pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Thursday, July 21, 2011

NAFKAH SUAMI PADA ISTERI SATU TANGGUNGJAWAB(2)

Assalammualaikum pengunjung CITH semua.

lanjutan daripada entri semalam,sukalah CITH share di sini beberapa info.untuk diri ini juga dan jika sesuai untuk kalian juga di luar sana.sama-sama kita tambah ilmu.insya Allah.

rujukan yang CITH buat melalui Memasuki Gerbang Perkahwinan oleh Syeikh Ghazali Hj Abd Rahman dan Buatmu Wanita oleh Suzana Ghazali.


dalam kedua-dua buku ini memang jelas mengatakan bahawa pemberian nafkah suami kepada isteri merupakan tanggungjawab yang wajib disediakan dan ditunaikan.walau pun begitu tidaklah sampai si suami perlu untuk berhutang semata-mata untuk memenuhi yang di luar batasannya.cukup sekadar kemampuannya tetapi jangan pulak untuk keluarga,nafkah dan belanja disekat,untuk diri sendiri berlebih-lebih!

tanggungjawab ini sama sekali tidak terpadam meskipun si isteri tadi bekerja dan mempunyai pendapatannya sendiri.suami masih bertanggungjawab untuk menyediakan makan,pakai,tempat tinggal,perubatan, pendidikan dan segala yang terangkum sebagai keperluan bagi isteri .termasuk di dalamnya satu perkara sampingan tetapi menjadi perkara utama dilakukan demi suami tercinta misalnya rawatan kecantikan atau solekan dan sebagainya.

ini juga perlu diambil kira.jadi kerana itu,isteri hendaklah diberikan elaun sendiri untuk dia membeli atau membuat keingginannya sendiri.contoh;nak kasi mak bapak di kampung,nak belanja adaik beradik misalnya.mesti diberikan elaun untuk dirinya sendiri TANPA dipotong apa-apa.

tidaklah nanti nak kasi mak bapak kat kampung pun rasa menggeletar nak mintak duit gaji suami kan...(memanglah tak wajib nak kasi dekat mak bapak tapi tak salah menggembirakan mereka).mungkin juga ada dalam hati nak buat simpanan sendiri maka elaun daripada suami tadilah yang harus digunakan.bak kata pepatah;"sediakan payung sebelum hujan"

*nanti bersambung kemudiaan...

ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala