pihak penaja

DI SINI KITA BICARA

SELAMAT DATANG KE CITH. AKU HANYA ORANG BIASA.MENULIS SEKADAR BIASA-BIASA.LUAHAN SUARA DARI DAPUR SEORANG SURI, CETUSAN DARI HATI, PANDANGAN DARI MATA UNTUK DIARI SEHARIANKU.

FOLLOWERS SAYA

LOVE

LOVE: THE MOST POWERFUL ENERGY
Powered By Blogger

Thursday, October 28, 2010

IKAN TERUBUK MASAM ASAM PODEH



rasanya dah lama tak masuk entri lauk kan...ha,biasalah tu kadang-kadang masak yang biasa-biasa je,tak perlulah nak cerita kat orang..hihiii. hari ni nak sembang pasal masak asam podeh (pedas) ikan terubuk .tengahari semalam punye menulah ni.selalu makan terubuk masin Sarawak je tapi kali ni masak yang fresh pulak.(taklah fresh sangat pun...)beli kat pasar tani bukannya tangkap sendiri.alahai...

BAHAN-BAHANNYA:
ikan terubuk yang siap dibersihkan cili kering-dikisar
bawang merah,bawang putih,halia,kunyit hidup dan belacan-dikisar
air secukupnya
daun kesum
bunga kantan
air asam jawa
tomato
garam secukupnya
minyak untuk menumis

1. panaskan minyak dan tumis bahan kisar iaitu bawang dan
kawan-kawanya tadi
2. bila dah garing, masukkan cili kering yang juga telah dikisar.
biar sampai cili garing dan berminyak
3. apabila dah garing, masukkan air secukupnya,ikan,daun kesum dan
bunga kantan.biarkan kuah pecah minyak.
4. masukkan air asam jawa,tomato dan garam. biarkan seketika,
bolehlah diangkat untuk dihidang!

* ikan ni memang banyak tulang halusnya.sedikit mengganggu kesedapan sewaktu menghayatinya, apa-apa pun ia memang sedap! jadi kena berhati-hati...


INFO:
Ikan terubuk atau Nama saintifik: Tenualosa macrura adalah sejenis ikan pelagik yang hidup di perairan Selat Melaka, Selatan Borneo dan Teluk Bengal.
Ikan terubuk banyak sub spisesnye. Ikan terubuk Sarawak adalah lebih kecil daripada Terubuk yang ada diperairan Indonesia.

Percaya atau tidak satu spesis Terubuk akan mula mengawan pada musim monsoon di kawasan Teluk dan akan bertelur di hulu sungai yang berair tawar.

Fenomena ini berlaku di Bangladesh apabila selepas musim monsoon (banjir) penduduk bangladesh akan menangkap ikan terubuk di kawasan2 sawah dan sungai-sungai air tawar.
(sumber daripada:invisionfree.com › Choppersgarage)



ALAHAI...

No comments:

Post a Comment

CINTA

LUAHAN CINTA DI AWAL PERKAHWINAN TIDAK CUKUP,CINTA PERLU DIBAJA DAN DISIRAM AGAR KEKAL MEKAR DAN BERKEMBANG.CINTA BOLEH ADA DAN BOLEH KEMBALI TIADA JIKA TIDAK DIBAJA.CINTA PERLU DILUAH BUKAN DIPENDAM DIAM-suzana ghazali
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers

lalala