tuah: di sebalik kekurangan pasangan anda,tersirat kehebatan yang menjadi tugas isteri untuk menyelongkarnya.

ALAHAI...

1 comment:

Blog Archive

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali

lalala